Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Korte termijnbeleid of ad-hocbeleid: gebrek aan visie!

Is jouw organisatie gericht op de korte termijn? Typeer je het beleid als zijnde ad-hocbeleid? Merk je dat er gebrek aan visie, strategie en doelstellingen voor de langere termijn is? Vind je dat er op de middellange of lange termijn te weinig progressie is of kamp je met wisselende bedrijfsresultaten?

Oorzaken korte termijnbeleid

Vaak zien we bij bedrijven en organisaties die te gericht op de korte termijn zijn dat er een organisatiecultuur van doeners is binnen het bedrijf. Men werkt hard, is praktisch ingesteld en plannen voor de toekomst ontbreken. Problemen worden opgelost door nog harder te werken maar vaak worden ze niet structureel opgelost.

Een dieperliggende oorzaak is dat de directie of het management ook zelf praktisch is ingesteld (waar op zich niks mis mee is) en derhalve de organisatie te weinig op sleeptouw neemt om ook eens verder te kijken dan vandaag of morgen.

Gebrek aan visie en beleid

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Gevolgen gebrek aan visie en beleid

Op zichzelf kunnen organisaties en bedrijven best een eind komen met een korte termijnvisie. Maar op den duur zal zich dit wreken. We noemen een aantal mogelijke gevolgen:

  • Te weinig aandacht voor kwaliteitsverbetering van producten of diensten
  • Te weinig oog voor verbetering van interne processen
  • Te weinig oog voor innovatie en vernieuwing
  • Te weinig aandacht voor scholing en opleiding van medewerkers waardoor de interne doorontwikkeling stagneert
  • Te weinig oog en aandacht voor veranderingen in de maatschappij of op de economische markt
  • De aansluiting verliezen tussen marktbehoefte en wat de organisatie te bieden heeft
  • Te weinig oog voor strategisch HRM-beleid of strategische personeelsplanning
  • Hollen achter alle ballen aan
  • Weinig intern overleg
  • Achter ieder signaal aanlopen wat binnenkomt
  • Geen controle en GRIP
  • Impulsiviteit

Ad hoc

Gebrek aan beleid is ook beleid namelijk ad-hocbeleid. In een ander artikel omschrijf ik ad hoc als een kwaliteit. Maar wanneer het gaat over ad-hocbeleid dan zijn hier een paar kenmerken:

  • Het banksaldo bepaalt de strategie wanneer het gaat om investeringen. Banksaldo OK? Doe maar! Banksaldo niet OK? Laat maar!
  • Draaien we zwarte cijfers? Goed gevoel! Draaien we wat minder? Paniek!
  • Reclame-uitingen: hier een bord in de tuin, daar een website, doe nog maar een website (kan nooit kwaad) en vaak vele euro’s uitgegeven zonder dat hier enig idee achter zit.
  • Geen gevoel bij de Verlies & Winstrekening of kosten / opbrengsten. Daar wordt alleen naar gekeken als het nijpend wordt.
  • Geen inzicht in de liquiditeitsstand.
  • Personeelsdossiers?  Te laat, onvolledig of niet! Tot die ene ontslagzaak komt die erg duur is. Dan moet er vaak onderhandeld worden over het uurtarief van de advocaat.

Wanneer ondernemers ad-hocgedrag laten zien, wordt het vaak overgenomen door de medewerkers. Alsof er een kopieerapparaat in de directiekamer staat. Hollen en vliegen, jagen en zuchten. Maar structureel de zaken goed oppakken, achter die ballen aanrennen die rendabel zijn, daar komen we niet aan toe. En zo holt de hele organisatie maar door en ieder heeft het druk. Maar waarmee eigenlijk?

Visie en strategie ontwikkelen

De eerste stap die genomen moet worden is: tijd nemen en de zaak serieus nemen. Wanneer de directie of het management daadwerkelijk met dit vraagstuk aan de slag wil, is er een aantal stappen denkbaar:

  • Het ontwikkelen van visie en strategie binnen de organisatie
  • De visie en strategie omzetten naar concrete doelen op de lange termijn
  • Doelstellingen vertalen naar de verschillende afdelingen
  • Indien noodzakelijk: het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek of marketingonderzoek
  • Indien van toepassing: het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek

Knelpunten in organisaties

Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.

Knelpunten in organisaties

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.