Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Steunen en ondersteunen van jouw medewerkers

Steunen en ondersteunen van jouw medewerkers motiveert en draagt bij aan de motivatie van jouw team. Laat je ook merken dat je achter jouw medewerkers staat? Bied je ze voldoende ondersteuning?

Wat is steunen precies?

Eerst maar even wat misverstanden wegnemen. Steunen heeft niets te maken met onzelfstandige medewerkers die zelf nog niet kunnen lopen maar aan de hand genomen moeten worden door de leidinggevende. Daarvoor hebben we een ander woord namelijk: pamperen. Wie de medewerker steunt laat het volgende gedrag zien:

  • Je laat merken dat je achter jouw medewerker staat: dat betekent dat je vertrouwen in de medewerker hebt, dat ook uitspreekt en laat voelen.
  • Je assisteert jouw medewerker waar nodig bij de uitvoer van zijn/haar taken: je denkt mee, je leeft mee en waar nodig kan de medewerker een beroep doen op jouw kennis of expertise
  • Je staat jouw medewerker terzijde ook als het moeilijk of lastig is en je bent behulpzaam daar waar nodig
  • Je faciliteert en voorziet de medewerker van alle zaken die nodig zijn om het werk plezierig en gemakkelijk te maken

Steun bieden aan jouw medewerkers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Begeleiden

Steunen is begeleiden. Dat betekent dat je support biedt aan de medewerker om de taken en verantwoordelijkheden op een goede manier in te vullen en uit te voeren. Je begeleidt de medewerker naar taakvolwassenheid zodat hij/zij bekwaam is/wordt om de functie geheel zelfstandig uit te voeren.

Ontwikkeling bevorderen

Je steunt jouw medewerker door zijn/haar ontwikkeling te bevorderen. Dat is duurzaam. Je wilt als leidinggevende taakvolwassenheid creëren binnen jouw team. Dat betekent dat jouw medewerkers het werk kunnen uitvoeren op eigen kracht, knelpunten naar eigen inzicht kunnen oplossen en dat betekent ook dat men minder afhankelijk wordt van jou als leidinggevende. Daardoor houd je tijd over om vooruit te kijken en te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen.

Verschillende gradaties

Bij de ondersteuning van medewerkers zijn verschillende gradaties aan te brengen. Hoe minder bekwaam de medewerker is (weinig ervaring) hoe meer ondersteuning je moet bieden. Maar je wilt juist bekwame medewerkers in jouw team en dus bouw je gefaseerd op hoe jouw ondersteuning kan verminderen en hoe de medewerker zelfstandig de taken en verantwoordelijkheden kan invullen.

Je bent geen aanleunwoning!

Steunen is begeleiden, vertrouwen uitspreken, stap voor stap verantwoordelijkheid geven aan jouw medewerker. Dat is wat anders dan: aanleunconstructies creëren.  Aanleunen veronderstelt afhankelijkheid maar aan jou de taak om de medewerker dusdanig te begeleiden dat er van afhankelijkheid geen sprake is. Je bent gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en eigenaarschap.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Lees je onze nieuwsbrief al?

Wist je dat onze website meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar trekt? En dat MBO-, HBO-scholen maar ook universiteiten de website als ondersteuning gebruiken? Wist je dat sommige webinars verplicht gesteld zijn in bepaalde opleidingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (verschijnt om de 14 dagen).

Wil je onze nieuwsbrief aanbevelen bij collega’s of vrienden? Dat vinden we heerlijk! Gedeelde kennis is dubbele vreugde immers!

Inschrijven nieuwsbrief

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.