Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Inzicht in non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie speelt een grote rol bij uw communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken. Bewustwording van eigen houding kan de communicatie krachtiger en effectiever maken. Wilt u leren om de non-verbale aspecten van communicatie te verbeteren en wilt u uw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Non-verbaal: wat is dat?

Non-verbale communicatieOnder non-verbaal wordt verstaan: alle communicatie zonder woorden. Het kenmerk van communiceren is dat we dat zelfs doen als we niets zeggen. Communicatie vindt ook plaats door:

  • Gebaren
  • Lichaamshouding
  • Oogcontact
  • Uw uiterlijk

Bewustwording is belangrijk

Op de markt is een gulden een daalder waard, maar in de communicatie is de eerste indruk veel meer waard. We zullen een aantal punten met u doornemen die van belang zijn

  • Uw uiterlijk

    Uw uiterlijk kunt u niet mooier maken dan het is. Maar het is wel van belang dat u er iets aan doet. Voor een sollicitatiegesprek trekken we ons beste pak aan (bij wijze van spreken) maar wanneer er andere gelegenheden zijn besteden we er soms minder aandacht aan. Kleding is dus écht van belang. We gaan u niet voorschrijven hoe u zich moet kleden.

    Belangrijk is dat u kleding draagt die bij u past. Er zijn bijvoorbeeld mensen die beter geen pak kunnen dragen omdat het totaal niet bij hun past. Uiteraard kunt u ook rekening houden met de plek waar u naar toe gaat.

  • Oogcontact

    Oogcontact tijdens een gesprek is heel belangrijk. U toont daarmee interesse. Let echter wel op dat teveel oogcontact agressief kan overkomen.

    Bij de ander is het ook van belang om te letten hoe hij/zij daarmee omgaat.

  • Handgebaren

    U herkent vast de situatie dat de ander tijdens een gesprek met de armen over elkaar gaat zitten. Meestal is de betekenis dat hij zich afsluit van wat u zegt. Probeer ontspannen te zijn tijdens een gesprek en neem een open houding aan.

  • Gezichtsuitdrukking

    De gezichtsuitdrukking ondersteunt in hoge mate uw communicatie. Stel dat u boos bent maar u glimlacht erbij. Dat komt niet erg goed over bij de ander. Of u voelt zich blij maar u kunt het niet aan uw gezicht zien. Sommige mensen hebben een vrij neutrale gezichtsuitdrukking. Voor hen is het moeilijk om het gezicht te laten spreken. Anderen zeggen dan: ‘Je weet niet goed wat je aan hem hebt’.

  • U hebt twee oren en één mond: over luisteren

    Wel eens naar een discussieprogramma gekeken? Daar kwam het nogal eens voor (zoals in veel discussieprogramma’s) dat men elkaar helemaal niet liet uitpraten. Terwijl de één zijn argumenten geeft is de ander al druk bezig om tegenargumenten te verzamelen. Let wel: dit is volkomen zinloos. Beter is het om goed te luisteren wat de ander zegt, te vragen wat hij / zij precies bedoelt en daarna uw argumenten te geven.

    De grootste ‘luisterfout’ is dat u die zaken hoort die u graag wil horen. De kunst is dus om te achterhalen wat de ander wil zeggen (en niet wat u denkt dat hij wil zeggen).

Soften

Een manier om inzicht te krijgen in het belang van lichaamstaal is soften.  Wilt u werken aan uw zelfpresentatie of persoonlijke uitstraling?

Tips

  • actieve luisterhouding aannemen
  • de ander aanmoedigen om verder te praten
  • aantekeningen maken
  • proberen te begrijpen wat de ander bedoelt

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens