Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ondernemer of manager - wat is het verschil?

Is er verschil tussen leiders en managers, tussen ondernemers en bedrijfsleiders? Volgens mij kun je wel wat verschillen duiden. Maar dan wel in de bewustwording dat ze elkaar nodig hebben bij de opstart en doorontwikkeling van het bedrijf of de organisatie. In een ander artikel sta ik stil bij de eigengereidheid van een ondernemer. Oftewel: de eigen-wijs die de ondernemer zingt.  Maar wat is nu het verschil tussen een manager en een ondernemer? Ik noem er een paar!

  • Ondernemer: zet de bakens vooruit

    Ondernemers zijn vaak hun tijd vooruit, durven de bakens te verzetten, nemen risico's, zijn vindingrijk en creatief. Ondernemers zijn innovatief, daadkrachtig, hebben durf en moed om 'het te doen' en om 'het anders te doen'.

  • Managers: beheersbaarheid en controle

    De manager of bedrijfsleider is gericht op beheersbaarheid en controle. De focus is gericht op de interne organisatie en managers zijn uitstekend om te coördineren, taken te verdelen, te structureren en te bewaken.

Verschil tussen ondernemer of manager

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Typerend

Wanneer het doel is om meer winst te verwerven dan zal de ondernemer erop gefocust zijn om zijn/haar omzetten te verhogen terwijl de manager gaat snijden in de kosten. In een crisis zal de manager gaan saneren terwijl de ondernemer de neiging heeft om er nog een vestiging bij te bouwen.

Ondernemers zullen vandaag ergens een woning bouwen en iedereen vraagt zich af waarom hij/zij dat nu doet en waarom hij/zij dat daar doet. Later blijkt (over een paar jaar) dat dit een uitstekende plek is, economisch uitgekiend en rendabel. Managers zullen op dezelfde plek een woning zetten, wanneer er al meerderen zich gemeld hebben voor het bouwen van een woning in die regio.

Ondernemers vinden een gloeilamp uit en brengen die op de markt waarna blijkt dat er behoefte aan is. Managers doen eerst een marketingonderzoek om te peilen of er ook behoefte aan gloeilampen is.

Let wel: zonder ondernemers waren er geen gloeilampen geweest, geen mobiele telefoons, geen laptops, geen auto's, geen CD-spelers. Want immers iedereen had bij het marketingonderzoek ingevuld dat hij/zij er geen behoefte aan zou hebben.

Valkuilen van de ondernemer

Een grote valkuil van de ondernemer kan zijn dat hij/zij zich moeilijk iets laat gezeggen door een ander. Hij/zij stelt zich onafhankelijk op en woorden als consensus of coöperatief komen niet in zijn/haar woordenboek voor. In ieder geval staan ze niet aan het begin van zijn/haar woordenboek. Zodra de ondernemer zich bezig moet houden met beheersbaarheid en controle slaat zijn/haar creativiteit en behoefte aan vernieuwing en innovatie dood als bier in een glas waar het afwasmiddel nog is opgeslagen. Op het gevaar af dat de ondernemer van alles moet doen wat hij/zij niet goed kan en niet toekomt aan wat hij/zij wel goed kan en dat is: ondernemen.

Ondernemerskwaliteiten

Heb jij ondernemerskwaliteiten? Daar horen de valkuilen bij! Ze hebben verwantschap met elkaar. Lees ook mijn artikel over ondernemerskwaliteiten.

Ondernemerskwaliteiten

Valkuilen van de manager of bedrijfsleider

Een grote valkuil van de bedrijfsleider of manager is dat zijn/haar focus geheel ligt op controle en beheersbaarheid. Maar in sommige gevallen wordt er een beroep gedaan op 'out of the box denken', zeker in tijden waar het wat minder gaat in de economie. En dat is wat de manager lastig vindt of zelfs niet kan. Het gevaar is eveneens niet denkbeeldig dat er een organisatie ontstaat die sterk intern gefocust is en daardoor de slag met de buitenwereld mist.

Ondernemers en managers kunnen niet zonder elkaar

In feite hebben organisaties vooral ondernemers nodig bij de opstart van het bedrijf, bij het op de kaart zetten van de organisatie, bij het pionieren, bij het vernieuwen en doorontwikkelen. Maar managers en bedrijfsleiders zijn nodig om de zaak te structuren, te boetseren en verder te vormen. Goede samenwerking, wederzijds respect, oog voor elkaars kwaliteiten, elkaar benutten en goed luisteren naar elkaar kan ervoor zorgen dat de ondernemer en de manager het bedrijf samen op een hoger plan brengen.

Verkeerde samenwerking, te weinig respect voor elkaars kwaliteiten kan overigens een enorme afbreuk aan de groei van het bedrijf doen.

Vraagstukken voor de ondernemer en manager

Vooral in de kleinere organisaties wordt van ondernemers vaak gevraagd dat ze tevens de manager zijn. Er is immers geen financiële ruimte om een bedrijfsleider aan te stellen. Naarmate er een doorgroei komt boven de 15-20 medewerkers wordt de ondernemer steeds meer in de rol van bedrijfsleider gedrukt. Meestal ontstaan daar de nodige knelpunten: met het personeel, de onderlinge communicatie, de onderlinge coördinatie en uiteindelijk de ondernemer die zich daar zelf niet happy bij voelt.

Bij de manager of bedrijfsleider is het in sommige situaties net andersom. Zodra de manager bijvoorbeeld als vestigingsmanager of bedrijfsleider ook de rol van de ondernemer moet vervullen, blijkt dat men dat moeilijk vindt. Eigenlijk moet je lezen: blijkt dat men dit gewoonweg niet kan.

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.