Defensief communiceren of in de verdediging schieten
Defensieve communicatie: merk je dat je snel de neiging hebt om in de verdediging te schieten? Ben je soms defensief in jouw communicatie? Wil je leren om minder snel in de verdediging te schieten? Wil je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen een maatwerktraining samen die precies bij jou aansluit.
Defensieve communicatie: hoe gaat het in zijn werk?
Vooropgesteld: iedereen communiceert weleens defensief! Daarvoor hoef je niet meteen naar de dokter. Bewustwording dat het weinig effect heeft, kan wel helpen overigens. Er zijn tal van vormen om defensief te communiceren:
- uitgebreid uitleggen
- ja maar
- voortdurend pareren
- terugslaan
- negeren
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Voorbeelden van defensieve communicatie
Ik noem een aantal voorbeelden van defensieve communicatie:
-
Uitgebreid uitleggen
Je laat je verleiden om uitvoerig en wellicht té gedetailleerd uit te leggen hoe iets tot stand gekomen is en waarom het zo gegaan is. Of je gaat jezelf voortdurend verantwoorden.
- ‘ik zal je vertellen hoe het zo gekomen is (en dan komt er een heel verhaal)’
- 'ik leg je even uit waarom ik die keuze gemaakt heb'
- 'nee zondagmiddag kan ik niet op jouw verjaardag komen: we gaan dit weekend weg met de kinderen namelijk in verband met ons 40-jarig huwelijksjubileum. Het was al jaren onze wens om dat te doen en nu kon het alleen op die ene dag wanneer jij jarig was'.
-
Ja maar!
Ja dat zeg je nu wel maar…………………. En dan komt jouw betoog eraan waaruit blijkt dat de ander helemaal ongelijk heeft!
-
Pareren of interrumperen
Deze vorm lijkt wat agressiever maar is ook een defensieve vorm van communicatie. ‘zeg nu moet je even stoppen met je verhaal, er klopt helemaal niets van’. In feite is dit aanvallende communicatie (maar ook dat is een vorm van verdedigen).
-
Terugslaan
Terugslaan is ook een vorm van defensieve communicatie. Een stekende, cynische of sarcastische opmerking maken is een vorm van terugslaan. Of communicatie in de trant van: ‘kijk eens naar jezelf’ (jij-bakken). Een reactie kan zijn dat je té direct wordt in jouw communicatie of dat je bot, kortaf en onbehouwen reageert.
-
Blokkeren en negeren
Weet je dat blokkeren of dichtklappen tijdens een gesprek ook een vorm van defensieve communicatie is?
Wat kun je eraan doen?
Vooropgesteld: je kunt er wat aan doen! En weet dit: de ander heeft je precies te pakken wanneer jij in de verdediging schiet. Hij/zij heeft jou geraakt in jouw emotie of gevoel. Ik draai het even om: je hebt je laten raken door de ander. En nu sta je klem in de hoek. Je kunt geen kant op. De ander oefent macht over jou uit. En je hapt ook nog! Zolang jij dat maar doet, heeft de ander er schik in. Leerdoelen?
- Kwets niemand en laat je door niemand kwetsen
- Laat je niet irriteren of frustreren door andere mensen (zo belangrijk zijn ze niet)
- meer zelfvertrouwen ontwikkelen
- inzicht in eigen weerstanden (wanneer ontstaan ze) en inzicht in weerstanden bij de ander
De functie van verdedigen
Nu mag het helder zijn dat verdedigen ook functioneel kan zijn. Bijvoorbeeld:
- wanneer je beticht wordt van iets wat je niet hebt gedaan (dan heb je het volste recht om je te verdedigen)
- wanneer jou onrecht aangedaan is of wanneer je onrechtmatig behandeld bent door anderen
Daarover gaat dit artikel niet. Ik heb het uitsluitend over verdedigende communicatie die niet functioneel is.
Wanneer communiceer jij defensief?
Er kunnen diverse redenen zijn waarom jij in de verdediging schiet. Bij een individuele communicatietraining zoeken we dat samen uit. Maar ik kan wel een aantal algemene oorzaken noemen:
- er wordt een pijnpunt benoemd die je zelf nog niet hebt verwerkt
- je voelt je afgewezen door bepaalde opmerkingen
- je hebt het gevoel dat je door de ander (negatief) beoordeeld wordt
- je merkt dat de ander dwingend is in zijn/haar communicatie
- je hebt het idee dat je in een bepaalde hoek wordt gemanoeuvreerd of zelfs dat je wordt gemanipuleerd
- de ander vertoont hautain gedrag en doet alsof hij/zij jouw meerdere is of boven jou staat
- de ander is wel erg overtuigd van zijn/haar eigen gelijk
- je hebt het gevoel dat je gecorrigeerd wordt of dat je even op de plaats gezet wordt door de ander (terechtwijzing)
- je voelt je persoonlijk snel aangevallen in sommige situaties
- je vindt het heel belangrijk wat anderen van jou vinden
- jouw verdedigingsmechanisme kan te maken hebben met zaken als een negatief zelfbeeld, gebrek aan zelfvertrouwen en onzekerheid.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest