Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Zelfwaardering en jezelf waarderen

Zelfwaardering

Zelfwaardering is jezelf waarderen of jezelf op waarde schatten. Maar ja kun je dat ook wat concreter maken? Waar hebben we ’t nu precies over? In dit artikel probeer ik uit te leggen wat zelfwaardering is maar ook wat gebrek aan zelfwaardering is en hoe dat kan ontstaan.

Wat is zelfwaardering: betekenis en definitie

Zelfwaardering is jezelf op waarde schatten. Jezelf niet overschatten dus maar je zelf ook niet onderschatten. Gewoon zoals je bent. Niet meer en niet minder. Wanneer je jezelf waardeert:

  • respecteer je jezelf
  • waardeer je wat je tot nu toe hebt bereikt
  • waardeer je eigen kwaliteiten, vaardigheden en inzichten
  • waardeer je jouw eigen ambitieniveau (je overvraagt jezelf niet maar je vraagt ook niet te weinig van jezelf)
  • waardeer je wie je als persoon bent, waar je vandaan komt, de eigen normen en waarden, eigen overtuigingen etc.
  • kun je jezelf aanvaarden in je eigen kwetsbaarheid

Gebrek aan zelfwaardering

Merk je dat je gebrek aan zelfwaardering hebt? Vind je het moeilijk om jezelf op waarde te schatten? Wil je meer zelfwaardering ontwikkelen? Dan gaan we eerst analyseren waar het gebrek aan zelfwaardering bij jou vandaan komt.

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Neem contact met ons op!

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

 

Doe de assertiviteitstest

Hoe assertief ben jij?

Deze test geeft op 15 elementen inzicht hoe je reageert op situaties binnen jouw leefomgeving.

Je kunt de test online doen en je krijgt de uitslag in de mailbox.

Doe de assertiviteitstest

Mogelijke oorzaken

Ik kan niet in jouw hoofd kijken en jouw geschiedenis ken ik niet. Daarom noem ik een aantal oorzaken voor gebrek aan zelfwaardering. Herken je er een paar?

  • Je werd vroeger vergeleken met anderen die in iets uitblonken waar jij minder goed in was of wat bij jou minder sterk ontwikkeld was
  • De lat lag hoog vroeger, je moest voortdurend op je tenen lopen
  • Er werden hoge prestaties van jou verwacht of je legde jezelf deze druk op
  • Je had weinig aansluiting bij leeftijdgenoten: je voelde je anders dan de rest en je beleefde de dingen anders dan de rest
  • Je kon moeilijk meekomen in het sociale verkeer op school
  • Je vond school lastig en moeilijk en je moest er heel veel moeite voor doen
  • Je vond school juist heel gemakkelijk en je was veel verder in jouw ontwikkeling dan leeftijdgenoten waardoor je ook niet begrepen werd
  • Je lag niet goed in de groep en misschien werd je geplaagd of gepest
  • Je zat op de verkeerde school: het onderwijs sloot niet aan bij jou
  • Je was een gevoelsmens en je hield te sterk rekening met wat anderen van jou vonden
  • Je hebt onvoldoende zicht op eigen kwaliteiten en vaardigheden
  • Je bent opgegroeid in een thuissituatie waarin je weinig waardering ontvangt of waar je voortdurend commentaar krijgt van anderen
  • Je wordt te weinig gewaardeerd op jouw werk
  • Je hebt een baan die niet bij je past en waar je geen voldoening uit haalt

Wat doe je zelf?

Wanneer je te weinig zelfwaardering hebt:

  • Laat je vaak je eigenwaarde afhangen van wat een ander van jou vindt
  • Vergelijk je jezelf voortdurend met anderen (die je beter vindt dan jezelf)
  • Communiceer je negatief met jezelf over alles wat je niet kunt of niet goed doet
  • Leg je de lat veel te hoog voor jezelf
  • Heb je onrealistische verwachtingen van jezelf
  • Laat je je eigenwaarde teveel afhangen van jouw prestaties en te weinig van wie je bent als mens

Wat doet jouw omgeving?

Een goeie vraag is ook: wat doet jouw omgeving? In hoeverre ga je teveel om met negatief ingestelde mensen die jou voortdurend bekritiseren? Of heb je een partner die alleen maar jouw negatieve kanten benadrukt? Mis je wellicht de aansluiting bij zogenaamde vrienden en kennissen? Kijk er eens eerlijk naar. Heb je vrienden die je afbranden of heb je mensen om je heen die stimuleren, inspireren en aanwakkeren?

Is er wat aan te doen?

Voorafgaand aan de vraag of er wat aan te doen is, stel ik de vraag: ‘wil je er wat aan doen?’. En als je er wat aan wilt doen, zou je dan vandaag niet beginnen? Waarom zou je langer wachten terwijl je al zo lang met dit vraagstuk worstelt? Weet je: peptalk helpt niet. Opmerkingen als: je moet eens wat trotser op jezelf zijn, doen meer kwaad dan goed. Dat wist je allemaal al immers. Echter: je voelt het anders. Wat is er dan aan te doen?

We gaan proberen de vicieuze cirkel waarin je zit te doorbreken. Eerst komt er een analyse waar jouw gebrek aan eigenwaarde vandaan komt. Meestal zit er een patroon in waardoor er een zeer gerichte aanpak kan worden gezocht om jouw vraagstuk aan te pakken. Uiteindelijk gaat het om DOEN want beschouwen en theoretiseren helpt u niet . Je krijgt geen zelfwaardering door af te studeren op het onderwerp eigenwaarde.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens