Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Gehoord worden

Een mens heeft behoefte om gehoord te worden. Gehoord worden betekent ook: gezien worden en serieus genomen worden. Maar wat is dat nu voor gevoel? Mensen zeggen soms: ik voel me niet gehoord of ik heb het gevoel dat ze me niet zien staan.

Definitie en betekenis

Ik probeer er een definitie van te maken aan de hand van wat kenmerken:

  • Wanneer je gehoord wordt, wordt er ook naar je geluisterd
  • Wanneer er geluisterd wordt en wanneer je gehoord wordt, word je blijkbaar ook begrepen
  • Wie zich gehoord en dus begrepen voelt, heeft toegevoegde waarde en betekenis

Achterliggende behoefte

De behoefte die schuilt achter gehoord worden is de sociale behoefte van erkenning (en waardering).  In feite staat er:

  • ik wil erkend worden
  • ik wil ook een plek
  • ik wil erbij horen

Gehoord worden is een behoefte

Dit artikel schreef ik in de serie over: behoefte aan waardering, erkenning en respect.

Behoefte aan waardering, erkenning en respect

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Training autonomie

Leerdoelen autonomie

Wat zijn de leerdoelen gericht op autonomie of persoonlijk leiderschap?

Bekijk ze hier!

Leerdoelen autonomie

Binnen teams en organisaties

Gehoord worden is uiteraard een persoonlijke behoefte van ieder mens. Toch zou je deze behoefte ook op team- of organisatieniveau kunnen formuleren als zijnde heel belangrijk. Wanneer medewerkers onvoldoende gehoord worden binnen jouw team of organisatie kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Het is sowieso een bron voor tal van teamvraagstukken en soms zelfs van problemen binnen teams zoals motivatieproblemen.  Gehoord worden zit in het onderbuikgevoel van de organisatie en is een belangrijk thema voor iedere leidinggevende. Mogelijke leerdoelen zijn:

Als het er niet is…………..

Wanneer je niet gehoord wordt of het gevoel hebt dat je niet gehoord wordt dan krijg je negatieve gevoelens. Ik noem er een paar:

  • je voelt je miskend
  • je hebt het gevoel dat ze jou niet serieus nemen
  • je hebt het gevoel dat ze jou niet waarderen
  • je ervaart afwijzing
  • je voelt je overbodig of ongewenst
  • je hebt geen doel en je voelt je doelloos of zinloos
  • je voelt je onbegrepen

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op autonomie of bestel het e-book: persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf!

Persoonlijke ontwikkeling ebook

Bekijk e-book

Bestel de online training: autonomie en persoonlijk leiderschap!

In onze webshop kun je de training autonomie en persoonlijk leiderschap aanschaffen!

Online training autonomie

Meer informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.