Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Overdrijven in de communicatie

Overdrijven doen we vaak in de communicatie om de boodschap kracht bij te zetten.

Overdrijven in de communicatie

In dit artikel gaan we in op wat overdrijven doet in de communicatie. Vaak worden zaker overdreven in de zin van groter of erger gemaakt om de boodschap kracht bij te zetten. Wellicht dat er op korte termijn effect is. Op de lange termijn gaat dit niet werken. Integendeel: in feite zwakt u de boodschap ermee af.

Hoe gaat het in zijn werk?

Er zijn vele manieren om te overdrijven zoals:

  • het verhaal opkloppen
  • opblazen
  • opschroeven
  • bonter maken dan het is
  • erger maken dan het is
  • aandikken of chargeren
  • mooier maken dan het is

Ook te direct of te stellig zijn is een vorm van overdrijven.

Overtuigend overkomen

Overtuigend overkomen in uw communicatie bereikt u dus niet door te overdrijven ongeacht welke vorm u kiest. Beperkt u tot de feiten en kom met een inhoudelijk verhaal.

Overtuigend en positief communiceren

Erger of mooier maken dan het is

Het verhaal erger of mooier maken kan in tal van vormen zoals:

  • Dramatiseren

    Dramatiseren is een vorm van overdrijven. In feite is het een ergens een drama van maken terwijl het niet terecht is. Hier speelt ook vooral de emotie een rol. Het is een emotioneel opkloppen van het verhaal.

    Voorbeeld: ‘Onlangs had ik toch iets, ik moest naar het ziekenhuis om foto’s te maken en ik kwam bij de chirurg en het leek helemaal verkeerd’.  Het  verhaal gaat door en de clou is dat er helemaal niets aan de hand was. Mensen doen dat soms door aan het eind van het verhaal pas de clou te vertellen. Zouden ze ermee beginnen op de manier van: ‘ik ging naar het ziekenhuis, er was niks aan de hand maar dat leek eerst wel zo’, dan is het geen dramatiseren. Een vorm van dramatiseren is dus de spanning opvoeren.

  • Chargeren

    Chargeren is iemand met kracht aanvallen, van repliek dienen of weerleggen. Een voorbeeld zou kunnen zijn: ‘eigenlijk zeg je dat de ontevredenheid onder de medewerkers zo groot is dat de helft aan het solliciteren is om hier weg te komen?’

  • Aandikken

    Aandikken is ook een manier van erger maken dat het is. ‘Toen ik dat ongeluk zag gebeuren, dacht ik nog dat er niemand levend van af zou komen’. Aandikken is dus in dit geval: het erger maken dat het is. Van een mug een olifant maken is ook een manier van aandikken.

  • Opsmukken

    Opsmukken is het juist mooier maken dan het is. ‘Dat je dat nu zegt terwijl  de omzet verdubbeld is, begrijp is niet’.  (terwijl de omzet wel gestegen is maar zeker niet verdubbeld).

  • Veralgemeniseren: iedereen en niemand

    Een andere manier om te overdrijven si juist generaliseren. Denk aan woorden als: iedereen, niemand, allemaal, een heleboel.

    • ‘iedereen is zat van dit kabinetsbeleid’
    • ‘voor dit soort klussen is niemand te vinden’
    • ‘op de afdeling vinden ze allemaal dat er sprake is van slecht leiderschap’
    • ‘een heleboel klanten haken af de laatste tijd’
  • Alles of niks

    • de website staat staat vol fouten
    • alles loopt verkeerd bij ons op de afdeling
    • het loopt voor geen meter
    • niks werkt meer tegenwoordig
    • bij ons op de afdeling is het de laatste tijd een grote janboel

Kracht bijzetten

U begrijpt het al (want iedereen die dit leest begrijpt dit): de bedoeling van overdrijven is om de boodschap met kracht te ondersteunen. Wat er echter gebeurt is dat u de boodschap afzwakt.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens