Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hoe blijf je op de hoogte van een gedelegeerde taak?

Taak gedelegeerd: blijf geïnformeerd over de voortgang!

De taak is gedelegeerd en hopelijk de verantwoordelijkheid en bevoegdheid ook. Maar hoe blijf je als leidinggevende geïnformeerd over de ontwikkelingen, voortgang, knelpunten rondom de gedelegeerde taak? Belangrijk is om daar afspraken over te maken.

Waarom is informeren over de voortgang zo belangrijk?

Wanneer de verantwoordelijkheid plus de bijbehorende bevoegdheid zijn gedelegeerd, delegeer je ook de verantwoordelijkheid aan de medewerker om je op de hoogte te houden en te informeren over de ontwikkelingen en bijzonderheden rond de taak en het verantwoordelijkheidsgebied wat je gedelegeerd hebt.

Kortom: als eindverantwoordelijke moet je op hoofdlijn wel kunnen volgen hoe het er voor staat.

Hoe krijg je informatie als je delegeert?

Hoe maak je goede afspraken over terugkoppeling?

Goede afspraken zijn de basis voor vertrouwen en duidelijkheid. Spreek vooraf met je medewerker af hoe en wanneer hij of zij je informeert over de voortgang. Kies daarbij een vorm die bij jullie beiden past: een wekelijks kort overleg, een maandelijkse rapportage, of juist spontane updates bij knelpunten. Belangrijk is dat je aangeeft:

  • Welke informatie je nodig hebt.
  • Wanneer je die informatie verwacht.
  • Wat je doet met die informatie (bijvoorbeeld sparren, bijsturen, complimenteren).

Zo voorkom je misverstanden en voorkom je dat je in een controlerende rol schiet. Het gaat niet om controleren, maar om verbonden blijven met de voortgang.

Wat gaat hier vaak mis?

Wat hier vaak mis gaat is het volgende:

  • De leidinggevende neemt aan dat het wel goed zal gaan (in plaats van weten).
  • De leidinggevende begrijpt onvoldoende dat hij/zij vanuit zijn/haar eindverantwoordelijkheid geïnformeerd moet zijn.
  • De leidinggevende legt ‘vertrouwen’ uit als ‘zoek het maar uit’ of ‘laat maar waaien’.
  • De leidinggevende neemt de taken en/of de medewerker onvoldoende serieus.

Gevolgen: dit gaat goed bij zeer capabele medewerkers, maar wanneer het verkeerd gaat is de kans op een arbeidsconflict zelfs aanwezig.

Valkuilen van de leidinggevende bij informatievoorziening

Ook bij de leidinggevende zitten er haken en ogen aan het verkrijgen van informatie. Het is niet alleen een kwestie van de medewerker die te weinig deelt. Soms zit het knelpunt juist bij de leidinggevende zelf. Hieronder noem ik een aantal veelvoorkomende valkuilen:

  • Bang om te controlerend over te komen: Sommige leidinggevenden zijn bang dat ze het vertrouwen van hun medewerker ondermijnen als ze naar updates vragen. Ze willen niet als een politieagent overkomen. Het gevolg: ze stellen helemaal geen vragen meer en verliezen het overzicht.
  • Bang om de controle kwijt te raken: Aan de andere kant zijn er leidinggevenden die juist moeite hebben met loslaten. Ze durven wel te delegeren, maar voelen zich ongemakkelijk bij het idee dat ze niet overal zicht op hebben. Daardoor blijven ze alsnog te veel op details zitten.
  • Onvoldoende duidelijkheid over verwachtingen: Soms denkt een leidinggevende dat de medewerker wel snapt wat hij wil weten. Maar onuitgesproken verwachtingen leiden zelden tot een goede samenwerking. Duidelijkheid vooraf is essentieel.
  • Geen tijd maken voor overlegmomenten: In de waan van de dag schiet het geplande voortgangsgesprek er makkelijk bij in. Maar als je structureel te weinig tijd maakt, verslapt het contact en ontstaat ruis.
  • Te veel informatie tegelijk willen: Sommige leidinggevenden willen ineens alles weten – juist omdat ze lang niets hebben gevraagd. Dat werkt verstikkend en roept weerstand op bij de medewerker.
  • Geen onderscheid maken tussen hoofdlijnen en details: Het is belangrijk dat je als leidinggevende focust op de hoofdlijnen. Wanneer je elk detail wilt weten, wek je de indruk dat je geen vertrouwen hebt in de uitvoering.
  • Onzekerheid over eigen rol: Sommige leidinggevenden twijfelen of ze wel bevoegd zijn om bepaalde vragen te stellen. Zeker wanneer er sprake is van veel autonomie binnen het team. Die onzekerheid werkt verlammend.

De rode draad? Heldere communicatie, wederzijds vertrouwen en structuur. Als je als leidinggevende weet wat je nodig hebt, én dat helder benoemt zonder oordeel, ontstaat er een open samenwerking waarin voortgang bespreken vanzelfsprekend wordt. Lees ook: valkuilen bij delegeren

Misverstanden over vertrouwen

Er leeft soms een hardnekkig misverstand: dat je pas echt vertrouwen geeft als je iemand helemaal loslaat. Alsof je geen vragen meer mag stellen, en alles op zijn beloop moet laten. Maar vertrouwen gaat juist samen met verbinding.

