Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Overdrijven in de communicatie

Overdrijven doen we vaak in de communicatie om de boodschap kracht bij te zetten. In dit artikel ga ik in op wat overdrijven doet in de communicatie. Vaak worden zaken overdreven in de zin van groter of erger gemaakt om de boodschap kracht bij te zetten. Wellicht dat er op korte termijn effect is. Op de lange termijn gaat dit niet werken. Integendeel: in feite zwak je de boodschap ermee af.

Wat bedoelen we met overdrijven in communicatie?

Er zijn veel manieren om te overdrijven zoals:

  • Het verhaal opkloppen.
  • Opblazen.
  • Opschroeven.
  • Bonter maken dan het is.
  • Erger maken dan het is.
  • Aandikken of chargeren.
  • Mooier maken dan het is.

Ook te direct of te stellig zijn is een vorm van overdrijven.

Overdrijven in de communicatie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Hoe kom je overtuigend over in je communicatie?

Overtuigend overkomen in jouw communicatie bereik je dus niet door te overdrijven, ongeacht welke vorm je kiest. Beperk je tot de feiten en kom met een inhoudelijk verhaal. Lees ook: Overtuigend en positief communiceren

Hoe herken je vormen van overdrijven?

Het verhaal erger of mooier maken kan in tal van vormen zoals:

  • Dramatiseren

    Dramatiseren is een vorm van overdrijven. In feite is het ergens een drama van maken terwijl het niet terecht is. Hier speelt vooral emotie een rol: het emotioneel opkloppen van het verhaal.

    Voorbeeld: ‘Onlangs had ik toch iets, ik moest naar het ziekenhuis om foto’s te maken en ik kwam bij de chirurg en het leek helemaal verkeerd’. Het verhaal gaat door en de clou is dat er helemaal niets aan de hand was. Mensen doen dat soms door aan het eind van het verhaal pas de clou te vertellen. Zouden ze ermee beginnen op de manier van: ‘ik ging naar het ziekenhuis, er was niks aan de hand maar dat leek eerst wel zo’, dan is het geen dramatiseren.

  • Chargeren

    Chargeren is iemand met kracht aanvallen, van repliek dienen of weerleggen. Bijvoorbeeld: ‘eigenlijk zeg je dat de ontevredenheid onder de medewerkers zo groot is dat de helft aan het solliciteren is om hier weg te komen?’

  • Aandikken

    Aandikken is een manier van erger maken dan het is. ‘Toen ik dat ongeluk zag gebeuren, dacht ik nog dat er niemand levend van af zou komen’. Van een mug een olifant maken is ook een manier van aandikken.

  • Opsmukken

    Opsmukken is het juist mooier maken dan het is. ‘Dat je dat nu zegt terwijl de omzet verdubbeld is, begrijp ik niet’ (terwijl de omzet wel gestegen is maar zeker niet verdubbeld).

  • Veralgemeniseren: iedereen en niemand

    Een andere manier om te overdrijven is generaliseren. Denk aan woorden als: iedereen, niemand, allemaal, een heleboel.

    • ‘Iedereen is zat van dit kabinetsbeleid.’
    • ‘Voor dit soort klussen is niemand te vinden.’
    • ‘Op de afdeling vinden ze allemaal dat er sprake is van slecht leiderschap.’
    • ‘Een heleboel klanten haken af de laatste tijd.’
  • Alles of niks

    • De website staat vol fouten.
    • Alles loopt verkeerd bij ons op de afdeling.
    • Het loopt voor geen meter.
    • Niks werkt meer tegenwoordig.
    • Bij ons op de afdeling is het de laatste tijd een grote janboel.

Waarom gebruiken mensen overdrijving?

Oorzaken en motieven achter overdrijven zijn vaak heel menselijk. Mensen overdrijven soms uit onzekerheid of angst voor afwijzing. Anderen willen indruk maken of een conflict vermijden door het verhaal groter of juist dramatischer te maken. In werksituaties zie je dat bijvoorbeeld bij een medewerker die een probleem aandikt om gehoord te worden. In persoonlijke relaties kan iemand opsmukken om waardering te krijgen of erger maken om erkenning te vinden.

