Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Feedback geven: hoe doe je dat?

Feedback geven is uw waarneming terugkoppelen bijvoorbeeld op houding en gedrag van de de persoon die u feedback geeft. Feedback geven heeft alles te maken met het loslaten van het oordeel over een ander en vanuit de neutralere volwassenrol je concentreren in jouw communicatie op het gedrag van de ander. Feedback geven is te leren maar slechts deels een vaardigheid.

Wat is belangrijk? Enkele tips!

Feedback gevenEen aantal belangrijke zaken bij het geven van feedback:

  • Baseer je altijd op feiten en gebeurtenissen en maak jouw feedback specifiek. Dus niet: het loopt voor geen meter op onze afdeling want dat gaat helemaal nergens over.
  • Veroordeel en beschuldig de ander niet. Dus niet: jij bent me ook een Jantje gemakzucht. Maar: ik zie dat je de notulen nog niet klaar hebt.
  • Verschuil je niet achter anderen. Dus niet: mijn directeur is een slecht leidinggevende en dat vinden veel meer collega’s (dit is allereerst een oordeel en ten tweede is het beter om uit te spreken wat je er zelf van vindt).
  • Wees specifiek en vermijd woorden als nergens, altijd, niemand, een heleboel, telkens en nooit Alles = niets. Niemand = iemand. Het zwakt uw boodschap af. Dus niet: het is altijd een grote troep op jouw kamer. Wel: ik zie dat je de overhemden nog moet ophangen
  • Laat uw interpretaties thuis maar beschrijf wat je hebt waargenomen. Dus niet: jij was behoorlijk geïrriteerd gisteren. Wel: ik zag dat je de armen over elkaar deed, toen jouw leidinggevende jou dit vertelde
  • Stop om de psycholoog uit te hangen. Dus niet: Dat zul jij nooit gaan doen op die manier want dat past niet bij jou. Wel: je openstellen voor de ander.
  • Gebruik de ik-boodschap. Dus niet: jij irriteerde me of jij frustreerde me.  Wel: ik was geïrriteerd omdat......... Of ik werd boos want.............

Het vraagt meer dan vaardigheden

Feedback geven is meer dan een vaardigheid. Het is geen kunstje wat u met enkele oefeningen op de training leert. Bewustwording en inzicht in eigen gedrag maar ook in eigen overtuigingen (belemmerend en stimulerend) en in de eigen persoonlijke valkuilen is een voorwaarde bij het geven van feedback. Daarbij kunt u denken aan:

  • eigen oordelen loslaten
  • de ander niet betuttelen of bemoederen
  • de ander niet kleineren of onderuithalen
  • de ander keuzevrijheid gunnen en de keuzes van anderen respecteren
  • de durf hebben om feedback te geven
  • het vermogen hebben om uw eigen gedrag te reflecteren
  • een open houding willen en durven aannemen

Persoonlijke leerdoelen

Persoonlijke leerdoelen die horen bij feedback geven, zijn heel verschillend. We noemen er een paar:

Communicatie

Leerdoelen gericht op communicatie en gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden.

Valkuilen

Inzicht in eigen valkuilen.

 

Wat wilt u bereiken?

Kardinale vraag bij het geven van feedback is: wat wilt u ermee bereiken?

  • Wilt u de ander stimuleren om na te denken over zijn/haar gedrag?
  • Wilt u de ander stimuleren om te voorzien in zijn/haar eigen behoeften?
  • Wilt u de ander motiveren om zelf keuzes te maken?

Of wilt  u de ander overtuigen en omvormen naar uw overtuigingen en bekeren tot uw normen- en waardenpatroon? Lees ook: de feedbackregels.

Leerdoelen training feedbackvaardigheden

De Steven nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training feedbackvaardigheden

Leerdoelen training feedbackvaardigheden

Training feedbackvaardigheden

Wilt u een training feedbackvaardigheden volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Training feedbackvaardigheden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens