Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Medewerker oneens met de beoordeling

Oneens met de beoordeling? Is de medewerker van mening dat hij/zij onterecht verkeerd of slecht beoordeeld is door de leidinggevende? Dat is een onaangename situatie voor de medewerker maar heel vaak ook voor de leidinggevende. Wat moet u doen?

Gevolgen: strijd en verstoorde relatie

Medewerker oneens met de beoordeling?Een gevolg kan zijn dat er strijd ontstaat over de inhoud van de beoordeling die ontaard in een verstoorde relatie ontstaat tussen de werkgever en werknemer. Dat is jammer want een beoordeling heeft als doel om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. Ontstaat er strijd dan creëert u ongunstige omstandigheden om goed functioneren te stimuleren. Niet aan beginnen dus!

Wat is er aan de hand?

Negatieve beoordelingen hebben impact op de medewerker. Er kan angst, verwarring, boosheid ontstaan en onzekerheid over de toekomst zal een rol gaan spelen. Er ontstaat twijfel: ‘wil de werkgever van me af en probeert de leidinggevende me te ontslaan?’.  Medewerkers worden bedreigd in hun behoefte aan zekerheid op het moment dat ze een slechte beoordeling krijgen. Ze worden uit de comfortzone gehaald met als doel om in de leerzone terecht te komen. Zodra ze in de paniekzone terecht komen, gaat het mis. De beoordeling brengt dan juist het tegendeel wat u zou willen bereiken.

Terechte bezwaren tegen de beoordeling?

Soms hebben medewerkers terechte bezwaren tegen de beoordeling. We noemen een paar redenen:

  • Ze hebben het idee dat er met twee maten wordt gemeten: zaken die hun aangewreven worden als onvoldoende functioneren, worden bij anderen gedoogd
  • Ze hebben het idee dat de leidinggevende zich onterecht heeft laten leiden door geruchten of meningen van derden
  • Ze merken dat er vooringenomen standpunten zijn bij de leiding en dat er geen sprake is van onpartijdigheid
  • Er zijn omstandigheden geweest waardoor de medewerker niet aan de gestelde doelen kon voldoen (bedrijfsomstandigheden maar soms ook privé omstandigheden)
  • Ze zijn onvoldoende begeleid door de leiding bij het realiseren van taken en doelen
  • Er is tegenwerking van collega’s
  • Ze hebben het gevoel dat er gemene spelletjes worden gespeeld met als doel om de medewerker eruit te werken
  • We maken zelfs mee dat er sprake is van pesten op de werkvloer

Beoordelen: wat is dat?

Dit artikel is geschreven in de serie: wat is beoordelen?

Beoordelen: wat is dat?

Functioneren: wat is dat?

Goed functioneren: wat is dat?

Wat is goed functioneren?

Wat moet u doen?

De vraag is: wilt u het oplossen? Wilt u samen tot een oplossing komen?  Dan is communicatie noodzakelijk soms in bijzijn van een onafhankelijk derde persoon. Nodig de medewerker uit voor een gesprek en luister naar datgene wat de medewerker te vertellen heeft zonder er meteen door te fietsen met opmerkingen als: ‘nee dat klopt niet wat je nu zegt’.

  • Tip voor de leiding

    Wilt u inderdaad graag dat de medewerker dat functioneren brengt, wat uw organisatie verwacht? Geef dan gelegenheid om een verbeterplan te maken waardoor u de discussie over het verleden verlegt naar de toekomst. Hebt u geen vertrouwen in de medewerker en is uw doel om inderdaad via een negatieve beoordeling uiteindelijk afscheid te nemen van de medewerker?  Vertel dat dan in één keer en niet via allerlei omwegen. Ook al ontstaat er een arbeidsconflict, dan is communicatie de enige weg om dat conflict op te lossen.

  • Tip voor de medewerker

    Neem initiatief en kom met een voorstel om een verbetertraject te volgen. Kijk eerlijk naar uzelf, probeer te incasseren en u te richten op de toekomst. Onze slogan is: wanneer u uw baan verliest, verliest u veel maar wanneer u uzelf verliest, verliest u alles. Zelfs de kans om ergens anders een baan te vinden.  

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training en coaching

Bekijk de training functioneren en beoordelen voor leidinggevenden en managers.

Training functioneren en beoordelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens