Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Organisatiefasen: fasen in de onderneming

De fasen in de onderneming en bedrijfsvoering: pioniersfase, organisatiefase en integratiefase. Elke fase eindigt met knelpunten, groeipijn of zelfs een crisis.  In welke fase bevindt zich uw organisatie?

Organisatiefasen bedrijf of onderneming

In ieder bedrijf en organisatie is een aantal fasen te onderscheiden. Elke fase eindigt met knelpunten, groeipijn of zelfs een crisis. Deze ontstaat doorgaans omdat de ondernemer volhard in oud gedrag.

Verschillende fasen

We onderscheiden de volgende fasen:

  • Pioniersfase

    De pioniersfase is de fase die ontstaat direct nadat uw bedrijf is gestart. De onderneming wordt in deze fase geleid door de oprichter zelf.

    Op een bepaald moment ontstaan er groeipijnen of zelfs crisis. Opeens blijkt dat niet alle onderdelen van het bedrijf zich voldoende ontwikkelen. Alle afdelingen zijn niet even ver qua doorontwikkeling. Er is behoefte aan bijvoorbeeld een afdeling P&O. Een gevaar is dat de ondernemer tegen zichzelf aanloopt omdat hij het allemaal niet meer trekt. Door de groei komen er andere medewerkers die niet de loyaliteit aan het bedrijf of de ondernemer hebben. Medewerkers willen de zaken goed geregeld hebben. Het is ook heel goed mogelijk dat medewerkers van het eerste uur onvoldoende mee kunnen in de bedrijfsvoering omdat men onvoldoende competent is. Er kan ontevredenheid ontstaan of men moet zelfs afscheid nemen van bepaalde medewerkers. Opeens nemen de kosten toe want er moet geïnvesteerd worden in opleiding & training. Of de VOF wordt omgezet in een holding-structuur waardoor de accountantskosten stijgen.

    Knelpunten, crisis en groeipijn in de pioniersfase.

  • De organisatiefase

    In de organisatiefase moet er van alles geregeld worden. Taken worden bij de ondernemer weggehaald. Er moet gedelegeerd worden. Er is behoefte aan meer overleg. Besluitvorming zou formeler moeten plaatsvinden. Opeens komt de P&O-adviseur om een organisatiestructuur door te nemen. Er is behoefte aan functieprofielen en functioneringsgesprekken. Zaken moeten meer vastgelegd worden. Het bedrijf en het management heeft behoefte aan meer managementinformatie. Ook in de organisatiefase ontstaan groeipijnen. Er is een groot gevaar dat het overzicht verloren wordt omdat men niet meer kan blindvaren op het ‘weten’ van de pionier. Kosten dreigen uit de hand te lopen. Opeens komt de liquiditeit in gevaar of is er behoefte aan extra krediet. Medewerkers van het eerste uur trekken het allemaal niet meer. Er komen weerstanden en het algehele commitment dreigt te verdwijnen of het gezag dat de pionier aanvankelijk had is tanend. Een mogelijk gevaar is missers bij werving en selectieprocedures omdat men onvoldoende in kaart heeft aan welk type medewerker nu behoefte is.

  • De integratiefase

    Bij de integratiefase worden afdelingen meer uitgebouwd en geformaliseerd. Er komt een managementteam en iedere manager krijgt een afdeling toegewezen waar hij/zij verantwoordelijk voor is. De communicatie met medewerkers vraagt veel meer aandacht. Processen moeten worden beschreven. Er moet gewerkt worden aan uniformiteit van handelen. Vaak moet het managementteam en zelfs de pionier veel leren. Loslaten en delegeren is een veel gevraagde trainingsmodule in deze fase. Mogelijke knelpunten en groeipijnen en de integratiefase ontstaan ook. Een zeer knellend punt is of de ondernemer wel manager is of toch pionier blijft. Dat is een mogelijk knelpunt dat nogal vaak voorkomt. De vraag is ook of medewerkers door kunnen ontwikkelen in deze nieuwe behoeftenstructuur. Het wordt wel allemaal formeler, afstandelijker of zoals men het soms uit: bureaucratischer. In alle gevallen: blijf u richten op behoeften. Het beste is om zoveel mogelijk verwachte behoeftepatronen in kaart te brengen en daarop te acteren. Maar niet iedere ondernemer of manager is voldoende profetisch aangelegd. Anders gezegd: u kunt niet alles voorzien. Laat u niet leiden door knelpunten en klachten. Focus u op behoeften en probeer die te benoemen en uit te spreken samen met uw medewerkers. Wellicht dat u zo veel CRISES kunt bezweren of er een positieve wending aan kunt geven.

Organisatieverandering en organisatieverbetering

Bij organisatieontwikkeling onderscheiden wij een aantal thema's:

  • Groei van de onderneming
  • Knelpunten en crisis in de onderneming
  • Organiseren, herstructureren en reorganiseren
  • Veranderingen in de organisatie
  • Innovatie

Levenscyclus van de organisatie

Inzicht in de levenscyclus van een organisatie is van belang. In welke fase zit uw organisatie? Ook voor organisaties geldt de cyclus als bij een mens: van kind, puberteit tot volwassene en ouder worden. Iedere fase vraagt om andere aansturing of instrumenten.

  • Groei van de organisatie

    Ondernemers denken bij groei al snel aan omzettoename maar toch omvat groei meer dan alleen een verhoging van de verkoopcijfers. Lees onze artikelen over groei.

  • Knelpunten in organisaties

    Knelpunten in organisaties zijn er altijd. Knelpunten worden vaak ervaren als problemen. Wanneer we daar anders mee leren omgaan, zetten we de knelpunten in een ander persfectief. Knelpunten kunnen ontstaan door verandering, reorganisatie en herstructurering, groei. Lees onze artikelen over: knelpunten in organisaties.

  • Crisis in organisaties

    Onvoldoende reageren op knelpunten of te laat acteren, reactief zijn, knelpunten negeren kan leiden tot crisis in het bedrijf. Lees onze artikelen over crisis.

  • Veranderingen in het bedrijf

    Organisaties veranderen voortdurend en zoeken aansluiting bij de marktbehoefte. Dat geldt zelfs voor overheidsorganisaties die enerzijds aansluiten bij de behoeften en anderzijds moeten meegaan met het politieke bestel. Veranderingen vinden plaats bij inkrimping, groei van de organisatie, fusies, bedrijfsovernames, nieuwe technologische ontwikkelingen. Belangrijk is hoe organisaties deze veranderingen besturen.

  • Innovatie

    Om de aansluiting bij de markt te houden is voortdurende innovatie nodig. Innovatie gericht op inhoud: technieken, methodieken. Maar ook innovatie gericht op het proces, de interne en externe communicatie. Lees onze artikelen over: innovatie en marktbehoeften.

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Leiderschapsontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op leiderschapsontwikkeling.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens