Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Direct communiceren is een kwaliteit: eerlijk, helder en respectvol

Direct zijn in je communicatie is een kwaliteit. En ik haast me om te zeggen: té direct zijn is een valkuil. Maar wat is nu het verschil? In dit artikel leg ik het uit.

Wat is directheid?

Direct zijn in je communicatie heeft nogal wat uitleg nodig. Als eerste duid ik op ‘nu’. Wanneer je direct naar de supermarkt moet, dan ga je nu, dan ga je dadelijk of onmiddellijk. Wanneer je direct bent in je communicatie dan spreek je je nu uit. Meteen dus! Ik gebruik vaak vijf items bij communicatie en drie daarvan gaan over: zenden. Je spreekt, je communiceert je gevoelens (ook als je niet spreekt) en je hebt het non-verbale. Wanneer je direct bent in je communicatie dan:

  • Zeg je wat je voelt.
  • Voel je wat je zegt.
  • Ondersteun je non-verbaal wat je voelt en wat je zegt.

In deze betekenis is directheid dus: ik spreek me meteen uit. Nu! Dat is een kracht.

Direct communiceren is een kwaliteit

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Rechtstreeks en onomwonden

Dan kom ik bij de tweede betekenis. Wanneer je direct bent, dan ben je rechtstreeks. Dat betekent zonder omweg. Pas kwam ik in een winkel en een vriendelijke mevrouw vroeg: ‘Had u ook geholpen willen worden?’. Dat is heel indirect! Een directe vraag is: ‘Kan ik u helpen?’. Wanneer je direct bent, communiceer je zonder omwegen. Dus niet: ‘eigenlijk ben ik een beetje geïrriteerd’ maar: ‘ik ben geïrriteerd’. Een directe vraag is: ‘Zou je me zaterdag willen helpen met de verhuizing?’. Dat is rechtstreeks! Een indirecte vraag is: ‘Heb je het zaterdag druk?’. Je voelt al aankomen: die heeft me nodig. Pas als gezegd wordt: ‘Nee, ik heb het niet druk’ dan komt de vraag ‘Kun je me zaterdag helpen met de verhuizing?’.  

Beslist

De derde betekenis duidt op een zekere beslistheid. Zoals Jaap onlangs zei: ‘Wanneer we ons magazijn niet reorganiseren, dan zie ik dat onze klanten weglopen’.  Dat is ook direct. Dat is helder en duidelijk. Maar Jaap had ook direct kunnen zijn op een andere manier. Dat noem ik positieve directheid. Bijvoorbeeld: ‘Wanneer we ons magazijn reorganiseren, voorspel ik groei van ons bedrijf’. Vertel vooral wat je wel wilt en vertel niet altijd wat je niet (meer) wilt.
Directheid geeft een zekere vorm van sturing. Ik heb het altijd over duwen en trekken in de communicatie. (lees meer over duwen en trekken: jouw invloedvaardigheden). Je duwt wanneer je om 17.00 uur naar huis belt en zegt: ‘Ik ben wat later thuis en ik neem een afhaalmaaltijd van de Chinees mee’. Dat is duwen. Je trekt wanneer je om 17.00 uur naar huis belt en zegt: ‘Ik ben wat later thuis, gaan we samen koken of zal ik wat eten meenemen?’.

De kracht van directheid

De kracht van directheid is: het schiet tenminste op. Het duidt op slagvaardigheid, beslistheid en besluitvaardigheid. Een tweede kracht is: het is duidelijk en dat draagt bij aan vertrouwen. Wanneer iemand direct is in zijn/haar communicatie, dan hoef je niet bang te zijn voor een verborgen agenda. Directheid levert veel op:

  • Het voorkomt ruis en misverstanden.
  • Het vergroot vertrouwen: mensen weten wat ze aan je hebben.
  • Het versnelt communicatieprocessen.
  • Het voorkomt dat irritaties zich opstapelen.
  • Het maakt je betrouwbaar, transparant en professioneel.

Waarom draagt directheid bij aan vertrouwen?

Mensen voelen zich veiliger bij iemand die direct communiceert. Waarom?

  • Omdat je zegt wat je denkt — mensen hoeven niet te raden.
  • Omdat je geen dubbele boodschappen uitzendt.
  • Omdat je open en eerlijk bent.
  • Omdat je geen verborgen agenda hebt.

Je zendt wie je bent

In mijn e-book heb ik de ondertitel gebruikt: ‘je zendt wie je bent’. Directief zijn in je communicatie heeft te maken met een aantal kernkwaliteiten of persoonskenmerken. Waarschijnlijk past de kernkwaliteit directief bij jou en ben je slagvaardig, besluitvaardig, of doortastend.

Meer informatie?

ebook communicatie

Te direct: de valkuil

Ik ga in een ander artikel in op wat de valkuil is. Lees ook: te direct of te confronterend in de communicatie.  Té direct zijn is de valkuil. Je bent té direct:

  • Wanneer je te veel stuurt en de ander geen ruimte meer laat om het met jou oneens te zijn of om een tegenvoorstel te doen.
  • Wanneer je heel vaak te stellig bent (dan doen mensen op den duur hun oren dicht).
  • Wanneer je aanvallend communiceert of wanneer je meent iemand de waarheid te moeten vertellen.
  • Wanneer je het op de persoon speelt.

 

té direct en te confronterend in de communicatie

Iemand de waarheid vertellen

Pas zei Henk: ‘Ik heb mijn baas eens even goed de waarheid gezegd’. Hij verontschuldigde zich: ‘Ja, ik ben heel direct in mijn communicatie’. Je kent die uitdrukkingen wel:

  • Ik heb hem de wacht aangezegd.
  • Ik heb hem de waarheid verteld.
  • Ik heb eens goed verteld waar het op staat.

Dat noem ik niet eens té direct. Dat is wat mij betreft de overtreffende trap van té direct zijn. Dat is een ander afbranden, per se je gelijk willen halen. Dat is het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en ik voeg eraan toe: of gelijkwaardig zijn. Dat is een ander de maat nemen, of normatief zijn en een ander jouw waarheid voorschrijven.

Wil jij werken aan jouw communicatie?

Wil jij werken aan jouw communicatie? Mijn stelling: ‘iedereen kan het en iedereen zou het beter kunnen’. Ik vind het fijn om dit in een individueel traject te doen. En daarmee haal je het hoogste rendement.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.