Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Concentratieproblemen op school

Heb je last van concentratieproblemen op school of tijdens jouw studie? Merk je dat je de focus mist? Voel je stress? Weet je hoe het komt?

Concentratieproblemen op school

Een bezorgde moeder

De telefoon gaat en ik neem op. Aan de andere kant van de lijn hoor ik een geagiteerde stem van een moeder. Ze maakt zich zorgen over haar dochter. Haar dochter, Caroline, is structureel moe als het om leren voor school gaat.

Caroline zit in VWO 4 en ze gaat met plezier naar school. Ze een vrolijke meid. Altijd opgewekt en vrolijk, ze maakt snel contact en is altijd in voor een praatje. Ze heeft voor iedereen een aandacht en tijd, ze is gewoon heel sociaal. Caroline is heel innemend. Ze komt structureel te laat op school. In het begin maakte ik me daar druk over. Zat ik haar achter de broek, dat ze moest opschieten om niet te laat op school te komen. Dan wordt ze mopperig en gaat ze nog. Meer treuzelen. Dus zeg ik er maar niets meer van maar inwendig zit ik me op te vreten.

Op school doen ze er niets mee. Ze krijgt geen straf, hoeft niet na te blijven. Niets van dat alles. Ze mag, als ze te laat is, gezellig bij de conciërge blijven en kletsen.

Moeite met leren

Dat vind ik nog niet eens het ergste. Wat me echt zorgen maakt is het leren. Ik maak daar echt zorgen over. Ik zie dat ze ontzettend graag haar best wil doen om goede cijfers te halen. Ze wil er ook echt voor leren maar het lukt haar gewoon niet. En ik heb echt geen idee waarom het haar niet lukt.

Moeite met concentratie

Ze gaat elke middag naar haar kamer. Ze zit elke dag boven haar boeken. Als de toets week voor de deur staat, zit al haar vrije tijd te ‘leren. Als het ’s middags niet af is, gaat ze ’s avonds weer achter haar bureau zitten en liggen haar boeken open.

Soms huilt ze ’s middags al tijdens het leren maar meestal komen de tranen ’s avonds. Ze snikt het dan uit “het lukt me niet, ik kan me niet concentreren”. “Ik ben zo moe”.

Soms als ze ’s morgens wakker wordt verteld ze dat nachtmerries heeft gehad.

Soms als ze ’s morgens wakker wordt klaagt ze over pijn in haar benen. Meestal in toets week is ze ziek en kan ze echt niet naar school. Haar benen te pijn, ze is misselijk of heeft zoveel last van haar eczeem dat ze echt niet naar school kan.

Schoolziek of ziek?

Tja, wat doe je dan als moeder. Je meldt je dochter ziek. Ik vind het ontzettend vervelend dat ik haar ziek moet melden, zeker omdat dit niet de eerste keer tijdens een toets week is. Maar goed, ik doe het wel. Tijdens de toets week is thuis en is de toets week voorbijgaat ze weer vrolijk naar school. Gaat in overleg met haar docenten hoe en wanneer ze haar proefwerk kan inhalen. En haalt dan meestal goede cijfers. Het is zo’n patroon geworden dat ik me zorgen maak over haar toekomst. Dit kan toch niet zo doorgaan? Hoe moet het als ze gaat studeren? Moeder eindigt haar verhaal met “Ik maak me hier echt zorgen om, kun jij iets voor mij of Caroline betekenen?”

Het komt vaker voor bij jongeren

Ik vertel moeder dat het patroon, dat zij schets over Caroline bij meer jongeren voorkomt. Gek genoeg stelt dit moeder al een beetje gerust. Haar dochter is dus niet de enige. Ik leg moeder dat het verschillende oorzaken kan hebben waarom Caroline tot leren komt. Heeft dit te maken met stress? Heeft het te maken niet weten hoe je moet leren? Ligt de oorzaak bij een verkeerde planning? En zo zijn er nog een paar oorzaken te noemen. Leren kun je doen vanuit intrinsieke motivatie, je kiest zelf wat je leert leren. En er is leren wat door school wordt voorgelegd. Meestal, in het basisonderwijs en voorgezet onderwijs, sluit dit minder aan bij de intrinsieke motivatie van jongeren. Ze moeten voor verplichte vakken en/of keuzevakken leren. Er moeten goede cijfers gehaald worden om het eindexamen te halen. Er is een verplichting van buitenaf.

Zelfvertrouwen en motivatie

Leren is cognitief, je ontwikkelt kennis, inzicht en vaardigheden wat passend is bij jouw denkniveau en intelligentie. Om te kunnen leren is het nodig dat er een leerhouding wordt ontwikkeld. Een leerhouding heeft te maken met doorzettingsvermogen, motivatie, zelfvertrouwen. Meestal gaat het bij het laatste mis.

Werkdruk en stress

Ook kan de werkdruk en eisen die aan een taak gesteld worden een grote rol spelen. Als de werkdruk en de eisen aan een taal te hoog is en er is een te lage zelfsturing is door een kind, kan er stress ontstaan. Het kan zelfs leiden tot gezondheidsklachten zoals o.a. buikpijn, hoofdpijn, misselijk zijn.

Als er bij een taak te lage eisen gesteld worden en een kind heeft een hoge zelfsturing kan er verveling optreden waardoor motivatie kan verdwijnen en kinderen kunnen afhaken.

Worden er te lage eisen aan een taak gesteld en een kind heeft een lage zelfsturing, kan een kind zich passief opstellen. Kan het zich hulpeloos en afhankelijk voelen. Er wordt dan vaak een grote druk neergelegd bij de ouders of docenten, die gevoelig zijn om kinderen te willen ‘redden’.

Inzicht in, en het begrijpen van eigen gevoelens, motivatie en leerhouding kunnen het leren verbeteren.

Jongerencoaching

In contact komen met een coach voor jongeren of studenten? Heb je hulp nodig?

Coaching voor jongeren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach