Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Overdrijven in de communicatie

Overdrijven doen we vaak in de communicatie om de boodschap kracht bij te zetten. In dit artikel ga ik in op wat overdrijven doet in de communicatie. Vaak worden zaker overdreven in de zin van groter of erger gemaakt om de boodschap kracht bij te zetten. Wellicht dat er op korte termijn effect is. Op de lange termijn gaat dit niet werken. Integendeel: in feite zwak je de boodschap ermee af.

Hoe gaat het in zijn werk?

Er zijn veel manieren om te overdrijven zoals:

  • het verhaal opkloppen
  • opblazen
  • opschroeven
  • bonter maken dan het is
  • erger maken dan het is
  • aandikken of chargeren
  • mooier maken dan het is

Ook te direct of te stellig zijn is een vorm van overdrijven.

Overdrijven in de communicatie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Overtuigend overkomen

Overtuigend overkomen in jouw communicatie bereik je dus niet door te overdrijven ongeacht welke vorm je kiest. Beperk je tot de feiten en kom met een inhoudelijk verhaal. Lees ook: Overtuigend en positief communiceren

Erger of mooier maken dan het is

Het verhaal erger of mooier maken kan in tal van vormen zoals:

  • Dramatiseren

    Dramatiseren is een vorm van overdrijven. In feite is het ergens een drama van maken terwijl het niet terecht is. Hier speelt ook vooral de emotie een rol. Het is een emotioneel opkloppen van het verhaal.

    Voorbeeld: ‘Onlangs had ik toch iets, ik moest naar het ziekenhuis om foto’s te maken en ik kwam bij de chirurg en het leek helemaal verkeerd’.  Het  verhaal gaat door en de clou is dat er helemaal niets aan de hand was. Mensen doen dat soms door aan het eind van het verhaal pas de clou te vertellen. Zouden ze ermee beginnen op de manier van: ‘ik ging naar het ziekenhuis, er was niks aan de hand maar dat leek eerst wel zo’, dan is het geen dramatiseren. Een vorm van dramatiseren is dus de spanning opvoeren want dat houdt de aandacht vast.

  • Chargeren

    Chargeren is iemand met kracht aanvallen, van repliek dienen of weerleggen. Een voorbeeld zou kunnen zijn: ‘eigenlijk zeg je dat de ontevredenheid onder de medewerkers zo groot is dat de helft aan het solliciteren is om hier weg te komen?’

  • Aandikken

    Aandikken is ook een manier van erger maken dan het is. ‘Toen ik dat ongeluk zag gebeuren, dacht ik nog dat er niemand levend van af zou komen’.  Van een mug een olifant maken is ook een manier van aandikken.

  • Opsmukken

    Opsmukken is het juist mooier maken dan het is. ‘Dat je dat nu zegt terwijl  de omzet verdubbeld is, begrijp ik niet’ (terwijl de omzet wel gestegen is maar zeker niet verdubbeld).

  • Veralgemeniseren: iedereen en niemand

    Een andere manier om te overdrijven is juist generaliseren. Denk aan woorden als: iedereen, niemand, allemaal, een heleboel.

    • ‘iedereen is zat van dit kabinetsbeleid’
    • ‘voor dit soort klussen is niemand te vinden’
    • ‘op de afdeling vinden ze allemaal dat er sprake is van slecht leiderschap’
    • ‘een heleboel klanten haken af de laatste tijd’
  • Alles of niks

    • de website staat vol fouten
    • alles loopt verkeerd bij ons op de afdeling
    • het loopt voor geen meter
    • niks werkt meer tegenwoordig
    • bij ons op de afdeling is het de laatste tijd een grote janboel

Kracht bijzetten

Je begrijpt het al (want iedereen die dit leest begrijpt dit): de bedoeling van overdrijven is om de boodschap met kracht te ondersteunen. Zoals iemand pas zei: 'Overdrijven maakt de zaak duidelijk.' En daar had hij niet helemaal ongelijk in. En dat is ook de functie van overdrijven: je zet de boodschap zwaarder aan. Maar ik zou zeggen: gebruik het niet te vaak. Wat meestal gebeurt is namelijk dat je de boodschap afzwakt.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.