Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

FOMO: Fear Of Missing Out

Ken je de term FOMO? Het staat voor 'Fear Of Missing Out' oftewel: de angst om iets te missen. Het begrip 'missing out' gaat zelfs nog wat verder en duidt erop dat je achterblijft, de boot mist, aan de zijlijn komt te staan als je er niet bovenop zit. Dus je wringt je in allerlei bochten om maar bij te blijven. Herken je dat?

Betekenis

Ik zei al: het is angst om iets te missen. Stel, je rijdt in je auto op de snelweg en je hoort je telefoon. Er is een bericht, er is belangrijk nieuws of iemand zoekt contact met je. Wat doe je op dat moment? Kun je het negeren? Denk je: ik bekijk het later wel? Of kun je de druk niet weerstaan om onder het rijden je telefoon te pakken en te kijken? En misschien zelfs te antwoorden? Veel mensen vinden het supermoeilijk om niet meteen te kijken. Stel je voor dat je iets mist!
Stel dat een vriend van je zijn verjaardag viert. En je weet heel goed dat je eigenlijk niet kunt. Maar jij wringt je in alle bochten om er toch bij te zijn. Stel je voor dat je iets mist of dat je iemand mist.

Stel, je hebt een dag waarop niets is ingepland. Zo’n hele rustige lanterfantdag. Je verwijt jezelf dat je niets doet, dat je niemand ontmoet, dat je tot niets komt.
Kortom: FOMO wijst erop dat jij er altijd bij moet zijn, ook al heb je geen zin, geen tijd of geen gelegenheid.

FOMO: Fear Of Missing Out

Angst of bang

Dit artikel schreef ik in de serie over: angst en bang. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Angst of bang

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wat zit er nu achter?

Achter FOMO zit natuurlijk een behoefte. Je bent bang om buitengesloten te worden, bang om uitgesloten te worden of bang om de sociale boot te missen. Je bent bang dat je overbodig bent en daarom ga je vertwijfeld aanhaken door er ‘altijd bij te zijn’.

Welke behoefte zit erachter?

  • Om te kunnen meepraten en erbij te horen (jij bent niet wereldvreemd)
  • Om goed geïnformeerd te zijn (jij weet precies wat de stand van zaken is)
  • Misschien ook wel om voorop te lopen en de toon aan te geven (jij hebt altijd de nieuwste snufjes)

In feite gaat FOMO over controle. Je wilt overal bij zijn, maar tegelijk ben je alert en sta je voortdurend onder spanning, omdat op hetzelfde moment misschien ook wel iets anders gebeurt waar je óók bij moet zijn. Feitelijk verlies je dus juist je grip, want je bent nergens ècht bij met je aandacht. Je kunt wel zeggen dat je het belangrijk vindt om tijd met je vrienden en vriendinnen door te brengen, maar wat betekent dat als je de hele tijd met je telefoon bezig bent?

Sociale druk

FOMO is een vorm van door jou zelf opgelegde druk om van alles te ondernemen, niets te missen en overal bij te zijn.

Leerdoel

Het leerdoel is om naar jouw eigen behoeften te luisteren. Heb jij werkelijk behoefte om aanwezig te zijn op dat verjaardagsfeestje? Ga dan! Maar heb je die behoefte niet? Laat het dan!

Heb je werkelijk behoefte om elke week op de hockeyclub te staan? Perfect! Maar als je dat niet voelt, blijf dan lekker thuis.
Het leerdoel noem ik: authenticiteit. Laat je leiden door jouw eigen behoeften en niet door jouw angsten. Kies bewust en selectief hoe je je tijd en aandacht besteedt.

Persoonlijk ontwikkeltraject

Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons!

Persoonlijk ontwikkeltraject

Gevoelens

Dit artikel schreef ik in de serie over: voelen en gevoelens. Wat voel jij en welke gevoelens heb je?

Voelen en gevoelens

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Twee aanbiedingen t/m 16 december

We hebben t/m 16 december een aantal aanbiedingen.

Nieuwste e-book - de valkuilenbibliotheek

Valkuilenbibliotheek

Het e-book De Valkuilenbibliotheek beschrijft 141 valkuilen met als doel om handvatten te bieden en deze patronen te doorbreken. Dit 335 pagina's tellende e-book is een verzameling van uitgewerkte artikelen die je op onze website kunt vinden. Ze zijn bewerkt en samengevoegd tot een praktische gids.

Normale prijs: € 22,85
Nu in de aanbieding: 17,15 (25% korting)

Valkuilenbibliotheek

Aanbieding 2: eigenschappenanalyse

Ben jij benieuwd naar waar jouw kracht ligt en waar je misschien wat door kunt slaan? Wil je meer inzicht in jezelf, in wat je drijft, en in hoe je effectiever kunt zijn in je werk en privéleven? De eigenschappenanalyse kan jou op weg helpen.

Normale prijs: € 21,75
Nu in de aanbieding: 14,15 (35% korting)

Meer informatie

Nieuwste podcast met Remko Gaijkema

Remko Gaijkema

Vanaf donderdag publiceren wij de nieuwste podcast. In deze aflevering heb ik een bijzonder gesprek met Remko Gaijkema, met wie ik al 32 jaar samenwerk. Samen duiken we dieper in het thema persoonlijke ontwikkeling en kijken we naar hoe je jezelf én anderen beter kunt begrijpen. Een belangrijke rode draad in ons gesprek is de eigenschappenanalyse – een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je kwaliteiten, valkuilen en gedrag.

Podcast beluisteren of bekijken?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Kirsten Greaves-Lord

Je kunt de volgende 7 podcast's terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind
  • Podcast 7: slim en gevoelig

Podcast beluisteren of bekijken?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.