Motiveren medewerkers na reorganisatie
De reorganisatie is achter de rug. De medewerkers die door inkrimping moesten vertrekken zijn ook daadwerkelijk vertrokken. De directie en ook de HRM-afdeling halen opgelucht adem. Eindelijk! We kunnen weer een stap voorwaarts maken. En wat blijkt? De achterblijvers zijn minder gemotiveerd! Wat vreemd is dat! Ze zouden blij moeten zijn dat zij nog een baan hebben. Wat is er aan de hand?
Impact reorganisatie op motivatie medewerkers
Nogmaals: Jouw medewerkers dus de achterblijvers zouden superblij moeten zijn. Zij hebben immers nog een baan! En dus ook zekerheid! Toch blijkt in de praktijk van alledag dat dit niet het geval is. Verstandelijk begrijpen ze wel dat het zo is. Maar in hun emotie en gevoelens ligt het duidelijk anders.
Motivatie beschadigd door wantrouwen
In de praktijk van iedere dag blijkt dat medewerkers soms zelfs moeilijk te motiveren zijn na de reorganisatie. De stoom is eruit. De bezieling is weg of het élan of geloof. Het vertrouwen heeft een deuk opgelopen en heeft wellicht zelfs plaats gemaakt voor angst. Vragen als: zijn we er nu? Of komt er nog een volgende ronde? Redden we het nu als bedrijf? Of gaat het alsnog niet lukken?
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Een reorganisatie is een rouwproces
In veel gevallen wordt voorbijgegaan aan het feit dat de reorganisatie een rouwproces is. Het is een verandering die niemand heeft gewild en waar geen werknemer voor heeft gekozen. En hoewel een reorganisatie onvermijdelijk kan zijn: het is een verlieservaring. Vertrouwde collega's zijn opeens weg. Vakkennis is uit de organisatie gehaald. Expertise waar we blind op konden varen, is verdwenen. Iemand zei: 'vroeger was ik trots op ons bedrijf, nu heb ik dat niet meer'. Het bedrijf heeft niet meer die betekenis die het had. Er is iets veranderd.
Vaak worden gevoelens niet benoemd
Deze gevoelens worden vaak niet benoemd. Ook niet door de leiding. Er worden wat sturingsmechanismen ontwikkeld die vaak louter rationeel zijn. Maar de onderstroom wordt niet besproken. Lees ook: Bovenstroom en onderstroom binnen organisaties.
Transitie
De reorganisatie noem ik een verandering. Bezieling in de organisatie herwinnen noem ik transitie. Transitie is ervoor zorgen dat het plezier, het élan weer terug komt in de organisatie.
Fasen in het transitieproces
We onderscheiden een aantal fasen in het transitieproces:
- het benoemen van de pijn
- de fase van verwarring en richting zoeken
- de aanvaarding en de eerste kleine successen
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Leerdoelen voor de training
Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.
Leerdoelen motiveren medewerkers
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.