Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

In de verdediging schieten

Merk je dat je snel de neiging hebt om in de verdediging te schieten? Voel je je snel aangevallen? Weet je ook hoe dat komt? En wil je er wat aan doen? Wellicht is het goed om te starten met het lezen van dit artikel. Nu mag het helder zijn dat verdedigen ook functioneel kan zijn. Nu mag het helder zijn dat verdedigen ook functioneel kan zijn. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer je beticht wordt van iets wat je niet hebt gedaan (dan heb je het volste recht om je te verdedigen).
  • Wanneer jou onrecht aangedaan is of wanneer je onrechtmatig behandeld bent door anderen.

Daarover gaat dit artikel niet. Ik heb het uitsluitend over verdedigende communicatie die niet functioneel is.

Triggerpoints

Meestal zijn er triggerpoints die jou raken waardoor je het gevoel hebt dat je aangevallen wordt. Ik noem wat voorbeelden:

  • Iemand wijst jou op een tekortkoming die jij als heel vervelend ervaart en dat raakt je.
  • Je wordt gewezen op een fout die je maakte terwijl je jezelf heel moeilijk kunt toestaan dat je fouten maakt.
  • Je voelt je vaak onzeker en nu komt er ook nog kritiek.
  • De toon waarop het gezegd wordt voelt als een terechtwijzing en dat irriteert je mateloos.
  • Iemand uit geen inhoudelijke kritiek maar speelt het op de persoon.
  • Er worden dingen gezegd die absoluut niet kloppen.
  • Er is onrecht en dat zet jou in beweging.

Herken je er een paar? Of word je je bewust van jouw triggerpoints, ook als ze niet in dit lijstje staan?

Defensieve communicatie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Verdedigingsmechanismen

Nu het triggerpoint geraakt is, komt jouw reactie. Ik noem hier wat voorbeelden van verdedigingsmechanismen:

  • Je gaat defensief communiceren.
  • Ontkenning: je doet alsof het er niet is.
  • Projectie: je schrijft de gebeurtenis toe aan een situatie of aan iemand anders.
  • Wegwuiven: je doet er heel laconiek over, alsof er niets aan de hand is.
  • Uitgebreid uitleggen en verklaren hoe iets gekomen is.
  • Je doet de deur dicht en je negeert de persoon die het zegt.
  • Terugslaan: je wordt aanvallend in jouw communicatie.
  • Je vervalt in de kind-rol en je gedraagt je kinderachtig.
  • Je wordt cynisch en je gaat mokken.
  • Je klapt dicht.

Gevolgen voor jouw communicatie

Ik zeg altijd: ‘Je zendt wie je bent’. Dat betekent dat je ook zendt hoe jij je voelt. En nu voel je je aangevallen. Iemand raakte jouw triggerpoint. Dat deed pijn. En toen ging jouw afweermechanisme aan de slag. Wellicht een patroon dat jij herkent. Let ook op fysieke signalen zoals verhoogde hartslag, gespannen spieren of een verhoogde stem.

Wat kun je eraan doen?

Wil je minder vanuit de verdediging reageren? Dat kun je leren. Hoe? Allereerst door je bewust te zijn van je patroon. En blijkbaar ben je al onderweg want waarom zou je anders dit artikel lezen? Stap 2 noem ik: bewustwording op het moment dat het zich voordoet. Als je doorhebt dat iemand op je triggerpoint drukt dan ben je al heel ver in je proces.

Hoe reageer je?

Dan stap 3: hoe reageer je? Ik heb een paar tips:

  • Stel vragen voor verduidelijking.
  • Blijf bij de feiten.
  • Vertel hoe je je voelt. Bijvoorbeeld: ‘Dit overvalt me nu, kan ik er morgen op terugkomen?’. Neem een pauze en koop tijd.
  • Beheers je en laat je niet leiden door emoties.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.