De bedoeling van overdrijven is om de boodschap met kracht te ondersteunen. Zoals iemand pas zei: ‘Overdrijven maakt de zaak duidelijk.’ En daar had hij niet helemaal ongelijk in. Maar gebruik het niet te vaak.

 Wat meestal gebeurt is namelijk dat je de boodschap afzwakt.

Gevolgen van overdrijven voor relaties en samenwerking

Overdrijven lijkt op korte termijn soms effectief, maar de gevolgen op langere termijn zijn vaak minder positief. Mensen prikken erdoorheen en nemen je minder serieus. Het kan ertoe leiden dat je geloofwaardigheid afneemt en dat jouw boodschap juist minder gewicht krijgt.

Neem het voorbeeld van een leidinggevende die telkens roept dat “alles fout gaat op de afdeling”. Medewerkers voelen zich aangevallen en raken gedemotiveerd. In plaats van dat het probleem bespreekbaar wordt, ontstaat er juist weerstand. Overdrijven kan dus leiden tot irritatie, misverstanden en afstand in relaties.

Ook in persoonlijke gesprekken werkt het zo. Wanneer je steeds aandikt of dramatiseert, kunnen anderen het gevoel krijgen dat jouw verhalen niet betrouwbaar zijn. Je bereikt dan precies het tegenovergestelde van wat je wilt: in plaats van overtuigen, verlies je impact.

Alternatieven voor overdrijven: hoe breng je je boodschap krachtig zonder aandikken?

Overdrijven lijkt soms een handige manier om duidelijk te zijn, maar er zijn effectievere alternatieven. Blijf bij de feiten, gebruik concreet taalgebruik en maak duidelijk wat jij voelt of bedoelt met een ik-boodschap. Zo voorkom je dat de ander zich aangevallen voelt en blijft het gesprek open.

Voorbeeld: in plaats van te zeggen “alles loopt fout bij ons”, kun je aangeven: “ik merk dat de planning de laatste weken vaak niet haalbaar is, en dat levert spanning op”. Dit maakt jouw punt helder, zonder dat het overdreven klinkt.

Een ander alternatief is balans zoeken tussen emotie en inhoud. Emotie mag er zijn, maar zorg dat de kern van je boodschap niet ondersneeuwt. Door concreet en eerlijk te zijn, bouw je vertrouwen op en kom je overtuigender over.

Veelgestelde vragen – FAQ

Hier tref je enkele veelgestelde vragen.

Waarom overdrijven mensen in hun communicatie?

Vaak uit onzekerheid, angst om niet gehoord te worden, of de wens om indruk te maken. Het voelt dan alsof het verhaal sterker wordt, maar meestal werkt het averechts.

Hoe kan ik leren mijn boodschap krachtig te brengen zonder overdrijven?

Blijf concreet, gebruik ik-boodschappen en beperk je tot de feiten. In onze communicatietraining krijg je hiervoor praktische handvatten.

Wat zijn de gevolgen van steeds overdrijven?

Je verliest geloofwaardigheid en mensen nemen je minder serieus. Het kan leiden tot irritatie, afstand en zelfs conflicten.

Is overdrijven hetzelfde als liegen?

Niet per se. Bij overdrijven vergroot je iets uit, bij liegen vertel je iets dat niet waar is. Toch kan herhaaldelijk overdrijven hetzelfde effect hebben: mensen gaan je minder vertrouwen. Lees ook: eerlijk en open communiceren.

Hoe kan een leidinggevende overdrijven vermijden?

Door bewust te zijn van taalgebruik. Zeg niet “alles gaat mis”, maar benoem concreet welk probleem er speelt. Meer tips vind je in ons artikel over overtuigend communiceren als leidinggevende.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens

Publicatiedatum: 28-10-2017


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.