Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Aannames en aannemen dat

Aannames of aannemen dat is een valkuil die u kan belemmeren in uw persoonlijke groei maar ook in de relatie met de ander of in de communicatie met de ander.

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Valkuil

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Over uzelf

AannamesU kunt aannames hebben over uzelf. We hebben er een aantal voor u verzameld in het artikel over belemmerende overtuigingen.  Voorbeelden zijn: de appel valt niet ver van de boom of ik heb maar een MBO opleiding.

Over het leven

Aannames over het leven kunnen u ook behoorlijk in de weg staan. Aannames in de trant van: ‘het lot beslist’ of ‘je moet het leven maar nemen zoals het tot je komt’.

Over de ander

Aannames over de ander kunnen de relatie in de weg staan:

  • ‘ik denk niet dat het hem dit gaat lukken’
  • ‘ik moet nog zien of hij het red’
  • ‘die competenties heeft zij niet in huis’

Teleurstelling hoort vaak bij aannames

Teleurstelling is regelmatig een gevolg van aannames. We kunnen teleurgesteld zijn in elkaar omdat de relatie niet aan onze verwachtingen voldoet. Echter: die verwachtingen hebben we nog nooit besproken. We hebben aangenomen dat onze verwachtingen met elkaar overeenkomen. Of we projecteren onze normen en waarden op de ander en wanneer die niet voldoet aan ons verwachtingspatroon zijn we teleurgesteld.

Communicatie

Ook in de communicatie spelen aannames een grote rol. Het is doorgaans een resultaat van slecht luisteren en niet meer open staan voor wat de ander zegt. Het gevolg is dat u niet hoort wat de ander zegt maar dat u hoort ‘wat u in feite wilt horen’.

ANNA: altijd navragen, nooit aannemen

Het leerdoel is ANNA: altijd navragen en nooit aannemen dat. Dat betekent:

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens