Vraagtechnieken verbeteren: doorvragen en vragen stellen
Wilt u uw vraagtechnieken verbeteren? De juiste vragen leren stellen, doorvragen? Is uw leerdoel om uw gespreksvaardigheden te verbeteren en effectieve gesprekstechnieken te leren? Wilt u leren om meer door te vragen en wilt u uw vraagtechnieken verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.
Goede vragen stellen is moeilijk
Goede vragen stellen is voor veel mensen moeilijker dan goede antwoorden geven. Vragen stellen heeft alles te maken met luisteren en interpreteren. Begrijpen wat u vraagt en wie u de vraag stelt. Uw gesprekstechnieken gaan enorm vooruit wanneer u de juiste vragen leert stellen.
Vraagstijlen
Vragen stellen kunt u aanleren, zeker wanneer u zich bekwaamt om de volgende vraagstijlen onder de knie te krijgen. Daarbij gebruikt u open en gesloten vragen door elkaar.
-
Open vragen
Open vragen beginnen met: wat, waar, wie, waarom, waarmee, wanneer en hoe.
Een open vraag zou kunnen zijn:
- Wat wilt u met deze training bereiken?
- Waarom kiest u voor de training communicatie en gesprekstechnieken?
- Waar moet de training verzorgd worden?
- Wanneer moeten we de training voor u uitvoeren?
- Wie nemen er allemaal deel aan de training?
- Hoeveel deelnemers hebt u?
- Hoe gaat u om met de lunchtijd?
-
Gesloten vragen
Gesloten vragen kunnen in feiten alleen met ja en nee beantwoord worden. Voorbeelden:
- U wilt dat de training op uw locatie wordt uitgevoerd?
- U wilt dat de training dit jaar nog van start gaat?
-
Suggestieve vragen
Een suggestieve vraag is een vraag waar een bepaalde vooringenomenheid in is opgenomen:
- U vindt dus dat uw medewerkers te weinig communicatief vaardig zijn?
-
Als….. dan… vragen
Bij deze stijl onderzoekt u de mogelijkheden bij de ander.
- Als wij ervoor zorgen dat u het bedrag in drie termijnen mag betalen, hebt u dan de mogelijkheid om het financieel rond te krijgen?
- Als wij u 10% korting geven op de totale prijs, kunt u er dan voor zorgen dat de betaling binnen 14 dagen plaatsvindt?
-
Verkennende vragen
Deze stijl is uitermate geschikt om te achterhalen wat de ander nu precies bedoelt.
- De klant was ontevreden over de levering van de auto.
- Verkoper: Kunt u aangeven waar u ontevreden over bent?
- Klant: Ik heb wel 2 uur moet wachten voor ik de auto mee kon nemen
- Verkoper: We hadden u dus beter kunnen bellen wanneer de auto echt klaar was voor de levering?
-
Specificerende vraag
U wilt achterhalen wat de ander bedoelt en daarom vraagt u steeds verder door:
- Klant: Ik zoek een zwart colbert
- Verkoper: Waarom specifiek zwart?
- Klant: Mijn vrouw zegt dat donkere kleding goed bij mij past.
- Verkoper: Het zou dus ook donkerblauw kunnen zijn?
-
Vraag naar motieven
Met deze vraagstijl onderzoekt u de motieven van de ander.
- Klant: Ik wil dat deze brochure in augustus gedrukt wordt.
- Leverancier: Dus levering na 31 augustus is bezwaarlijk voor u?
- Klant: In ieder geval heb ik de brochures nodig op 14 september wanneer we op een beurs staan en ik wil niet het risico lopen dat het uitloopt.
- Leverancier: Dus als wij u garanderen dat u de brochures 1 dag voor de beurs hebt is dat OK?
-
Samenvattende vraag
Met een samenvattende vraag controleert u of u de ander begrepen heeft en of de ander u begrijpt.
-
We zijn het dus eens over de levertijd van 14 dagen en de betalingsvoorwaarden?
-
Leerdoelen training communicatie
We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.
Training communicatie
- Boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is.
- Wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden in het hoger en middenkader ontwikkeld waarbij uw persoonlijke leerdoelen en leidinggevende aspecten betrokken worden.