Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Altijd het laatste woord willen hebben

Ben je iemand die altijd het laatste woord wil hebben? Of zijn er mensen in jouw omgeving die zeggen dat je iemand bent die altijd gelijk moet hebben?

Ook wordt 'het laatste woord willen hebben' nogal vaak vergeleken met 'altijd aan het woord willen zijn' terwijl dat in feite ook nog wat anders is. In dit artikel ga ik in op een aantal aspecten van het laatste woord willen hebben. 

Betekenis en definitie

Om tot een soort van definitie te komen noem ik enkele gedragskenmerken. Wanneer iemand het laatste woord wil hebben:

  • Is er vaak sprake van heftigheid of beladenheid tijdens het gesprek of de discussie
  • Heeft men de neiging eigen wil door te drukken
  • Luistert men slecht naar anderen
  • Heeft men graag controle op de situatie
  • Is er vaak sprake van een zekere geldingsdrang
  • Zoekt men graag de woordenstrijd
  • Heeft men graag gelijk en voelt men zich ernstig tekort gedaan wanneer men dat niet krijgt
  • Mijden anderen deze persoon graag
  • Komt deze persoon vaak dominant en bazig over

Altijd het laatste woord willen hebben

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Waarom gebeurt het?

Waarom willen mensen graag het laatste woord hebben? In ieder geval wil men graag gelijk hebben, de discussie winnen, tonen dat men de sterkste is of de controle houden door met verbaliteit te overheersen. Wanneer dat niet lukt kan men zich behoorlijk verongelijkt voelen. In feite zoekt men erkenning die men verwerft of wil verwerven op de verkeerde manier.

Gevolgen

Ik noem enkele gevolgen. Over het algemeen zullen mensen jou graag vermijden wanneer je altijd het laatste woord wilt hebben. Wellicht dat ze de woordenstrijd nog een paar keer willen aangaan maar op termijn zal het eindigen in gelatenheid of berusting. Het gevoel van ‘laat maar’ gaat overheersen bij anderen omdat een gesprek of discussie zinloos is. Dat betekent dat je alle commitment en credits verliest, zelfs al krijg jij je zin.

Kernkwaliteit

In sommige gevallen ligt er een kernkwaliteit ten grondslag en is ‘altijd het laatste woord willen hebben’ een valkuil. De kwaliteit is een sterke eigen mening hebben of zeer welbespraakt of verbaal sterk zijn.

In heel veel andere situaties is er niet sprake van een valkuil maar van het verbloemen of maskeren van eigen onzekerheden of een aangeleerd patroon om in de eigen behoefte van erkenning te willen voorzien.

Leerdoel

Het leerdoel is: openstaan voor, contact houden met de omgeving, luisteren, aansluiting houden bij de ander.

Hoe ga je ermee om?

Een vraag die ik onlangs kreeg: hoe ga je om met iemand die altijd het laatste woord wil hebben? Het antwoord is daarop tweeledig:

  • Ga niet de strijd aan (woordstrijd) met een dergelijk persoon want dat heeft geen enkele zin
  • Vertel open wat het met jou doet en welke gevoelens het bij je oproept wanneer je op een dergelijke manier met elkaar in gesprek moet zijn en geef duidelijk jouw grenzen aan.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.