Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verwachtingen bespreekbaar maken en uitspreken

Vaak verwachten we van alles van elkaar maar vergeten we om dit met elkaar te bespreken. Daardoor ontstaat er onduidelijkheid en uiteindelijk soms onenigheid, teleurstelling en een conflict. Wil je leren om verwachtingen bespreekbaar te maken en je uit te spreken over jouw verwachtingen? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij jou aansluit.

Verwachting en communicatie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Subjectief

Verwachtingen zijn altijd persoonlijk en persoonsgebonden en worden gemaakt in onze eigen werkplaats: 'tussen de oren'. In een ander artikel schreef ik al over: wat verwachtingen zijn, soorten verwachtingen en hoe ze zich verhouden tot behoeften, motivatie en jouw idealen. Wil je meer weten over verwachtingen? Lees dan het hele artikel: verwachtingen en verwachtingspatronen.

Sluimerend of bewust

Ik spreek wel over impliciete en expliciete verwachtingen. Impliciete verwachtingen zijn verwachtingen waar we ons niet zo bewust van zijn. Dat zijn ongeschreven regels of ongeschreven normen en waarden die je hebt. Je verwacht iets van een ander omdat jij het ook zo zou doen. Zo kun je verwachtingen hebben van elkaar zonder dat we ons daar altijd van bewust zijn. Ze sluimeren als het ware. Maar zoals jij verwachtingen kunt hebben van iemand anders, zo heeft de ander ook verwachtingen van jou. Voorbeelden van sluimerende verwachtingen?

  • Je staat altijd voor iemand klaar en nu meen je dat hij jou wel helpt met de verhuizing zonder dat je erom vraagt (dat zou jij namelijk wel doen)
  • Je bent ziek en je verwacht dat jouw collega’s zich vanzelf laten horen (maar dat is niet altijd het geval)

Expliciete verwachtingen zijn verwachtingen waar jij je wel bewust van bent. Hoe groter de bewustwording rond jouw verwachtingspatroon, hoe duidelijker je kunt zijn in jouw communicatie.

Bespreken is communicatie

Communicatie is delen en komt van het woord commune. Verwachtingen bespreken is dus verwachtingen met de ander delen en vice versa. In het kader van goede relaties is het belangrijk om verwachtingen uit te spreken en te bespreken. Waarom? Je voorkomt conflicten wanneer verwachtingen duidelijk zijn.
Een aantal situaties is denkbaar:

  • Verwachtingen zijn duidelijk

    • Jij en ik verwachten hetzelfde en de match is aanwezig
    • Jij verwacht iets anders dan ik of ik verwacht iets anders dan jij verwacht
  • Verwachtingen zijn onduidelijk

    • Jij weet niet wat ik verwacht en/of ik weet niet wat jij verwacht
    • Ik ga ervan uit dat jij dit verwacht (aannames) of jij gaat ervan uit dat ik dit verwacht

Het uitspreken van verwachtingen is belangrijk omdat het bijdraagt aan duidelijkheid, zelfs al verschillen jij en ik van inzichten. Wanneer verwachtingen op elkaar zijn afgestemd dan bevordert dat het Wij-gevoel. Daarom is het zaak dat dit gebeurt in teams en organisaties. Het bevordert de saamhorigheid, de onderlinge verbondenheid maar ook de motivatie.
Wanneer verwachtingen uiteenlopen is er een conflict. Let wel; een conflict is wat anders dan ruzie maar duidelijk is dat het uiteenloopt. We verschillen dan van inzichten over onze verwachtingen.

Aannames

Aannames zijn funest wanneer het over verwachtingen gaat. ‘Je mag toch op zijn minst verwachten dat…..’ of ‘ik had verwacht dat je’.  Ons eigen verwachtingspatroon plakken we op de ander of de ander plakt zijn verwachtingen op ons en dan gaat het mis. Daarom: altijd navragen, nooit aannemen dat.

Aannames

In iedere relatie

Verwachtingen spelen in ieder type relatie een rol zowel thuis als op het werk:

  • Ouder-kind relatie
  • Partnerrelatie
  • Werkgever-werknemer
  • Leidinggevende- medewerker
  • Collega’s onder elkaar
  • Binnen jouw team

Gevolgen onduidelijke of verschillende verwachtingen

Wanneer verwachtingen onduidelijk zijn kan dat op termijn de relatie verstoren. Dat is ook het geval wanneer later blijkt dat er verschillende verwachtingen zijn. Gevolgen:

  • Er kan teleurstelling ontstaan bij de een of bij de ander en het kan zelfs tot conflicten leiden
  • Er ontstaan aannames: we nemen aan dat de ander zo reageert of we gaan ervan uit dat.......
  • Er ontstaat ruis in de communicatie
  • Er ontstaat beeldvorming

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.