Aan het lijntje gehouden worden
Aan het lijntje gehouden worden is in feite een vorm van open eindjes in de communicatie. Er zijn meerdere manieren waarop we elkaar aan het lijntje houden. Ik noem er een paar:
- Ontwijken: zeggen dat je dit verder moet uitzoeken of dat je het niet weet
- Een langgerekte beschouwing geven maar de vraag die jou gesteld werd niet beantwoorden
- Eromheen draaien en de zaak in het midden laten
- Je dom houden en doen alsof je het niet weet
- Uitstellen: zullen we dat volgende week bespreken? En als het volgende week is cancel je de afspraak gewoon
Waarom doen we dat?
Waarom houden we elkaar aan het lijntje binnen organisaties? Ik noem een paar aspecten:
- Je niet willen vastleggen aan bepaalde afspraken die bindend zijn
- Geen keuze willen maken: een voorbeeld van gebrek aan slagvaardigheid en besluitvaardigheid
- Je niet bloot willen geven over dit onderwerp
- Niet de bevoegdheid hebben om bepaalde knopen door te hakken en tegelijkertijd daar niet duidelijk over zijn
- Angst om verantwoordelijkheid te nemen
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Wat is er mis mee?
Wanneer we elkaar structureel aan het lijntje houden, is er wat mis binnen de organisatie. Het staat de grote behoefte aan duidelijkheid in de weg.
- Je creëert frustratie en irritatie
- Mensen weten niet waar ze aan toe zijn
- Je remt de voortgang en ontwikkeling
- Je gaat te weinig zakelijk met elkaar om
Cultuuraspect
Elkaar aan het lijntje houden is soms een cultuuraspect. Het is niet één persoon die dat doet, maar het zit ingebakken in de cultuur. Wat zijn de gevolgen?
- Alom onduidelijkheid
- Deadlines noemen en ze niet halen, maar je komt ermee weg
- Onderhuidse onvrede omdat zaken niet worden uitgesproken
- Onzekerheid in het onderbuikje van de organisatie
Wat is er nodig?
Het is nodig dat je samen leert om afspraken te maken en je daaraan te houden. Afspraken maken is hoofdstuk 1, afspraak nakomen is het vervolg.
Wat erbij hoort is: uitspreken en aanspreken. Lees ook: afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.