Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Bekwaamheid en bereidheid: wat is dat?

Bekwaamheid en bereidheid: dat bepaalt of een medewerker goed functioneert of slecht functioneert (bij gebrek eraan). Maar wat is bekwaam en wat is bereid? In dit artikel gaan we in op deze twee aspecten.

Bekwaamheid

Bekwaam en bekwaamheidAllereerst het begrip bekwaam. Bekwaamheid  heeft te maken met kunnen of de taak of het vak beheersen. Overigens is kunnen een combinatie van weten, ervaring en vaardigheden maar ook van inzicht. Bekwaamheid bestaat uit een viertal aspecten:

  • Weten: kennis

    Om goed te functioneren heeft uw medewerker kennis nodig. Dat kan vakkennis zijn wat door gerichte opleiding of cursus wordt verkregen. Maar er is meer kennis nodig. Medewerkers hebben ook kennis nodig van uw organisatie, van de diensten of producten die u levert, van gangbare werkwijzen binnen uw bedrijf. En zo is er per functie een hele opsomming te maken van benodigde kennis. Is het belangrijk dat men kennis heeft van uw klanten, van de markt waarop u zich  begeeft. 

  • Ervaring: werkervaring of levenservaring

    Afhankelijk van de zwaarte van de functie is ervaring belangrijk. Dat kan werkervaring zijn ook wel aangeduid als praktijkervaring. In sommige beroepen is levenservaring van belang. Mensen doen ervaring op in hun werksituatie.

  • Vaardigheden

    Vaardigheden zijn per functie aan te duiden in bijvoorbeeld: werk gerelateerde vaardigheden, sociale of relationele vaardigheden. Vaardigheden verwerft men deels op de werkvloer maar natuurlijk ontwikkelt men al vaardigheden op school.

  • Zijn

    Zijn is: wie is de medewerker? Wat is zijn karakter oftewel wat zijn de kernkwaliteiten waarover de medewerker beschikt? Past de medewerker qua karakter in de functie? Een belangrijk aspect wat nog wel eens over het hoofd gezien wordt. Een administratief medewerker moet accuraat, nauwkeurig en precies zijn om maar eens een voorbeeld te noemen. Zijn dat kwaliteiten die de medewerker in huis heeft? Zo niet dan wordt het erg lastig om accuraat te zijn.

Rol en taak van de leidinggevende

Een coachende stijl van leidinggeven helpt de medewerker bij de ontwikkeling van zijn/haar bekwaamheid en/of bereidheid. Meer weten over stijlen van coachend leidinggeven?

Stijlen coachend leidinggeven

Bereidheid is meer dan motivatie

Bereid en bereidheidBereidheid gaat niet alleen om motivatie. Motivatie duiden we aan als de wil om te presteren. Maar alleen met de wil om te presteren komt u er niet. We noemen een drietal aspecten:

  • Motivatie

    Motivatie is de reden om in beweging te komen. Mensen komen alleen in beweging wanneer het aansluit bij hun behoeften patroon. Uiteraard kan een leidinggevende medewerkers stimuleren in hun motivatie maar gedrag van de leiding kan de motivatie ook afbreken. Van belang is om intrinsieke motivatie te ontwikkelen bij de medewerker. Intrinsieke motivatie komt van binnen, van de medewerker zelf.

  • Durven

    Durven heeft ook met bereidheid te maken. Heeft uw medewerker voldoende vertrouwen in zichzelf om de prestatie neer te zetten? Is uw medewerker zelfverzekerd genoeg? Durft hij/zij verantwoordelijkheid te nemen voor goed functioneren? Is hij/zij aanspreekbaar op zijn functioneren? Heeft de medewerker voldoende doorzettingsvermogen en wilskracht?

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training coachend leidinggeven voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training coachend leidinggeven

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training opmaat.

Training coachend leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens