Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Feedback geven: hoe doe je dat?

In een ander artikel leg ik uit wat feedback is. Daarbij maak ik onderscheid tussen feedback gericht op verbetering van producten en processen, of feedback gericht op personen en gedrag.
Wanneer het gaat over feedback geven aan processen en producten dan speelt vooral dat jij jouw waarneming terugkoppelt. Maar wanneer je feedback geeft op personen en gedrag dan geef je voeding (feed) terug (back) aan ontwikkeling.

Wat is belangrijk? Enkele tips!

Een aantal belangrijke zaken bij het geven van feedback:

  • Baseer je altijd op feiten en gebeurtenissen en maak jouw feedback specifiek. Dus niet: het loopt voor geen meter op onze afdeling of de administratie stikt van de fouten (dat is onduidelijk, generaliserend en te algemeen)
  • Veroordeel en beschuldig de ander niet. Dus niet: jij bent me ook een Jantje gemakzucht. Maar: ik zie dat je de notulen nog niet klaar hebt.
  • Verschuil je niet achter anderen. Dus niet: mijn directeur is een slecht leidinggevende en dat vinden veel meer collega’s (dit is allereerst een oordeel en ten tweede is het beter om uit te spreken wat je er zelf van vindt).
  • Wees specifiek en vermijd woorden als nergens, altijd, niemand, een heleboel, telkens en nooit. Alles = niets. Niemand = iemand. Het zwakt jouw boodschap af. Dus niet: het is altijd een grote troep op jouw kamer. Wel: ik zie dat je de overhemden nog moet ophangen
  • Laat jouw interpretaties thuis maar beschrijf wat je hebt waargenomen. Dus niet: ‘jij was behoorlijk geïrriteerd gisteren’. Wel: ik zag dat je de armen over elkaar deed, toen jouw leidinggevende jou dit vertelde
  • Stop om de psycholoog uit te hangen. Dus niet: ‘dat zal jij nooit gaan doen op die manier want dat past niet bij jou’.
  • Gebruik de ik-boodschap. Dus niet: jij irriteerde me of jij frustreerde me.  Wel: ik was geïrriteerd omdat......... Of ik werd boos want.............

Feedback geven

Feedback geven en ontvangen

Wil je leren om feedback te geven of te ontvangen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor jou een individuele training samen die precies bij je aansluit.

Individuele training feedback geven en ontvangen

Feedback geven en ontvangen binnen teams

Voor teams hebben wij de training feedback geven en ontvangen ontwikkeld. Een belangrijk onderwerp daarbij is: kritiek geven en ontvangen.

Teamtraining feedbackvaardigheden

Het vraagt meer dan vaardigheden

Feedback geven is meer dan een vaardigheid. Het is geen kunstje wat je met enkele oefeningen op de training leert. Bewustwording en inzicht in eigen gedrag maar ook in eigen overtuigingen (belemmerend en stimulerend) en in de eigen persoonlijke valkuilen zijn een voorwaarde bij het geven van feedback.

Ik zeg er meteen bij: bewustwording dat niet iedereen op jouw feedback zit te wachten, hoort er ook bij. Want zo is het! De wereld om me heen zit niet zo zeer te wachten op mijn feedback. Veel mensen hebben er zelfs negatieve gevoelens aan overgehouden wanneer ze feedback kregen. Enige bescheidenheid is dus wel op zijn plaats, wat mij betreft. En verder is het bewustwording in de zin van:

  • eigen oordelen loslaten
  • begrijpen dat alles wat je zegt jouw perceptie is
  • begrijpen dat alles wat je van iemand vindt jouw zienswijze is

Persoonlijke leerdoelen

Persoonlijke leerdoelen die horen bij feedback geven, zijn heel verschillend. Ik noem er een paar:

Communicatie

Leerdoelen gericht op communicatie en gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden.

Valkuilen

Inzicht in eigen valkuilen.

Verboden!

Wat nooit mag bij het geven van feedback is:

  • de ander betuttelen of bemoederen
  • de betweter uithangen
  • doen alsof je de waarheid in pacht hebt over een ander
  • de ander jouw zienswijze opdringen

Wat wil je bereiken?

Kardinale vraag bij het geven van feedback is: wat wil je ermee bereiken?

  • Wil je de ander stimuleren om na te denken over zijn/haar gedrag?
  • Wil je de ander stimuleren om te voorzien in zijn/haar eigen behoeften?
  • Wil je de ander motiveren om zelf keuzes te maken?

Of wil je de ander overtuigen en omvormen naar jouw overtuigingen en bekeren tot jouw normen- en waardenpatroon? Lees ook: de feedbackregels.

Leerdoelen training feedbackvaardigheden

Dit artikel schreef ik in de serie over leerdoelen voor de training feedback geven en ontvangen.

Leerdoelen training feedbackvaardigheden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.