Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen

LSD betekent luisteren, samenvatten en doorvragen. Dat is wat anders dan meteen klaar staan met jouw oordeel, direct een mening over iets hebben of tal van aannames doen die nergens op gebaseerd zijn.

Wat is LSD?

LSD is een hulpmiddel in de communicatie. Het richt zich vind ik met name op wat anderen door woorden willen delen met jou oftewel op datgene wat de ander zegt en uitspreekt. Maar in feite gaat het over de volgende drie dingen

  • Luisteren: we kregen één mond en twee oren, blijkbaar is luisteren belangrijker dan praten
  • Samenvatten: probeer weer te geven wat je gehoord hebt en controleer of dit ook klopt
  • Doorvragen: doorvragen wanneer je geen helder antwoord krijgt of wanneer het je niet duidelijk is

Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Luisteren

Luisteren is de basis voor communicatie met de ander. Communicatie is immers delen en nu wil de ander iets met jou delen. Dat kan van alles zijn: hij/zij kan zijn gedachten, inzichten, visie of mening met jou willen delen. Maar hij/zij kan ook zijn/haar levensverhaal of gevoelens met jouw willen delen. Luisteren is zoveel meer dan het verhaal van de ander aanhoren. Het vraagt om interesse van jouw kant en het vraagt om een actieve luisterhouding. Het is ook horen wat de ander precies bedoelt en het verhaal achter het verhaal begrijpen.

Enerzijds praat ik over luistervaardigheid en anderzijds is luisteren een kwaliteit waarover je wel of niet beschikt. Luisteren heeft dus te maken met:

  • Inleven, aanvoelen en empathie: kun je de ander aanvoelen en kun je je inleven in de situatie van de ander
  • Begrijpen: kun je de ander volgen in zijn/haar denkwijze?
  • Oprechte interesse hebben in de ander
  • Luistervaardigheid: de ander aanmoedigen en stimuleren om te vertellen

Let op: begrijpen doe je met je hoofd en inleven en aanvoelen doe je met jouw hart, gevoel of intuïtie. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Maar wanneer je over deze kwaliteiten beschikt dan ben je een krachtig luisteraar.

Samenvatten

Samenvatten is verifiëren of het klopt wat je denkt te horen. Dus niet aannemen dat het wel zo zal zijn maar even de controle.

  • Bedoel je nu te zeggen dat je je vaak niet gehoord voelt door jouw leidinggevende?
  • Begrijp ik het goed dat jij je vaak afgewezen hebt gevoeld in jouw relatie?
  • Zeg je nu dat jij je vaak buitengesloten voelt in het team waar je werkt?
  • Begrijp ik je goed: zeg je dat je onvoldoende uitdaging hebt in jouw werk?
  • Okay, dat is een heel relaas wat je nu vertelt, maar begrijp ik het goed dat jouw werkgever jou ontslag wil geven?

Doorvragen

Doorvragen is belangrijk. Daarmee help je de ander om zijn verhaal te doen. Het helpt jou om antwoord te krijgen op bepaalde zaken die nog niet geheel duidelijk zijn. Doorvragen is dus een actieve manier van luisteren.

  • Hoe bedoel je dat precies?
  • Weet je hoe het gekomen is dat jij je zo voelde?
  • Weet je ook waarom het zo gelopen is?
  • Wat is jouw beeld bij de situatie?
  • Kun je ook aangeven waarom je tot deze keuze kwam?
  • Wie waren er nog meer bij betrokken?
  • Waar was jij op het moment dat dit gebeurde?

Zie je dat doorvragen een aantal vrienden heeft? Namelijk: wat, waarom, wie, waar en hoe!

Je helpt een ander niet alleen om zijn verhaal te doen, je helpt hem/haar ook om dieper door te dringen tot de kern van het verhaal. Om nuances te begrijpen. Verbanden te zien. Conclusies te trekken. Door alleen maar vragen te stellen schijn jij licht in verborgen hoekjes, richt je de aandacht op aspecten waar de ander zelf misschien nog niet aan gedacht had, help je de ander om het verhaal te verhelderen en compleet te maken. Doorvragen betekent open vragen stellen, dus vragen stellen die niet met ja of nee te beantwoorden zijn. Doorvragen schept duidelijkheid, niet alleen voor jou als luisteraar maar vaak ook voor de ander als verteller.

Gesprekstechnieken

Gesprekstechnieken bestaan enerzijds uit gespreksvaardigheid. Dat is de vaardigheid om een gesprek te voeren. Voor de zender is dat: goed leren verwoorden, kernachtig communiceren, duidelijk uitleggen, jouw betoog helder opbouwen etc.
Maar je bent ook ontvanger wanneer je communiceert. Gesprekstechnieken gaan dus ook over beter horen en luisteren. Horen wat de ander zegt, begrijpen wat hij/zij bedoelt en verstaan wat hij/zij niet zegt maar toch bedoelt.
LSD kan daarbij een geheugensteuntje zijn. Dat kun je leren door actief te oefenen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.