Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Faciliteren motiveert!

Faciliteren: een kwaliteit van leidinggevenden die motiveert en bijdraagt aan de motivatie van de medewerkers. Maar wat is faciliteren precies? Hoe doet u dat?

Faciliteren medewerker motiveert

Definitie: wat is het precies?

Faciliteren betekent dat u alle voorzieningen treft, middelen of hulpmiddelen ter beschikking stelt die noodzakelijk zijn bij de uitvoer van taken en werkzaamheden of die het werk plezieriger, comfortabeler en gemakkelijker maken.

Steunen

Faciliteren is steunen en ondersteunen. U gaat als leidinggevende niet zelf het werk uitvoeren maar u helpt uw medewerkers om de taak tot een goed einde te brengen. Uw taak is om mee te denken, te luisteren wat er nodig is op de werkvloer en daarin te voorzien.

  • Verwennen is wat anders

    Om meteen maar wat onduidelijkheid weg te nemen. Faciliteren is wat anders dan verwennen. Het heeft niets te maken met een verlanglijstje dat bij u wordt ingeleverd op basis waarvan u de inkopen kunt gaan doen. Natuurlijk werken uw medewerkers met de mooiste gereedschappen en machines. Maar u kent de budgetten als geen ander en u weet wat er mogelijk of gewenst is.

  • Faciliteren is wat anders dan het sloofje spelen

    Een tweede onduidelijkheid willen we ook graag wegnemen. U bent niet de secretaresse van uw team die de verlanglijstjes inwilligt en afwerkt. Faciliteren is wat anders dan pamperen. U hoeft het uw medewerkers niet naar de zin te maken: dat moeten ze primair zelf doen. U moet erin voorzien dat ze zinvol werk kunnen uitvoeren op een gemakkelijke en plezierige wijze.

Helpen ontwikkelen!

Faciliteren betekent ook dat u uw medewerkers helpt ontwikkelen. Dat is meer dan ze aanmelden voor de training of cursus en uw paraaf te zetten voor de factuur van het opleidingsinstituut. Ontwikkelen van uw medewerkers motiveert.  Faciliterend leiderschap zorgt voor toerusting. Ontwikkeling van uw medewerkers heeft direct te maken de ontwikkeling van uw organisatie. Hoe zorgt u er samen met uw medewerker voor dat de medewerker aansluiting houdt bij de eisen die uw organisatie stelt. Ontwikkelen is vooruitkijken.

Optimaal functioneren

Optimaal functioneren van een medewerker wordt niet alleen bepaald door wat iemand kan maar ontstaat vooral doordat capaciteiten, vaardigheden, attitude en motivatie gefaciliteerd worden in de werkomgeving.

Dus als je het functioneren van een medewerker beoordeelt in een functioneringsgesprek, beoordeel je eigenlijk de ondersteuning die een medeweker krijgt om zijn capaciteiten in te zetten.

Goed functioneren

Faciliterende omgeving

Om de taken goed uit te kunnen voeren moet een medewerker op de eerste plaats in staat zijn om de taken uit te voeren. Dat wil zeggen beschikken over de juiste capaciteiten, vaardigheden, attitude en motivatie. Als een medewerker in staat is om het werk uit te voeren moet hij daartoe ook in staat worden gesteld door een faciliterende werk omgeving.

In een faciliterende werkomgeving zijn de volgende 7 aspecten aanwezig:

  • Het werk is zinvol. De medewerker levert een bijdrage aan het creëren van iets waardevols voor de klant en ervaart zijn bijdrage ook als waardevol.
  • Het werk doet een beroep op de kennis en vaardigheden van de medewerker.
  • De medewerker mag eigen doelen stellen en zelf de weg naar het resultaat bepalen.
  • De medewerker wordt betrokken bij belangrijke beslissingen. Zeker als deze beslissingen leiden tot veranderingen in het werk van de medewerker.
  • De medewerker wordt in staat gesteld om kennis en vaardigheden te ontwikkelen.
  • Het werk moet betekenisvolle werkcontacten met anderen mogelijk maken of opbouwen.
  • Met het werk moet een goed inkomen te verdienen zijn.

Niet iedere medewerker vindt elk aspect even belangrijk, maar als een aspect belangrijk wordt gevonden moet de werkomgeving dit aspect kunnen bieden zodat het de medewerker ondersteunt. Als een aspect wel belangrijk wordt gevonden, maar niet ter ondersteuning wordt aangeboden, heeft dat negatieve gevolgen voor het functioneren, ondanks adequate competenties, kennis en vaardigheden.

Leerdoel: faciliterend leiderschap ontwikkelen

Een leerdoel voor leidinggevende kan zijn om faciliterend leiderschap te ontwikkelen. Dat betekent enerzijds: niet voorkauwen, werk uit handen nemen, verantwoordelijkheden overnemen. Anderzijds is het begeleiden, coachen en de medewerker op een hoger plan te brengen. Kortom: de verantwoordelijkheid bij de medewerker laten liggen en eigenaarschap bevorderen.

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training motiveren medewerkers voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training motiveren

Training motiveren

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens