Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Altijd het laatste woord willen hebben

Bent u iemand die altijd het laatste woord wilt hebben? Of zijn er mensen in uw omgeving die zeggen dat u iemand bent die altijd gelijk moet hebben? In dit artikel gaan we in op een aantal aspecten van het laatste woord willen hebben. 

Wat zijn uw valkuilen?

Wilt u weten wat uw valkuilen zijn die horen bij uw kwaliteiten?

Valkuilen

Gratis test: wat zijn uw  karaktereigenschappen?

Inzicht in uw persoonskenmerken en kwaliteiten? Doe dan (kostenloos) onze (online) test. U krijgt een rapport in uw mailbox.

Doe de test online!

Altijd het laatste woord willen hebben

Betekenis en definitie

Om tot een soort van definitie te komen noemen wij enkele gedragskenmerken. Wanneer iemand het laatste woord wil hebben:

  • Is er vaak sprake van heftigheid of beladenheid tijdens het gesprek of discussie
  • Heeft men de neiging eigen wil door te drukken
  • Luistert men slecht naar anderen
  • Heeft men graag controle op de situatie
  • Is er vaak sprake van een zekere geldingsdrang
  • Zoekt men graag de woordenstrijd
  • Heeft men graag gelijk en voelt men zich ernstig tekort gedaan wanneer men dat niet krijgt
  • Mijden anderen deze persoon graag
  • Komt deze persoon vaak dominant en bazig over

Waarom gebeurt het?

Waarom willen mensen graag het laatste woord hebben? In ieder geval wil men graag gelijk hebben, de discussie winnen, tonen dat men de sterkste is of de controle houden door met verbaliteit te overheersen. Wanneer dat niet lukt kan men zich behoorlijk verongelijkt voelen. In feite zoekt men erkenning die men verwerft of wil verwerven op de verkeerde manier.

Gevolgen

We noemen enkele gevolgen. Over het algemeen zullen mensen iemand graag vermijden die altijd het laatste woord wil hebben. Wellicht dat ze de woordenstrijd nog een paar keer willen aangaan maar op termijn zal het eindigen in gelatenheid of berusting. Het gevoel van ‘laat maar’ gaat overheersen bij anderen omdat een gesprek of discussie zinloos is. Dat betekent dat de persoon in kwestie waar het om gaat alom zijn commitment en credits verliest, zelfs al krijgt hij/zij zijn zin.

Kernkwaliteit

In sommige gevallen ligt er een kernkwaliteit ten grondslag en is ‘altijd het laatste woord willen hebben’ een valkuil. De kwaliteit is een sterke eigen mening hebben.

In heel veel andere situaties is er niet sprake van een valkuil maar van het verbloemen of maskeren van eigen onzekerheden of een aangeleerd patroon om in de eigen behoefte van erkenning te willen voorzien.

Leerdoel

Het leerdoel is: openstaan voor, contact houden met de omgeving, luisteren, aansluiting houden bij de ander.

Hoe ga je ermee om?

Een vraag die we pas kregen: hoe ga je om met iemand die altijd het laatste woord wil hebben? Het antwoord is daarop tweeledig:

  • Ga niet de strijd aan (woordstrijd) met een dergelijk persoon want dat heeft geen enkele zin
  • Vertel open wat het met u doet en welke gevoelens het bij u oproept wanneer u op een dergelijke manier met elkaar in gesprek moet zijn en geef duidelijk uw grenzen aan.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens