Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Organisatiegroei: groei van uw bedrijf of onderneming

Groei van uw bedrijf of onderneming: dat is iets wat iedere ondernemer wel wil. U wilt uw bedrijf zien groeien en bloeien. Maar wat is dat: organisatiegroei of groei van uw organisatie? Is dat omzetgroei? Betekent dat per definitie een groei in het aantal medewerkers, een vestiging erbij en groter worden? Of kan het meer zijn of iets anders?

Organisatiegroei: groei organisatie of bedrijf

In dit artikel gaan we in op de volgende onderwerpen:

Groei van uw organisatie: wat is dat precies?

Naar ons idee hoeft organisatiegroei niet altijd te betekenen dat uw bedrijf groter wordt. Groei is ook op een aantal andere vlakken te bedenken zoals:

  • verbetering van de interne processen: financieel, administratief, werkprocessen
  • verbetering van de kwaliteit van het product of de dienst
  • verbetering van de kwaliteit van de medewerkers: competenties (kennis, vaardigheden, motivatie)
  • verbetering van de interne communicatie
  • verbetering van de externe communicatie: naamsbekendheid, imago, internetmarketing
  • verbetering van de liquide positie en cash flow van de onderneming
  • duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers

Organisatiebehoeften en marktbehoeften

Groei van uw onderneming kan plaatsvinden wanneer u voorziet in de behoeften van uw organisatie. Dat betekent: in alle organisatiebehoeften.

  • behoeften aan structuur: organisatiestructuren, financiële structuren, werkstructuren
  • behoefte aan overzicht: overzicht op projecten, uren, administratieve processen, etc.
  • behoefte aan GRIP: onder controle hebben, weten hoe 't precies zit

Groei van uw onderneming of bedrijf vindt alleen plaats wanneer u voorziet in marktbehoeften. Wie in de huidige tijd telefooncellen produceert, zal het niet gaan bolwerken met zijn bedrijf. Kortom: zolang u maar aansluit bij de behoeften in de markt, heeft uw organisatie bestaansrecht.

Knelpunten bij groei van de organisatie

Bij groei van de organisatie kunnen knelpunten ontstaan. Sterker nog: het is raar dat ze niet ontstaan. Belangrijk is dat de groei van uw organisatie gestaag verloopt. Dat betekent dat alle afdelingen de groei moeten meemaken die u als organisatie doormaakt. Zou uw organisatie zich alleen maar ontwikkelen op omzetgroei en vermeerdering van omzet (groei afdeling verkoop) dan ontstaan er spoedig knelpunten in uw bedrijf zoals:

  • knelpunten op de administratie (men kan het niet meer bolwerken, er worden fouten gemaakt)
  • u kunt de grip verliezen op administratieve processen
  • de kwaliteit van uw product voldoet niet meer aan de verwachtingen
  • communicatie verloopt ad hoc en er is structuur nodig
  • uw automatiseringssystemen voldoen niet meer aan de behoefte van uw organisatie
  • er ontstaan liquide problemen

Knelpunten binnen organisaties

Organisatie of bedrijf groeit te snel?

Te snelle groei organisatie of onderneming

Een organisatie kan ook te snel groeien of zoals de volksmond uitdrukt: een bedrijf kan zelfs kapot groeien en de continuïteit in gevaar brengen. Hoe dat kan? Een te snelle groei van het bedrijf of de organisatie kan knelpunten veroorzaken zoals liquiditeitsproblemen, de grip op de organisatie en de bedrijfsprocessen kwijtraken, een verstoorde interne communicatie etc. Hoewel de buitenwacht vaak met bewondering kijkt naar de snel groeier onder de bedrijven, vraagt het van de ondernemer veel inspanning om dit proces in goede banen te leiden.

  • Kenmerken en symptomen

    Binnen het doorgroeiende bedrijf zien we een aantal kenmerken die eigenlijk steeds weer terugkomen:

    • De groei van het bedrijf kost geld: voortdurend investeren

      Het bedrijf moet voortdurend investeren om de groei te bekostigen. De ene keer zijn de softwarelicenties niet meer toereikend voor het groeiend aantal medewerkers, de andere keer is er wegens groei een nieuwe server nodig. Vervolgens blijkt er gebrek aan werkplekken.

    • GRIP op informatie raakt in onbalans

      Veranderde bedrijfsomstandigheden vraagt om andere managementinformatie. De managementinformatie die er altijd was, is ontoereikend waardoor de ondernemer de actuele situatie uit het oog zou kunnen verliezen.