Als jij iemand een taak toevertrouwt, betekent dat niet dat je je terugtrekt. Het betekent dat je helder bent over wat je verwacht, en dat je openstaat voor contact over de voortgang. Terugkoppeling is geen controle, het is samenwerking. Het is het verschil tussen: ‘je zoekt het maar uit’ en ‘ik loop een stukje met je mee’.

Waarom geven medewerkers te weinig informatie?

Hoe komt het dat medewerkers te weinig informatie verstrekken aan de leidinggevende? Ik noem een aantal oorzaken:

  • De medewerker ervaart het als een vorm van ‘zichzelf moeten verantwoorden’ en vindt dat negatief.
  • De medewerker voelt zich onzeker en heeft de neiging om situaties rooskleuriger voor te stellen c.q. helemaal niet voor te stellen.
  • De medewerker is bang voor kritiek.
  • De medewerker wil het op zijn/haar manier doen en stelt alles in het werk om een eigen ‘eilandje’ op te bouwen.
  • De medewerker is niet capabel voor de taak maar verbloemt dat of wil dat verbloemen.
  • De medewerker kan onvoldoende beoordelen welke informatie voor jou van belang is.
  • De medewerker begrijpt niet (of je hebt het niet uitgelegd) dat je als eindverantwoordelijke voor de taak geïnformeerd moet zijn over de voortgang.
  • Je hebt geen afspraken met de medewerker gemaakt hoe hij/zij jou informeert en waarover.

Het gevolg kan zijn: de leidinggevende gaat weer in de controlestand staan en er ontstaat onderhuids wantrouwen en uiteindelijk een conflict.

Veelgestelde vragen – FAQ

Hier tref je enkele veelgestelde vragen.

Hoe blijf ik als leidinggevende op de hoogte van een gedelegeerde taak?

Door vooraf goede afspraken te maken. Bespreek welke informatie jij nodig hebt, wanneer je die wilt ontvangen, en in welke vorm. Zo houd je overzicht zonder te controleren.

Mag ik als leidinggevende vragen stellen zonder dat het voelt als controle?

Ja, zeker. Terugkoppeling vragen is geen wantrouwen, maar een vorm van samenwerken. Als je dat open en helder doet, voelt het juist verbindend. Lees verder over het belang van afstemming tussen leidinggevende en medewerker

Wat als mijn medewerker te weinig terugkoppelt?

Dat kan allerlei oorzaken hebben: onzekerheid, angst voor kritiek of simpelweg onduidelijkheid over wat jij verwacht. Daarom zijn duidelijke afspraken cruciaal. Terugkoppeling is geen verantwoording, het is een werkafspraak.

Hoe vaak moet ik geïnformeerd worden?

Dat hangt af van de taak, de ervaring van de medewerker en de context. Soms is een wekelijks overleg voldoende, soms is vaker nodig. Het gaat erom dat jij kunt volgen wat er speelt, zonder de uitvoering over te nemen. Soms is het handig om het bilaterale overleg te benutten. 

Wat zijn veelvoorkomende valkuilen bij informatievoorziening?

Een paar voorbeelden: geen afspraken maken, te lang niks vragen en dan ineens alles willen weten, onduidelijke verwachtingen, of bang zijn om te veel controle uit te oefenen. De sleutel is heldere communicatie én wederzijds vertrouwen.

Klaar om beter te delegeren?

Volg de training Delegeren en loslaten en leer hoe je met vertrouwen taken overdraagt. Individueel of als groep, wat jij nodig hebt.

Training delegeren en loslaten

Meer leren over leiderschap?

Bekijk onze e-books, webinars en online trainingen over leiderschapsontwikkeling. Praktisch, verdiepend en direct toepasbaar.

Webshop de Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens

Publicatiedatum: 10-08-2012. 


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • De valkuilenbibliotheek: 141 valkuilen uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Je loopbaan is geen zitbaan of hangmat
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Online training Autonomie en persoonlijk leiderschap

Ben jij jezelf kwijtgeraakt? Herken jij jezelf in het e-book Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden? Dan wordt het tijd om te beginnen aan zelfherstel. Ik heb deze online training ontwikkeld om je te helpen in de zoektocht om jezelf te (her)vinden. In deze training gaan we aan de slag met: 

  • Wat zijn mijn behoeften? 
  • Waar liggen mijn grenzen?
  • Ik en mijn gevoelens.
  • Mijn zelf: zelfrespect, zelfwaardering, zelfvertrouwen, zelfkennis, zelfverzekerd, zelfbeeld en zelfaanvaarding, zelfbewust, zelfreflectie. 
  • In verbinding komen met je ZELF. 
  • Connectie met de ander. 

De training kost € 149,- . 

Meer informatie

Podcast loopbaan ontwikkeling

Beluister de podcast over loopbaanontwikkeling. Een gesprek tussen Aniek Wendt en Jan Stevens.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.