Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vraagtechnieken verbeteren: doorvragen en vragen stellen

Wilt u uw vraagtechnieken verbeteren? De juiste vragen leren stellen, doorvragen? Is uw leerdoel om uw gespreksvaardigheden te verbeteren en effectieve gesprekstechnieken te leren? Wilt u leren om meer door te vragen en wilt u uw vraagtechnieken verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Goede vragen stellen is moeilijk

Vraagtechnieken verbeterenGoede vragen stellen is voor veel mensen moeilijker dan goede antwoorden geven. Vragen stellen heeft alles te maken met luisteren en interpreteren. Begrijpen wat u vraagt en wie u de vraag stelt. Uw gesprekstechnieken gaan enorm vooruit wanneer u de juiste vragen leert stellen.

Vraagstijlen

Vragen stellen kunt u aanleren, zeker wanneer u zich bekwaamt om de volgende vraagstijlen onder de knie te krijgen. Daarbij gebruikt u open en gesloten vragen door elkaar.

  • Open vragen

    Open vragen beginnen met:  wat, waar, wie, waarom, waarmee, wanneer en hoe.

    Een open vraag zou  kunnen zijn:

    • Wat wilt u met deze training bereiken?
    • Waarom kiest u voor de training communicatie en gesprekstechnieken?
    • Waar moet de training verzorgd worden?
    • Wanneer moeten we de training voor u uitvoeren?
    • Wie nemen er allemaal deel aan de training?
    • Hoeveel deelnemers hebt u?
    • Hoe gaat u om met de lunchtijd?
  • Gesloten vragen

    Gesloten vragen kunnen in feiten alleen met ja en nee beantwoord worden. Voorbeelden:

    • U wilt dat de training op uw locatie wordt uitgevoerd?
    • U wilt dat de training dit jaar nog van start gaat?
  • Suggestieve vragen

    Een suggestieve vraag is een vraag waar een bepaalde vooringenomenheid in is opgenomen:

    • U vindt dus dat uw medewerkers te weinig communicatief vaardig zijn?
  • Als….. dan… vragen

    Bij deze stijl onderzoekt u de mogelijkheden bij de ander.

    • Als wij ervoor zorgen dat u het bedrag in drie termijnen mag betalen, hebt u dan de mogelijkheid om het financieel rond te krijgen?
    • Als wij u 10% korting geven op de totale prijs, kunt u er dan voor zorgen dat de betaling binnen 14 dagen plaatsvindt?
  • Verkennende vragen

    Deze stijl is uitermate geschikt om te achterhalen wat de ander nu precies bedoelt.

    • De klant was ontevreden over de levering van de auto.
    • Verkoper: Kunt u aangeven waar u ontevreden over bent?
    • Klant: Ik heb wel 2 uur moet wachten voor ik de auto mee kon nemen
    • Verkoper: We hadden u dus beter kunnen bellen wanneer de auto echt klaar was voor de levering?
  • Specificerende vraag

    U wilt achterhalen wat de ander bedoelt en daarom vraagt u steeds verder door:

    • Klant: Ik zoek een zwart colbert
    • Verkoper: Waarom specifiek zwart?
    • Klant: Mijn vrouw zegt dat donkere kleding goed bij mij past.
    • Verkoper: Het zou dus ook donkerblauw kunnen zijn?
  • Vraag naar motieven

    Met deze vraagstijl onderzoekt u de motieven van de ander.

    • Klant: Ik wil dat deze brochure in augustus gedrukt wordt.
    • Leverancier: Dus levering na 31 augustus is bezwaarlijk voor u?
    • Klant: In ieder geval heb ik de brochures nodig op 14 september wanneer we op een beurs staan en ik wil niet het risico lopen dat het uitloopt.
    • Leverancier: Dus als wij u garanderen dat u de brochures 1 dag voor de beurs hebt is dat OK?
  • Samenvattende vraag

    Met een samenvattende vraag controleert u of u de ander begrepen heeft en of de ander u begrijpt.

    • We zijn het dus eens over de levertijd van 14 dagen en de betalingsvoorwaarden?

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens

 

 


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Op 27 mei (om 15.00 uur) kun je meedoen aan de webinar: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Ebook authentiek communiceren

Bestel dit ebook via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.