Steunen en ondersteunen van jouw medewerkers
Steunen en ondersteunen van jouw medewerkers motiveert en draagt bij aan de motivatie van jouw team. Laat je ook merken dat je achter jouw medewerkers staat? Bied je ze voldoende ondersteuning?
Wat is steunen precies?
Eerst maar even wat misverstanden wegnemen. Steunen heeft niets te maken met onzelfstandige medewerkers die zelf nog niet kunnen lopen maar aan de hand genomen moeten worden door de leidinggevende. Daarvoor hebben we een ander woord namelijk: pamperen. Wie de medewerker steunt laat het volgende gedrag zien:
- Je laat merken dat je achter jouw medewerker staat: dat betekent dat je vertrouwen in de medewerker hebt, dat ook uitspreekt en laat voelen.
- Je assisteert jouw medewerker waar nodig bij de uitvoer van zijn/haar taken: je denkt mee, je leeft mee en waar nodig kan de medewerker een beroep doen op jouw kennis of expertise
- Je staat jouw medewerker terzijde ook als het moeilijk of lastig is en je bent behulpzaam daar waar nodig
- Je faciliteert en voorziet de medewerker van alle zaken die nodig zijn om het werk plezierig en gemakkelijk te maken
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Begeleiden
Steunen is begeleiden. Dat betekent dat je support biedt aan de medewerker om de taken en verantwoordelijkheden op een goede manier in te vullen en uit te voeren. Je begeleidt de medewerker naar taakvolwassenheid zodat hij/zij bekwaam is/wordt om de functie geheel zelfstandig uit te voeren.
Ontwikkeling bevorderen
Je steunt jouw medewerker door zijn/haar ontwikkeling te bevorderen. Dat is duurzaam. Je wilt als leidinggevende taakvolwassenheid creëren binnen jouw team. Dat betekent dat jouw medewerkers het werk kunnen uitvoeren op eigen kracht, knelpunten naar eigen inzicht kunnen oplossen en dat betekent ook dat men minder afhankelijk wordt van jou als leidinggevende. Daardoor houd je tijd over om vooruit te kijken en te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen.
Verschillende gradaties
Bij de ondersteuning van medewerkers zijn verschillende gradaties aan te brengen. Hoe minder bekwaam de medewerker is (weinig ervaring) hoe meer ondersteuning je moet bieden. Maar je wilt juist bekwame medewerkers in jouw team en dus bouw je gefaseerd op hoe jouw ondersteuning kan verminderen en hoe de medewerker zelfstandig de taken en verantwoordelijkheden kan invullen.
Je bent geen aanleunwoning!
Steunen is begeleiden, vertrouwen uitspreken, stap voor stap verantwoordelijkheid geven aan jouw medewerker. Dat is wat anders dan: aanleunconstructies creëren. Aanleunen veronderstelt afhankelijkheid maar aan jou de taak om de medewerker dusdanig te begeleiden dat er van afhankelijkheid geen sprake is. Je bent gericht op het bevorderen van zelfstandigheid en eigenaarschap.
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Leerdoelen voor de training
Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.
Leerdoelen motiveren medewerkers
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.