Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Slechte beoordeling heeft negatieve impact op medewerker!

Een slechte beoordeling kan heel wat impact op jou als medewerker hebben. Ben je tijdens het beoordelingsgesprek negatief beoordeeld door jouw leidinggevende? Dat kan tal van gevoelens oproepen zoals: teleurstelling, boosheid, demotivatie, onzekerheid, twijfel en paniek.

Is het terecht of onterecht?

Vind je de negatieve beoordeling van jouw functioneren terecht of onterecht? Kun je je verplaatsen in de leidinggevende in die zin dat je begrijpt waarom hij/zij zover gekomen is om jouw functioneren als onvoldoende te kwalificeren? Of heb je het gevoel dat de beoordeling niet eerlijk is? 

Wanneer je het gevoel hebt dat de beoordeling niet eerlijk of niet objectief is dan zit je in een lastig parket. Je kunt wellicht bezwaar aantekenen tegen de beoordeling of je kunt met de HRM-afdeling gaan praten. Maar de vraag is: wat haalt het uit?

Is de beoordeling naar jouw idee wel terecht dan ben jij aan zet om jouw functioneren te verbeteren. Wellicht ook niet gemakkelijk maar dan kun je er in ieder geval iets aan doen.

Slechte beoordeling heeft impact op medewerker

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Angst

Een negatieve beoordeling kan ook angst oproepen. Je kunt het gevoel krijgen dat er aan jouw baanzekerheid wordt geschaafd of dat men van je af wil. Je kunt het gevoel van ontslag krijgen maar niet van je afzetten. En dat kan behoorlijk wat twijfels oproepen.

Onderschatting

In de dagelijkse praktijk van coaching en training van medewerkers merk ik dat de gevolgen van slechte beoordelingen nogal eens onderschat worden. Het kan bij medewerkers zeer negatieve gevoelens oproepen. Zeker wanneer men de aangereikte punten (nog) niet herkent of men van mening is dat het niet alleen aan eigen functioneren heeft gelegen. Vaker is er ook angst voor de consequenties van de negatieve beoordeling en hoor ik medewerkers zeggen: ze willen me er gewoon uit werken.

Een leerdoel voor leidinggevenden en managers voor de training beoordelingsgesprekken is: de gevolgen van een negatieve beoordeling begrijpen maar ook de juiste begeleiding bieden om de focus op het positieve te richten namelijk een verbeterd functioneren van de medewerker. De Steven is specialist in training en coaching zowel medewerkers als leidinggevenden en managers. De training beoordelingsgesprekken voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.

Wat moet je doen?

Allereerst moet je nadenken over jouw loopbaan. Zie je kans en is het reëel om van jezelf te verwachten dat je jouw functioneren op dat peil kunt brengen zoals de organisatie het graag van je wil zien? Als dat het geval is dan is het zaak om daarvoor te gaan.

Vervolgens is het goed om te begrijpen hoe het werkt. Dat een negatieve beoordeling onrust veroorzaakt is een normale reactie. In feite word je uit de comfortzone gehaald. Er ontstaat dus onrust oftewel: er komt beweging. Echter het doel zou moeten zijn om te komen tot verbeterd functioneren.

Wat kan helpen is stap voor stap te komen tot een verbeterplan of een verbetertraject op te zetten.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.