Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Negatieve beoordeling medewerker: hoe breng je de boodschap?

Negatieve beoordeling medewerker: hoe breng je de boodschap? Soms ontkom je er niet aan als leidinggevende of manager: je moet de medewerker een negatieve beoordeling geven tijdens het beoordelingsgesprek. Maar hoe doe je dat? Hoe pak je dat aan? Een leerdoel voor leidinggevenden en managers voor de training beoordelingsgesprekken kan zijn: hoe breng ik de boodschap van een negatieve beoordeling op de juiste wijze over op de medewerker?

Doel: beter functioneren

Misschien klinkt het wat raar. Maar het doel van een negatieve beoordeling is positief. Als het goed is, wil je dat jouw medewerker beter en anders gaat functioneren. Zeker op de punten die je als onvoldoende beoordeelt. Het vraagt dus veel communicatieve vaardigheden van jou als leidinggevende om die boodschap op de juiste wijze over te brengen.

Voorbereiding

Ieder beoordelingsgesprek vraagt voorbereiding. Maar wanneer het om een negatieve beoordeling gaat, is voorbereiding zeker een absolute must. Het is goed om als leidinggevende de zaken toch nog een keer de revue te laten passeren:

  • Laat je je niet te sterk leiden door eigen voorkeur of afkeur?
  • Heb je de punten die je negatief beoordeelt zelf waargenomen? Ga je niet te veel op het beeld van anderen af? Laat je je niet leiden door geruchtenmanagement?
  • Weet je zeker dat je objectief bent voor zover dat mogelijk is?

Negatieve beoordeling medewerker

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Wordt de medewerker verrast?

Wordt jouw medewerker verrast door de negatieve beoordeling? Of heb je de zaken waar het om gaat al eerder besproken bijvoorbeeld tijdens bila’s of tijdens het functioneringsgesprek? Met andere woorden: heeft de medewerker voldoende kans gehad om zich te verbeteren?

Ben je overtuigd?

Wanneer je er voldoende van overtuigd bent dat je als leidinggevende niet anders kunt dan een negatieve beoordeling verstrekken, dan doe je er goed aan om het bespreekbaar te maken. Medewerkers voor de gek houden, niet eerlijk zijn in beoordelingen (door positiever te beoordelen dan de werkelijkheid rechtvaardigt), medewerkers pamperen: het heeft allemaal geen zin. Je hebt er niks aan, jouw organisatie ook niet en de medewerker ook niet.

Gespreksvaardigheden

Wanneer de beoordeling negatief is voor de medewerker wordt er nog een hoger beroep gedaan op de gespreksvaardigheden van de leidinggevende. Het vraagt enerzijds om tact en anderzijds om duidelijkheid. In feite is het een vorm van een slechtnieuwsgesprek.

Gesprek bij negatieve beoordeling

Wat is van belang?

Het is van belang om de punten waar het jou als leidinggevende om te doen is precies te benoemen. Gedrag waar je ontevreden over bent moet specifiek benoemd worden. Wellicht kan het je helpen om de onderdelen precies in kaart te brengen. Waarover gaat het? Gaat het om onvoldoende functioneren van de medewerker? Of vind je dat er  onvoldoende motivatie is? In alle gevallen is het volgende belangrijk:

  • De juiste toonzetting en toonhoogte tijdens het gesprek
  • De ondertoon dat de negatieve beoordeling de bedoeling heeft om tot beter functioneren te komen
  • Het verhaal van de medewerker zelf: hoe beoordeelt hij/zij zelf de punten t.a.v. het functioneren
  • Communicatie vanuit de volwassenrol (als leidinggevende)

Beoordeling is geen eindpunt: ook niet als hij negatief is!

Een beoordeling en zeker een slechte beoordeling is nooit een eindpunt. Het moet leiden tot verbetering. Dus met de constatering dat de medewerker onvoldoende functioneert op de beoordeelde onderdelen zijn we niet klaar. Dan begint het pas. Een stappenplan of plan van aanpak is nodig om de gewenste verbetering door te voeren. Wij adviseren om met de medewerker een verbeterplan op te stellen of een verbetertraject op te starten.

Impact

Vaak wordt de impact die een negatieve beoordeling op de medewerker kan hebben onderschat. Maar realiseer je dat het tal van gevoelens van twijfel, onzekerheid en boosheid kan losmaken bij jouw medewerker.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

In de aanbieding: e-book leiderschapsontwikkeling

Dit e-book van ca. 170 pagina’s is geschreven door Jan Stevens. Een prima ondersteuning voor de startend leidinggevende maar ook voor de gevorderde leidinggevende. Onderwerpen:

  • Visie en strategie
  • Motiveren van medewerkers
  • Plannen en organiseren
  • Delegeren en loslaten
  • Teamontwikkeling en samenwerken
  • Resultaatgericht leidinggeven
  • Leidinggeven aan verandering
  • Zelfreflectie
  • Probleemoplossen en conflicthantering
  • Communicatie
  • Functioneren en beoordelen

Normale prijs: € 29,95. Vandaag in de aanbieding: € 19,45 (35% korting)

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.