Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

In het midden laten: onduidelijk communiceren

De zaken in het midden laten is een vorm van onduidelijke communicatie. Het lijkt diplomatiek maar zo wil ik het niet duiden. Wanneer je de zaak in het midden laat, dan verschuil je je. Je zegt geen ja en geen nee. Je vertelt ook niet wanneer de ander een ja of een nee kan verwachten. En je vertelt zelfs niet dat er wellicht nooit een ja of een nee komt.

De waarheid die ligt in het midden

Een uitspraak in de volksmond is dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen. En dat is een goed medicijn tegen een al te grote stelligheid. Dan betekent het dat noch het één noch het ander helemaal juist is of dat er een waarheid zit zowel in het één als in het ander. De waarheid in het midden is dus een kruid tegen overmatige stelligheid. Het is echter ook vaak een ontwijken van verschillen.

Alles in het midden laten is onduidelijk communiceren

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

De kerk die moet je in het midden laten

Een volgende uitspraak is: je moet de kerk in het midden laten. Of je moet de kerk midden in het dorp laten. Daarmee bedoelt men: overleg in redelijkheid, blijf in gesprek, weet te geven en te ontvangen en laat een ieder in zijn waarde. Onthoud je van oordelen op het ethische vlak want dan ga je er niet uitkomen. Soms is het overigens erg wijs om dat te doen. Soms helpt het wanneer je de kerk in het midden laat. Maar ik wil nu naar de andere kant toe, namelijk hoe het midden ook zorgt voor onduidelijkheid.

Onduidelijkheid in communicatie

Wanneer je de zaak te veel in het midden laat, is het geen ja en geen nee. En daarmee doe je de zaak niet altijd recht. Wanneer je de visboer vraagt of hij/zij ook hamlappen verkoopt, krijg je toch hoop ik als antwoord: ‘Daarvoor moet je naar de slager!’. En wanneer je de slager vraagt of hij/zij ook makreel verkoopt, krijg je toch hoop ik als antwoord: ‘Daarvoor moet je naar de visboer’.

Stelling nemen

Soms is stelling nemen belangrijk. Wanneer het over jouw waarden gaat bijvoorbeeld. Jouw waarden maken jou immers waardevol en waardenvol? Daar sta je voor en daar ga je voor! Daar slaat de kachel op aan bij jou in jouw binnenste, toch? En daar horen ook normen bij immers? Wie geen waarden heeft, heeft ook geen normen, toch? En die kun je niet altijd in het midden laten.

Duidelijk communiceren

Duidelijk communiceren heeft niets te maken met dat jij het altijd moet weten. Het helpt ook dat je zegt dat je het niet weet. Het helpt ook wanneer je vertelt dat jou dit voor een moreel dilemma plaatst of dat je in gewetensconflict komt door de situatie. Dan laat je het niet in het midden, maar dan vertel je waar je bent.

Conclusie

Het is niet altijd verkeerd wanneer je de zaak in het midden laat. Let alleen op:

  • Dat je mensen niet in het ongewisse laat
  • Dat je mensen niet aan het lijntje houdt
  • Dat je mensen niet van het kastje naar de muur stuurt
  • Dat je duidelijk bent over waar jij nu bent of waar jij voor staat

Deze plaats ik onder duidelijkheid/communicatie.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.