Stellig of te zwart wit communiceren
Stellig of zwart-wit in de communicatie: ben jij dat? Of kom jij zo over op anderen? In dit artikel ga ik in op stelligheid in communicatie. Misschien herken jij je daarin. Wellicht kan jou dit helpen om jouw communicatie te verbeteren.
Wat is stelligheid?
Ik noem een aantal kenmerken die bij stellige communicatie horen:
- je bent zeker van jouw zaak: zo is het en niet anders
- je komt overtuigd over: er is bij jou geen twijfel te bespeuren
- je praat op stellige toon en je gebruik snel woorden als: 'absoluut' of 'pertinent'.
- je poneert zonder aarzeling jouw eigen stellingen
- je gooit je vol overtuiging in de woordenstrijd
- je hebt een uitgesproken mening
- je bent resoluut qua mening of standpunt
- je bent overduidelijk bij de bepaling van jouw standpunt
Zie je wat stelligheid is in communicatie? Het is een bepaalde beslistheid qua woordkeuze. In voorbeelden uitgedrukt: 'dat zie je absoluut verkeerd' of 'dat is pertinent niet waar'. Of: 'gegarandeerd dat het verkeerd afloopt, dat kan ik je nu al vast meegeven'. Anderzijds zal jouw mimiek de woordkeuze onderdrukken.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Is er wat mis mee?
Is er wat mis met stelligheid? Ik zeg: in eerste instantie niet! Het is een communicatiestijl die heel effectief is. Wanneer effectief? In situaties waarbij een mening overduidelijk naar voren moet worden gebracht en waarbij duidelijkheid van ontegenzeggelijk belang is. In situaties waarbij het belangrijk is: dat je jouw mening onomwonden en hardop, in het openbaar moet laten horen. Het positieve van stelligheid is: je staat tenminste ergens voor. En je bent ook niet bang om ergens voor te staan en dit uit te dragen. Ook al wordt er anders tegenaan gekeken, ook al heb je een afwijkende mening: je bent niet gauw van jouw stuk te brengen. Kwaliteiten die hierbij horen zijn: consequent, principieel of betrouwbaar.
Wanneer is er wel wat mis mee? Nu kom ik op een punt wat ik nogal eens tegenkom. Mensen die stellig zijn, zetten deze communicatiestijl te vaak in of gebruiken deze communicatiestijl altijd. Alsof er geen andere stijl is! En op den duur gaat dat tegen je werken. Wat een kracht is, wordt een zwakte. En het werkt niet meer! Mensen in jouw omgeving raken eraan gewend:
- dat jij het hier pertinent niet mee eens bent
- dat jij niks moet hebben van ...................
- dat jij geen enkel vertrouwen hebt in............
- dat je er echt mee kapt als.................
- dat je het waardeloos vindt wanneer.....................
Voel je de stelligheid in de woorden die ik gebruik? Op den duur is dit niet zonder gevolgen.
Welke gevolgen?
Wanneer je te stellig communiceert of je communiceert te vaak stellig dan krijgen anderen in jouw omgeving het gevoel dat ze weinig ruimte hebben voor eigen inzichten en meningen. Ze vinden jouw benadering ongenuanceerd of zwart/wit. Of ze worden onzeker en gaan aan zichzelf twijfelen. Ze kunnen ook in de weerstand schieten op de manier van: 'laat hem/haar maar praten', omdat ze aanvoelen dat je geen tegenspraak zult dulden. Als dat gebeurt bereik jij niet wat je zou willen bereiken.
Stelligheid is te directief
Wanneer je stellig communiceert, ben je directief. En misschien is dit een inkopper: wanneer je té stellig communiceert, ben je té directief. Dus, misschien heb je wel gelijk. Maar er zit verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen. Er zit een nog groter verschil in gelijk hebben, gelijk krijgen of gelijkwaardig zijn en blijven. Doordat je te stellig bent, is de kans groter dat je geen gelijk krijgt. Je kunt leren om dezelfde boodschap anders te brengen en overtuigender over te komen in jouw communicatie.
Wanneer gebeurt het?
Stellige communicatie heeft vaak te maken met bepaalde persoonlijke valkuilen. Hoe dat bij jou zit weet ik natuurlijk niet. Maar ik kan wel een aantal algemene zaken neerzetten.
- Misschien ben je soms te principieel op bepaalde punten en word je star of rigide als het over deze onderwerpen gaat
- soms denk je wellicht rechtlijnig of ben je kortzichtig
- misschien voel je je aangesproken of bedreigd waardoor je defensief communiceert
- wellicht dat een groot rechtvaardigheidsgevoel jou triggert waardoor je overmatig fel of fanatiek wordt
- misschien ben je soms halsstarrig of koppig
- wellicht ben je iemand die een uitgesproken mening heeft en sla je daar weleens in door
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest