Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Vertrouwensbasis creëren belangrijk bij delegeren

Om te delegeren is er een zeker vertrouwen nodig. Maar wat is vertrouwen? Soms zeggen leidinggevenden: je moet er een goed gevoel bij hebben. Wij denken dat het meer is overigens. Wilt u meer inzicht hoe u een vertrouwensbasis creëert? De Steven is specialist in training en coaching voor leidinggevenden en managers. De training delegeren en loslaten voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.

Je moet er wel op aan kunnen......

Vertrouwen en delegeren

Het wordt zo snel geroepen ook door de leiding:

  • Die taak heb ik gedelegeerd dan moet ik er toch op aan kunnen dat…..
  • Als ik iets gedelegeerd heb dan mag ik toch aannemen dat
  • Als ik een taak heb gedelegeerd dan moet je er toch op kunnen vertrouwen

En weet u wat er aan de hand is? U moet niet aannemen dat, u moet er niet op vertrouwen. U moet afspraken maken. Delegeren is ook gewoon heldere en duidelijke afspraken maken met elkaar.

Weten en kennen

Hier hebben we de essentie op tafel liggen. Vertrouwen heeft te maken met ‘weten’ en ‘kennen’. Uw auto heeft een grote beurt gehad bij uw garagebedrijf en vervolgens gaat u met deze auto op vakantie naar Oostenrijk. U vertrouwt er blijkbaar op dat de remschijven zijn vervangen op de juiste manier. Het komt bij u niet eens op om te denken dat de remmen het wellicht zouden begeven.

U zit naast de bestuurder in de auto en u vertrouwt op zijn rijvaardigheid. U haalt onderweg een vrachtwagen in en u vertrouwt erop dat de chauffeur u heeft gezien in de achteruitkijkspiegel.

Misschien vertrouwt u de remschijven van uw auto nog wel meer dan uw eigen medewerker. Hoe het komt?

  • wellicht dat u de medewerker onvoldoende kent en dat er niet genoeg tijd is besteed aan de onderlinge communicatie
  • misschien kent u de medewerker wel maar u weet niet hoe hij/zij in een nieuwe situatie zal handelen

De praktijk van alledag bij delegeren

U leerde uw kind fietsen. Hij begon op een driewieler en uiteindelijk mochten de twee zijwielen eraf. Uw kind straalde! Hij kon fietsen immers. U ging met uw kind de weg op, langs drukke wegen. U leerde uw kind hoe het werkte onderweg. Af en toe ging er nog wat fout of zwabberde het fietsje nog vlak langs een geparkeerde auto. Dan schrok u nog wel eventjes. Maar uiteindelijk mocht uw kind alleen de straat op. Wanneer had u daarin vertrouwen? Toch alleen wanneer u zichzelf had overtuigd dat uw kind fietsen kon? En wanneer u deze overtuiging niet zou hebben dan keek u immers nog wel 15 keer achterom?

Afspraken maken: weten

Een vertrouwensbasis tussen u en de medewerker ontstaat alleen maar door ‘weten’. Vertrouwen is niet: aannemen, veronderstellen of hopen dat het goed gaat. Vertrouwen is geen gokkast waarop het wellicht wel zou kunnen dat de taken goed worden uitgevoerd. Vertrouwen is ook niet: ze bekijken het maar hoe ze ’t doen of ’t is nu hun eigen verantwoordelijkheid. U moet zeker weten dat het goed gaat. Sterker: u hebt niet alleen het recht om te weten dat het goed gaat. Het is zelfs uw plicht en verantwoordelijkheid om te weten dat het goed gaat. En wanneer u dat niet weet, kunt u of mag u zelfs niet de taak en verantwoordelijkheid delegeren.

Wat moet u weten als leidinggevende?

  • dat uw medewerker over voldoende kennis en vaardigheid beschikt om de taak uit te voeren
  • dat uw medewerker in staat is om situaties professioneel op te lossen wanneer er iets fout gaat (of dreigt te gaan)
  • dat uw medewerker u informeert over de voortgang
  • dat uw medewerker uw hulp in zal roepen of de behoefte uitspreekt om met u te sparren wanneer er iets fout gaat of wanneer er een situatie ontstaat waar hij/zij er niet zonder hulp uitkomt
  • dat uw medewerker zich volledig verantwoordelijk voelt en weet voor de taak die u gedelegeerd hebt
  • dat uw medewerker de taak wellicht op eigen wijze uitvoert maar dat er geen verschil bestaat tussen u en de medewerker over het beoogde resultaat
  • dat uw medewerker in staat is om zelf controles in te bouwen en in te schatten waar en wanneer iets fout zou kunnen gaan

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training delegeren voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training delegeren

Training delegeren

Bekijk de training delegeren en loslaten voor leidinggevenden en managers.

Training delegeren en loslaten

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens