Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Doorstroom binnen jouw organisatie

Interne doorstroom van medewerkers binnen de organisatie is essentieel voor de doorontwikkeling van jouw bedrijf. Wanneer er te weinig interne doorstroom is, heeft dit een negatief effect. Je kent vast de uitspraak 'stilstand is achteruitgang'. 

Oorzaken

Een belangrijke oorzaak voor te weinig doorstroming is dat jouw medewerkers het ‘te goed’ hebben binnen jouw organisatie. Uiteraard is een goed salaris belangrijk en vanzelfsprekend worden goede secundaire arbeidsvoorwaarden op prijs gesteld. Echter: wie de medewerkers te goed beloont, legt de medewerker daarmee vast aan gouden kettingen.

Een andere oorzaak is dat er te weinig van medewerkers wordt verwacht (er worden geen beoordelingsgesprekken gevoerd of er is te weinig oog voor de ontwikkeling van medewerkers). Wie zich niet ontwikkelt, kan ook geen vervolgstap maken.

Te weinig doorstroming in jouw bedrijf?

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Gevolgen

De gevolgen van te weinig doorstroom van medewerkers laten zich raden:

  • Het gevaar is dat goede medewerkers met potentie de organisatie vroegtijdig verlaten omdat ze zich niet kunnen doorontwikkelen binnen het bedrijf
  • Jouw personeel blijft hangen in de comfortzone: iedereen doet wat gedaan moet worden maar er is geen doorontwikkeling en verfrissing
  • Doorstroom bevordert nieuwe instroom en te weinig doorstroom blokkeert nieuwe instroom
  • Te weinig aandacht voor vernieuwing en innovatie

Hoog personeelsverloop

Een hoog personeelsverloop is de keerzijde van te weinig doorstroom binnen de eigen organisatie. Ook een hoog personeelsverloop is niet goed. Meer weten?

Wat kun je eraan doen?

Het is dus zaak om de doorstroom actief te bevorderen! Maar hoe pak je dat aan? Welke instrumenten zijn daarvoor aanwezig?

  • Vaak helpen beoordelingsgesprekken en/of functioneringsgesprekken. Zo kom je eens op een andere wijze in gesprek met jouw medewerker en kun je vaststellen of er behoefte is aan andere functies of mogelijkheden
  • Scholing en opleiding helpt altijd! De medewerker ontwikkelt zich dan immers door, behaalt meer diploma's en er ontstaat een win/win situatie voor zowel de medewerker als de werkgever
  • Soms kan een competentiescan ingezet worden of een assessment om te kijken wat de medewerker nog meer in huis heeft aan kwaliteiten. 
  • Loopbaanbegeleiding

Knelpunten in organisaties

Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.

Knelpunten in organisaties

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwste e-book: talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!

Je kunt nu het nieuwste e-book (PDF) aanschaffen van Jan Stevens over: talenten en kwaliteiten, jouw houvast en zekerheid.

Je kunt ook de boekpresentatie van 27 januari gratis terugkijken. Inschrijven?

Talenten en kwaliteiten / e-book

Meer informatie?

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.