Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Vraagtechnieken verbeteren: doorvragen en vragen stellen

Wilt u uw vraagtechnieken verbeteren? De juiste vragen leren stellen, doorvragen? Is uw leerdoel om uw gespreksvaardigheden te verbeteren en effectieve gesprekstechnieken te leren? Wilt u leren om meer door te vragen en wilt u uw vraagtechnieken verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Goede vragen stellen is moeilijk

Vraagtechnieken verbeterenGoede vragen stellen is voor veel mensen moeilijker dan goede antwoorden geven. Vragen stellen heeft alles te maken met luisteren en interpreteren. Begrijpen wat u vraagt en wie u de vraag stelt. Uw gesprekstechnieken gaan enorm vooruit wanneer u de juiste vragen leert stellen.

Vraagstijlen

Vragen stellen kunt u aanleren, zeker wanneer u zich bekwaamt om de volgende vraagstijlen onder de knie te krijgen. Daarbij gebruikt u open en gesloten vragen door elkaar.

  • Open vragen

    Open vragen beginnen met:  wat, waar, wie, waarom, waarmee, wanneer en hoe.

    Een open vraag zou  kunnen zijn:

    • Wat wilt u met deze training bereiken?
    • Waarom kiest u voor de training communicatie en gesprekstechnieken?
    • Waar moet de training verzorgd worden?
    • Wanneer moeten we de training voor u uitvoeren?
    • Wie nemen er allemaal deel aan de training?
    • Hoeveel deelnemers hebt u?
    • Hoe gaat u om met de lunchtijd?
  • Gesloten vragen

    Gesloten vragen kunnen in feiten alleen met ja en nee beantwoord worden. Voorbeelden:

    • U wilt dat de training op uw locatie wordt uitgevoerd?
    • U wilt dat de training dit jaar nog van start gaat?
  • Suggestieve vragen

    Een suggestieve vraag is een vraag waar een bepaalde vooringenomenheid in is opgenomen:

    • U vindt dus dat uw medewerkers te weinig communicatief vaardig zijn?
  • Als….. dan… vragen

    Bij deze stijl onderzoekt u de mogelijkheden bij de ander.

    • Als wij ervoor zorgen dat u het bedrag in drie termijnen mag betalen, hebt u dan de mogelijkheid om het financieel rond te krijgen?
    • Als wij u 10% korting geven op de totale prijs, kunt u er dan voor zorgen dat de betaling binnen 14 dagen plaatsvindt?
  • Verkennende vragen

    Deze stijl is uitermate geschikt om te achterhalen wat de ander nu precies bedoelt.

    • De klant was ontevreden over de levering van de auto.
    • Verkoper: Kunt u aangeven waar u ontevreden over bent?
    • Klant: Ik heb wel 2 uur moet wachten voor ik de auto mee kon nemen
    • Verkoper: We hadden u dus beter kunnen bellen wanneer de auto echt klaar was voor de levering?
  • Specificerende vraag

    U wilt achterhalen wat de ander bedoelt en daarom vraagt u steeds verder door:

    • Klant: Ik zoek een zwart colbert
    • Verkoper: Waarom specifiek zwart?
    • Klant: Mijn vrouw zegt dat donkere kleding goed bij mij past.
    • Verkoper: Het zou dus ook donkerblauw kunnen zijn?
  • Vraag naar motieven

    Met deze vraagstijl onderzoekt u de motieven van de ander.

    • Klant: Ik wil dat deze brochure in augustus gedrukt wordt.
    • Leverancier: Dus levering na 31 augustus is bezwaarlijk voor u?
    • Klant: In ieder geval heb ik de brochures nodig op 14 september wanneer we op een beurs staan en ik wil niet het risico lopen dat het uitloopt.
    • Leverancier: Dus als wij u garanderen dat u de brochures 1 dag voor de beurs hebt is dat OK?
  • Samenvattende vraag

    Met een samenvattende vraag controleert u of u de ander begrepen heeft en of de ander u begrijpt.

    • We zijn het dus eens over de levertijd van 14 dagen en de betalingsvoorwaarden?

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens