Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Aftersales en nazorg (fase 5)

Aftersales en nazorg maakt het verschil in de opbouw van de relatie met de klant. Wilt u morgen betere resultaten boeken? Begin dan vandaag nog met aftersales en nazorg!  Wist u dat het genereren van nieuwe klanten 9 maal zoveel moeite kost dan het behouden van uw huidige relaties? 92% van de vertrekkende klanten gaat weg vanwege te weinig aandacht!

Aftersales en de 6 A's bij verkoopgesprekken

Dit artikel is geschreven in de serie de 6A's bij het acquistiegesprek. In dit artikel gaat het over de vijfde fase uit het verkoopproces namelijk aftersales en nazorg.

Acquisitie- en verkoopgesprekken

Nazorg is aandacht

Aftersales en nazorg Nazorg is niets meer of minder dan het geven van aandacht aan uw klanten. Het nabellen van een verkoop is voor buitendienst medewerkers nog wel eens gebruikelijk, echter voor binnendienst/ winkelmedewerkers is het hoogst ongebruikelijk. Vraagt u zich eens af: Hoevaak koopt een klant bij me, en hoevaak heb ik in de tussentijd een contact moment gehad?

  • Stel u heeft een winkel die mobiele telefoons verkoopt. Waarschijnlijk ziet u uw klanten slechts eens per 2 jaar. U hoopt er dus op dat uw klanten na 2 jaar weer bij u terugkeren. Maar ondertussen zit uw concurrentie niet stil! Die zullen er alles aan doen om uw klant in die 2 jaar bij u weg te lokken.
  • Of u heeft een garagebedrijf. Waarschijnlijk ziet u uw klanten doorgaans eens per jaar/ of 20.000 km. Hoe weet u nou zeker dat uw klanten bij u zullen terugkeren?  Hoe kunt u ervoor zorgen dat u HET vaste adres wordt, waar een klant graag zijn euro’s aan uitgeeft. Uiteraard bent u goed voor uw klanten, en heeft u een keurige wachtruimte en een beschikbaar wifi netwerk. Ook zal uw koffie ongetwijfeld niet verkeerd smaken. Maar dat biedt de concurrent naast u ook!

Hoe onderscheidend bent u?

Iedereen praat erover dat u zich als bedrijf moet onderscheiden van de concurrent. Dat vraagt om een keuze te maken in de zaken die u NIET wilt doen. Vaak is het veel lastiger te bepalen wat u niet wilt, dan wat u wel wilt. Onderstaand ziet u de verschillen. Op het moment dat u geregeld contact heeft met uw klant gebeurt er dit:

aankoop proces

aftersales

Positieve gevolgen van aftersales en nazorg

Wat zijn de postieve gevolgen en voordelen van aftersales?

  • Uw relatie met uw klant duurt langer
  • Grote kans op extra verkoop
  • U begint niet telkens op ‘0’ in de oriëntatiefase
  • Klanten gaan u zien als vaste partner in oplossingen
  • Hoe geeft u uw klant aandacht?

    • U kunt uw klant om heel veel redenen aandacht geven zoals:
      • Verjaardag
      • Trouwdag
      • Verbouwingen
      • Nieuwe website
      • Aankoop nieuw pand
      • Sponsoring van een team
      • Een nieuw product dat past bij deze klant
    • Maak er een gewoonte van een telefoontje te plegen om te vragen naar de tevredenheid van uw klant na een aankoop! (Ook als u in een winkel werkt!)
    • Gebruik een nieuwsbrief die relevante, nuttige informatie geeft aan uw klant.
    • Zorg ervoor dat het aantrekkelijk wordt voor uw klant om tussentijds terug te keren naar uw bedrijf. (Software update van een mobiele telefoon, wintercheck voor uw auto, controle van uw cv-ketel, etc.)
    • Wip eens binnen als u in de buurt bent. Besteed tijd aan uw klant.
  • Hoe pakt u dit aan?

    • Pak uw klantenlijst en begin bij de beste 20% van uw klanten, zij leveren u het meeste geld op.
    • Doe hetzelfde bij de 20% van uw klanten met de meeste potentie voor de komende 5 jaar.
    • Pak de telefoon, en begin gewoon

Oprechtheid is geen trucje en ook geen vaardigheid

Leuk een telefoontje op de verjaardag van uw klant. Maar doet u dat omdat de klant op uw lijstje staat? Of hebt u oprechte interesse in uw klant? Dat is een groot verschil. Een verschil dat uw klant direct aanvoelt. Is uw klant alleen interessant omdat hij/zij orders bij u afneemt?

Salestraining en coaching

Bekijk ons overzicht met sales- en verkooptrainingen.

Salestraining en coaching

Leerdoelen verkopers

Bekijk andere leerdoelen voor verkopers.

Leerdoelen voor de verkooptraining

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens