Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Wanneer communiceer je aanvallend?

Aanvallend communiceren wat is dat precies? Merkt u dat u snel in de aanval gaat?

Aanvallend

Aanvallend communicerenU bent aanvallend wanneer een ander zich door uw wijze van communiceren:

  • In de hoek gedrukt voelt
  • Geen weerwoord meer heeft of geen tegenspraak durft te bieden
  • Dichtklapt
  • Zich gekwetst voelt
  • Het gevoel heeft dat hij/zij overruled wordt
  • In de verdediging schiet

Voorbeelden

  • De ander beschuldigen:  sinds we een relatie hebben, is het met mij bergafwaarts gegaan
  • Oordelen: jij ziet er ook niet uit of jij bent volgens mij wel 20 kilo te zwaar of niet?
  • Veroordelen en aanspreken op de persoon: van jou komt niks terecht
  • In twijfel trekken: ik moet nog zien wat jij er van terecht brengt
  • Overdrijven: dat plan wat jij hebt ingediend, slaat helemaal nergens op

Autoritair en agressief

Aanvallende communicatie is autoritair en agressief. Wellicht wilt u een ander veranderen of tot andere zienswijzen brengen. Wat er feitelijk gebeurt is, dat u een ander de les leest, de wacht aanzegt of uw mening of zienswijze oplegt. Voorbeelden:

  • ‘nu ben ik aan het woord en ik wil dat je eens een keer naar mij luistert’
  • Het is ook je eigen schuld dat jij er niks van bakt op school: je zult ook geen enkel initiatief ondernemen om er wat van te maken
  • Initiatief nemen, ho maar, je bent zo passief als de pest

Wat bereikt u ermee?

Met autoritaire of agressieve communicatie bereikt u niet wat u zou willen bereiken. U bereikt alleen:

  • Dat mensen zich niet tegen u zullen uitspreken
  • Dat anderen zich van u afkeren
  • Dat mensen met een boog om u heen lopen om een confrontatie te vermijden

Ja maar, ik ben toch eerlijk?

Soms zeggen mensen: ik ben gewoon heel eerlijk. Ik zeg wat ik denk. Toch denken wij dat dit niet helemaal het geval is:

  • De vraag is of het eerlijk is om anderen af te branden of met de grond gelijk te maken zonder enig respect op te brengen voor de ander
  • Wat u zelf dwars zit of uw ongenoegen (of andere negatieve gevoelens) legt u neer bij de ander. U neemt geen verantwoordelijkheid voor uw eigen negatieve gevoelens.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens