Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Afzwakken van de boodschap

Afzwakken van de boodschap draagt niet bij aan de overtuigingskracht in communicatieve zin. De vraag is nu: wat is afzwakken precies? In dit artikel noem ik een paar voorbeelden.

Voorbij gaan aan jouw gevoelens

Afzwakken van jouw gevoel is een voorbeeld van het afzwakken van de boodschap. Ik noem wat voorbeelden:

  • eigenlijk ben ik een beetje boos op jou
  • de laatste tijd heb ik me best een beetje geërgerd aan jou
  • aan de ene kant was ik piswoest op jou en aan de andere kant…………. (was het de voorkant of de achterkant)
  • Een lange inleiding is ook een manier: ik wil niet vervelend doen tegen je maar…………… ik ergerde me laatst enorm dat jij……
  • ‘ik hoop niet dat je het persoonlijk opvat’ maar…………………..

Afzwakken van de boodschap

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Overtuigend overkomen

Overtuigend overkomen in jouw communicatie bereik je dus niet door te overdrijven ongeacht welke vorm je kiest. Beperk je tot de feiten en kom met een inhoudelijk verhaal. Lees ook: overtuigend en positief communiceren.

Afzwakwoordjes

Je ziet al wat voorbeelden waarbij je jouw gevoelens afzwakt. Maar je kunt ook de boodschap zelf afzwakken door woorden te gebruiken die de kracht eruit halen.

  • Misschien is het raar als ik dit zeg maar ik zou ook eens naar mijn eigen rol kijken in het geheel
  • ‘Klopt het dat Annemieke gisteravond boos was?’. Antwoord: dat zou heel goed kunnen ja. Een andere optie is: ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat ze inderdaad erg boos was.
  • In principe is het zo dat....

Wat dacht je van woorden als wellicht of het zou niet onmogelijk zijn dat?

Wollig taalgebruik

Wollig taalgebruik is een optelsom van afzwakwoordjes. Je kunt ze beter vermijden.  Wil je een paar voorbeelden?

  • Naar alle waarschijnlijkheid zal het er zo uit komen te zien
  • Wij kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vaststellen dat oubollig taalgebruik niet daadkrachtig overkomt
  • Wellicht is het niet onverstandig om rekening te houden met

Anderen erbij betrekken

Een manier om de boodschap af te zwakken is om anderen verantwoordelijk te maken voor jouw boodschap.  Voorbeeld? ‘Hoewel ik geen namen kan noemen weet ik dat er veel meer collega’s zijn die zich ergeren aan jouw wijze van leidinggeven’.  Je zwakt daarmee af wat je zeggen wilt. Of je vertelt wie het betreft of je praat alleen maar voor jezelf.

Overdrijven

Overigens is overdrijven ook een manier van afzwakken. In een artikel over overdrijven behandel ik tal van vormen zoals chargeren, het verhaal opkloppen, opblazen, opschroeven, bonter of erger maken dan het is, aandikken of juist opsmukken en mooier maken dan het is.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.