Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Professionaliseren van jouw bedrijf: wat doe je dan?

Professionaliseren van jouw bedrijf: ken je die uitdrukking? We moeten professioneler werken! Nu vraag ik me af wat je dan wil of moet. In dit artikel probeer ik daar duidelijkheid over te scheppen.

Wartaal

Wanneer ik een spreekbeurt hou voor 10 personen over groente en ik vertel dat het daarover gaat, dan denkt elk van die 10 mensen aan een verschillende soort groente. Ik ben dus niet helder genoeg. Wanneer ik een spreekbeurt hou over spruitjes, dan heeft iedereen hetzelfde beeld. Dat is nu een eenvoudig voorbeeld. Maar o wee wanneer je in managementwartaal gaat roepen dat je duurzaamheid wilt, dat je maatschappelijk verantwoord wilt ondernemen of dat je meer transparantie wilt binnen de organisatie: geloof me dat niemand weet waar jij het precies over hebt. En op dat niveau ligt ook het woord: professionaliseren. Wat voor beeld krijgen jouw medewerkers, wanneer je roept dat je een professionaliseringsslag wilt gaan maken? Ik heb een paar ideeën:

  • Ze knikken ja en denken ’t zal wel
  • Ze voelen zich aangesproken: dus we werken nu niet professioneel?
  • Het associeert dat je nu wel wat amateuristisch bezig bent misschien
  • Ze hebben vaker dit soort termen gehoord en net als de meeste stormen: ze waaien wel weer over!

Mijn conclusie: wees specifiek.

Professionaliseren van jouw bedrijf

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Wat betekent het?

Wat het betekent is in elke situatie anders. Maar ik wil wat zaken duiden:

  • We willen de bedrijfsprocessen efficiënter inrichten (welke bedrijfsprocessen, wat wil je dan efficiënter inrichten?)
  • We willen meer vakmanschap in huis halen (beter opgeleide mensen aannemen of de huidige medewerkers verder scholen)
  • We zijn binnen onze organisatie weleens te informeel en we willen zakelijker met elkaar omgaan
  • Er wordt veel geritseld buiten de gangbare processen om en daar willen we van af
  • We willen heldere afspraken maken over planning, levertijd etc.
  • We willen grip op het proces van verkoop, inkoop en productie

Associatie: deden we het dan niet goed?

Wanneer je zegt dat je gaat professionaliseren, dan associeert dat met amateurisme. Alsof je vroeger maar wat ‘raak’ deed samen. Dat is helemaal niet waar. Vroeger zat jouw bedrijf in de pioniersfase. De orders werden genoteerd achter op de sigarendoos. De pionier/ondernemer wist precies hoe het zat, die maakte je ook niks wijs.
Maar nu is jouw bedrijf groter geworden. Nu werk je wellicht met een ordersysteem en moet je van alles invoeren. Het wordt wat bureaucratischer daardoor, maar je heb ook andere managementinformatie nodig dan vroeger.
Dus wat mij betreft heb je nooit amateuristisch gewerkt. Maar ik onderken dat jouw organisatie wellicht in een nieuwe fase komt, waardoor je anders moet werken.

Mijn tips krijg je cadeau

Ik heb een paar tips:

  • Laat het woord professionaliseren achterwege en vertel ineens en concreet wat je wilt veranderen
  • Zet uit je hoofd dat je vroeger iets niet goed gedaan zou hebben
  • Vertel niet wat fout is maar vertel wat je wilt bereiken (ik noem dat behoeftegericht communiceren)

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.