    • GRIP op beheersbaarheid en controle van processen in gevaar

      In de snel groeiende bedrijfsomgeving kan men de controle over bepaalde bedrijfsprocessen verliezen door de veelvoud aan veranderingen en de onstuimige groei.

    • Bloopers bij werving- en selectie

      Een veel voorkomend aspect is fouten bij werving- en selectiecampagnes. Voor de zoveelste keer de onjuiste medewerker aangenomen met alle kosten en gevolgen van dien

    • Liquiditeitsproblemen

      Hoewel het ogenschijnlijk bijzonder goed gaat met een snel groeiend bedrijf kunnen er toch al snel liquiditeitsproblemen ontstaan. Voortdurende investeringen vragen om directe betaling en er moet veel voorgefinancierd worden. En laten we 't niet onderschatten: wanneer organisaties niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen, kan het bedrijf ook failliet gaan (terwijl er winst wordt gemaakt).

    • Interne communicatie loopt niet soepel

      We zien in de praktijk vaak dat de interne communicatie danig te lijden heeft door alle veranderingen. Zaken lopen bij elkaar langs. Essentiële informatie wordt gemist bij sommige sleutelfiguren binnen de organisatie.

    • De klant haakt af en schuift op

      De oorspronkelijke klanten die het juist zo waardeerden dat men vroeger de ondernemer zelf aan de telefoon kregen, haken af. Men voelt zich niet thuis bij de aangebrachte tussenlaag van het middenmanagement of de secretaresse die de ondernemer afschermt. Men heeft het gevoel dat zaken minder snel worden aangepakt of opgelost of dat er minder aandacht is voor dit type klant. Snelle groei kan dus veroorzaken dat de oorspronkelijke klant afhaakt en dat er een nieuwe categorie klanten moet worden gezocht.

  • Tips

    We hebben een paar tips:

    • Laat u bijstaan door onafhankelijk adviseurs op meerdere terreinen die met u de vinger aan de pols houden en het proces rationeel zakelijk blijven volgen
    • Neem van tijd tot tijd afstand van de materie: een middagje aan de visvijver kan soms meer opleveren dan al dat gedraaf achter orders, omzet en medewerkers aan.
    • Blijf keuzes maken en blijf planmatig denken en handelen. Veel is voorspelbaar.
    • Veel problemen zijn onnodig: er zijn al honderden ondernemers die hetzelfde overkomen is en ervaren adviseurs kunnen u precies vertellen waar de schoen zou kunnen wringen op termijn.

Training verandermanagement

Voor leidinggevenden ontwikkelden wij een training leidinggeven aan verandering. Te volgen in groepen maar ook door interne coaching. Meer weten?

Training leidinggeven aan veranderingen

Groeit uw bedrijf te langzaam of stagneert de groei van uw onderneming?

Stagneert de groei van uw bedrijf of gaat de groei van uw organisatie te langzaam? Hoe kan dat? Wat zijn de oorzaken? Wat kunt u er aan doen?

  • Oorzaken groei stagnatie

    We noemen een paar oorzaken voor stagnatie van de groei van uw bedrijf.

    • in hoeverre is er nog voldoende aansluiting bij de marktbehoefte wanneer het gaat over de diensten of producten die u levert?
    • in hoeverre is uw organisatie stil blijven staan in ontwikkeling?
    • hebt u voldoende geïnvesteerd in nieuwe technologieën?
    • besteedt u voldoende tijd aan acquisitie en marketing of hebt u daar de afgelopen jaren weinig aandacht aan besteed?
    • sluit uw marketing aan bij de behoeften en eisen van deze tijd en investeert u ook voldoende in internetmarketing?
    • in hoeverre belemmert u zelf de groei van uw organisatie en kunt u moeilijk loslaten en delegeren?
  • Tips

    Indien er sprake is van te weinig groei van uw onderneming dan hebben we de volgende tips:

    • Ontwerp een bedrijfsplan gericht op innovatie en groei alsof u vandaag een nieuw bedrijf begint en maak strategische keuzes
    • Wanneer u van mening bent dat groei geen optie is: wacht niet te lang met ingrijpen. Is er een situatie van dalende omzetten? Is er reorganisatie nodig door inkrimping?

Fasen in de bedrijfsvoering

Dit artikel is geschreven in de serie fasen in de bedrijfsvoering.

Organisatiefasen

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens