Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Oordelen, mening geven en aannames (OMA)

Oordelen, mening geven terwijl er niet om gevraagd is en aannames (OMA), zijn grote belemmeringen in de communicatie met de ander. Het belemmert de openheid van een gesprek en een relatie.

Kritiek en feedback geven

Wilt u leren om kritiek of feedback op positieve wijze te geven? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Training Communicatie en feedback

Feedback geven en ontvangen binnen teams

Voor teams hebben wij de training feedback geven en ontvangen ontwikkeld. Een belangrijk onderwerp daarbij is: kritiek geven en ontvangen.

Teamtraining feedbackvaardigheden

Oordelen

Oordelen, mening geven en aannames (OMA)Oordelen betekent in feite dat u een waardeoordeel plakt op het gedrag van een ander. Vaak zit er al een afwijzing in. Voorbeelden:

  • Iemand zou iets voor u doen maar heeft het nog niet gedaan. Geïrriteerd zegt u: jij bent ook erg gemakzucht  he?
  • Ach we weten wel hoe het werkt bij jou: je neemt het niet zo nauw he?
  • Jij bent ook altijd te laat
  • Dat is typisch iets voor hem
  • Daar heb je haar ook weer
  • Oordeelt niet maar neem waar...........

    Een belangrijk punt bij in het communicatieproces. Neem waar. Beschrijf het gedrag van de ander. Vertel wat iets met jou doet. Maar kwalificeer het niet met een etiketje erop van 'goed' of 'fout'. Of andere etiketjes (made by Oma) als: gemakzuchtig, lui, ongeïnteresseerd etc. Let op: oma heeft veel etiketjes in de aanbieding.

Mening geven

Soms hebben mensen direct en overal een mening over. Ook vaak terwijl er niet om gevraagd wordt. Bijvoorbeeld:

  • Als ik jou verhaal zo hoor, is het niet verstandig dat jij dat huis koopt
  • Iemand zegt: ik ben zo moe de laatste tijd. De ander reageert: ja maar je hebt het ook druk gehad deze week.

Ongevraagd uw mening geven, kan het gesprek in de weg staan. Soms wil iemand een luisterend oor en dat is wat anders dan een mening geven.

Adviseren terwijl iemand om feedback vraagt of met de ander wil sparren. Vaak ontaardt het in: ja maar, ik zou (als ik jou was) het zo aanpakken.

Aannames

Aannemen dat is wat anders dan weten. Maar ook aannames kunnen het gesprek belemmeren en de relatie in de weg staan. Voorbeelden:

  • Ik heb aangenomen dat jij geen zin had om op mijn verjaardag te komen. Ik weet dat je immers niet zo van verjaardagsfeestjes houdt.
  • Ik heb jou niet uitgenodigd op mijn feestje want ik weet dat jij er een hekel aan hebt.
  • O dat doet hij nooit want……………………
  • Ik ga ervan uit dat het zo en zo heeft plaatsgevonden.

Aannames hebben alles te maken met beeldvorming over mezelf maar ook over de ander.  Wat er ontbreekt is: verwachtingen wederzijds bespreekbaar maken.

Conclusie: laat OMA thuis

Het beste is om OMA thuis te laten. Openheid in de communicatie bevordert u wanneer u uw eigen oordelen, meningen en aannames buiten beschouwing laat. Een betere route is: LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens