Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Voorstellen of suggesties doen

Een voorstel of suggestie doen is een gespreksstijl of interventiestijl die valt onder de categorie tegenbewegen.  Het is een voor de hand liggende stijl en toch wordt nog wel eens vergeten om met een concreet voorstel te komen. Mensen hebben soms de neiging om wel te vertellen wat er niet deugt of wat er anders moet, maar ze hebben niet nagedacht over HOE het anders zou moeten.

Wanneer is het belangrijk?

Een voorstel of suggestie doen is belangrijk in bijvoorbeeld de volgende situatie:

  • In conflictsituaties helpt het soms wanneer de een of de andere partij met een voorstel komt om het conflict op te lossen.
  • Tijdens bepaalde onderhandelingen helpt het wanneer er een concreet voorstel op tafel komt.
  • Een voorstel voorkomt klagen en mopperen zonder dat er een oplossing komt.

Een voorstel of suggestie doen

Duidelijk communiceren

Een voorstel of suggestie draagt bij aan duidelijkheid in jouw communicatie. Vertellen wat niet goed is of kritiek hebben, is op zich prima. Een klacht hebben mag ook. Maar wanneer je blijft hangen in wat niet goed is en wat fout is, ben je duidelijk over wat je niet (meer) wil. Maar wanneer er niet iets aan gedaan wordt, blijft de situatie zoals hij is.

Beter is om duidelijk te zijn over wat je wel wil. Een voorstel, suggestie of idee geeft richting en duidelijkheid. Lees mijn artikel over duidelijk communiceren.

Duideljk communiceren

Voorwaarden

Er zijn voorwaarden bij het doen van een voorstel zoals:

  • Je moet goed timen: een voorstel kun je te vroeg of te laat doen. Wanneer je te vroeg met een voorstel komt en de ander wijst het voorstel af (is nog niet zover, is nog niet bereid om over een oplossing na te denken) dan ben je in een onderhandeling of conflict nog verder van huis dan toen je begon. Te laat een voorstel doen, is een gemiste kans.
  • Een voorstel moet aansluiten en inspelen op de belangen en behoeften van de ander.
  • Voorstellen moeten helder opgebouwd zijn: de ander moet ineens begrijpen wat je bedoelt. Heldere argumenten helpen ter onderbouwing van jouw voorstel.
  • Een voorstel moet gericht zijn op het verkrijgen van een win/win situatie.

Valkuilen

Valkuilen zijn er ook. Ik noem er een paar:

  • Drammen om het voorstel er door te krijgen (waardoor de ander in de verdediging schiet)
  • Teleurgesteld of boos zijn wanneer de ander jouw voorstel afwijst
  • Het voorstel brengen alsof dit de enige oplossing is (vaak zijn er wel meer).

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.