Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Organisatie of bedrijf groeit te snel?

Jouw bedrijf kan ook te snel groeien. Of zoals de volksmond zegt: ‘je kunt zelfs kapot groeien’. In ieder geval vraagt sterke groei veel leiderschapskwaliteiten en leiderschapsvaardigheden. Je moet voorkomen dat je de continuïteit in gevaar brengt en je moet voorkomen dat je de grip op de organisatie en de bedrijfsprocessen kwijtraakt. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel behandel ik dit onderwerp.

Wat is groei?

In een ander artikel schreef ik reeds over groei van het bedrijf maar daar doelde ik vooral op groei van binnenuit naar buiten toe. Wanneer je bedrijf te hard groeit, zal er sprake van zijn dat je voor veel opdrachten wordt gevraagd die je moet uitvoeren, terwijl jouw interne organisatie nog niet zo sterk is meegegroeid. En daardoor kan je een verstoorde interne communicatie krijgen en zelfs liquiditeitsproblemen.

Hoewel de buitenwacht vaak met bewondering kijkt naar de snelgroeier onder de bedrijven, vraagt het van de ondernemer veel inspanning om dit proces in goede banen te leiden.

Lees ook: de groei van mijn organisatie.

Bedrijf groeit te snel

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Kenmerken en symptomen

Binnen het doorgroeiende bedrijf zie ik een aantal kenmerken die eigenlijk steeds weer terugkomen:

De groei van het bedrijf kost geld: voortdurend investeren

Het bedrijf moet voortdurend investeren om de groei te bekostigen. De ene keer zijn de softwarelicenties niet meer toereikend voor het groeiend aantal medewerkers, de andere keer is er wegens groei een nieuwe server nodig. Vervolgens blijkt er gebrek aan werkplekken, aan ruimte. En dat ‘moeten’ investeren kan zorgen voor liquiditeitsdruk.

GRIP op informatie raakt in onbalans

Veranderde bedrijfsomstandigheden vragen om andere managementinformatie. De managementinformatie die er altijd was, is ontoereikend waardoor de ondernemer de actuele situatie uit het oog zou kunnen verliezen. Het gevaar is dat hij/zij keuzes maakt op basis van informatie die niet klopt.
GRIP op beheersbaarheid en controle van processen in gevaar
In de snelgroeiende bedrijfsomgeving kan men de controle over bepaalde bedrijfsprocessen verliezen door de veelvoud aan veranderingen.

Bloopers bij werving en selectie

Een veel voorkomend aspect is fouten bij werving- en selectiecampagnes. Voor de zoveelste keer wordt de onjuiste medewerker aangenomen met alle kosten en gevolgen van dien.

Liquiditeitsproblemen

Hoewel het ogenschijnlijk bijzonder goed gaat met een snelgroeiend bedrijf kunnen er toch al snel liquiditeitsproblemen ontstaan. Voortdurende investeringen vragen om directe betaling en er moet veel voorgefinancierd worden. En laten we 't niet onderschatten: wanneer organisaties niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen, kan het bedrijf het financieel moeilijk hebben (terwijl er winst wordt gemaakt).

Interne communicatie loopt niet soepel

Ik zie in de praktijk vaak dat de interne communicatie danig te lijden heeft onder alle veranderingen. Zaken lopen bij elkaar langs. Essentiële informatie wordt gemist bij sommige sleutelfiguren binnen de organisatie. Er ontstaat irritatie onderling. De pot verwijt de ketel en ga zo maar door.

De klant haakt af en schuift op

De oorspronkelijke klanten die het juist zo waardeerden dat men vroeger de ondernemer zelf aan de telefoon kreeg, haken af. Men voelt zich niet thuis bij de aangebrachte tussenlaag van het middenmanagement of de secretaresse die de ondernemer afschermt. Men heeft het gevoel dat zaken minder snel worden aangepakt of opgelost of dat er minder aandacht is voor dit type klant. Snelle groei kan dus veroorzaken dat de oorspronkelijke klant afhaakt en dat er een nieuwe categorie klanten moet worden gezocht.

Tips

Ik heb een paar tips:

  • Laat je bijstaan door onafhankelijk adviseurs op meerdere terreinen die met jou de vinger aan de pols houden en het proces rationeel en zakelijk blijven volgen.
  • Neem van tijd tot tijd afstand van de materie: een middagje aan de visvijver kan soms meer opleveren dan al dat gedraaf achter orders, omzet en medewerkers aan.
  • Pak de regie en zorg dat het je niet overkomt.
  • Versterk je interne organisatie!
  • Blijf keuzes maken en blijf planmatig denken en handelen.
  • Veel problemen zijn onnodig: er zijn al honderden ondernemers die hetzelfde overkomen is.

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.