Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Kwaadsprekerij, achterklap en laster

Kwaadspreken en achterklap kunnen voorkomen zowel privé als in jouw werk. Maar wat is kwaadsprekerij of achterklap? Wat betekent het? Waarom doen mensen het?

Betekenis en definitie

Ik ga eerst kijken naar de betekenis van kwaad spreken of achterklappen. Aan de hand van criteria kom ik vanzelf tot een definitie. Met kwaadsprekerij en achterklap wordt bedoeld:

  • er worden dingen gezegd over iemand die niet waar zijn, half waar zijn of die op zijn minst niet gecheckt zijn op juistheid
  • iemand wordt verweten iets te hebben gedaan of nagelaten terwijl niet gecontroleerd is of dit feitelijk klopt
  • iemand wordt belasterd met als doel de persoon te schaden in zijn goede naam
  • er worden roddels over iemand verspreid en iemand wordt zwart gemaakt
  • er worden aanklachten, aantijgingen, insinuaties of beschuldigingen uitgesproken of iemand wordt verdacht gemaakt zonder dat daar reden voor is

En een heel belangrijk kenmerk van kwaadsprekerij/roddel/achterklap is: de persoon in kwestie heeft er geen stem in. Hem/haar wordt niets gevraagd, hij/zij wordt niet betrokken in het gesprek.

Kwaadsprekerij, achterklap en laster

Dit artikel schreef ik in de serie over: behoefte aan waardering, erkenning en respect.

Behoefte aan waardering, erkenning en respect

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Training autonomie

Leerdoelen autonomie

Wat zijn de leerdoelen gericht op autonomie of persoonlijk leiderschap?

Bekijk ze hier!

Leerdoelen autonomie

Waarom doen mensen dat?

De vraag is waarom mensen daarmee bezig zijn? Daar kunnen tal van redenen voor zijn:

  • Er is iets gebeurd in de relatie met de desbetreffende persoon wat zulke nare gevoelens oproept dat mensen kwaadspreken over de ander als een soort wraakactie
  • Er zijn mensen die er heimelijk plezier in hebben om een ander te schaden en meestal doen ze dat om zichzelf te verheffen boven een ander. Ze zeggen: 'kijk eens hoe slecht hij/zij het doet' en ze bedoelen 'kijk eens hoe goed ik ben'. Dat is waardering halen over de rug van een ander!
  • Soms zijn mensen zo naïef dat ze zelfs niet door hebben wat ze doen en wat voor schade ze met dit gedrag kunnen aanrichten
  • Gebrek aan zelfvertrouwen en eigen onzekerheid die verbloemd wordt ten koste van een ander
  • Soms worden mensen aangezet door de roddelcultuur in teams en organisaties

Eerroof

Lasteren en kwaadspreken betekent uiteindelijk voor iemand: eerroof. Iemands eer wordt ontroofd wanneer dat gebeurt. Wat is dat dan precies?

  • iemand wordt aangetast in zijn eer en goede naam zonder dat er een gegronde reden voor is (en vaak zelfs zonder dat hij/zij ervan weet)
  • iemand krijgt verwijten en aantijgingen zonder dat hij/zij in de gelegenheid wordt gesteld zich te verdedigen
  • iemand wordt bekritiseerd in wie hij ten diepste is oftewel: iemand wordt aangetast in zijn ZIJN (identiteit)

Voor leidinggevenden

In leidinggevende functies geldt het zeker: ga nooit af op geruchten maar beoordeel jouw medewerkers zo objectief mogelijk.

Tips en advies

Ik heb een aantal tips en adviezen voor een tweetal situaties:

  • Belaster anderen nooit!

    Zorg dat je zelf nooit mee doet om iemand zwart te maken, te belasteren of kwaad te spreken over iemand. Je schaadt niet alleen de ander maar het zegt ook heel veel over je zelf. Wanneer je dingen vertelt over een ander die niet kloppen of die niet gecontroleerd zijn kom je terecht in een integriteitskwestie.

  • Word je zelf belasterd? Wat nu?

    Wanneer je zelf te maken hebt met roddel en achterklap heb ik de volgende tips:

    • Wanneer anderen met modder gooien kun je maar één ding doen: bukken. Zodra je er tegenin gaat krijg je alle modder over je heen en dat gaat stinken. Met andere woorden: ga er niet op in!
    • Hoe meer je wilt bewijzen dat de roddels die over jou verspreid worden niet waar zijn, hoe drukker je het krijgt. Morgen is er weer een andere roddel namelijk. En op den duur ben je fulltime roddelbestrijder. Je kunt maar één ding doen: niet reageren, mond houden en zwijgen!
    • Zoek jouw heil niet bij mensen die je belasteren: dat zijn niet jouw vrienden (ook niet al dacht je vroeger dat dit wel het geval was). Zoek jouw heil bij mensen die het waard zijn.
    • Houd je bezig met die zaken die waar en echt zijn en laat jouw leven niet leiden door dingen die niet kloppen.

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op autonomie of bestel het e-book: persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf!

Persoonlijke ontwikkeling ebook

Bekijk e-book

Bestel de online training: autonomie en persoonlijk leiderschap!

In onze webshop kun je de training autonomie en persoonlijk leiderschap aanschaffen!

Online training autonomie

Meer informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.