Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Kwaadsprekerij, achterklap en laster

Kwaadspreken en achterklap kan voorkomen zowel privé als in uw werk. Maar wat is kwaadsprekerij en achterklap? Wat betekent het? Waarom doen mensen het?

Kwaadsprekerij, achterklap en laster

Betekenis en definitie

We gaan eerst kijken naar de betekenis van kwaad spreken of achterklappen. Aan de hand van criteria komen we vanzelf tot een definitie. Met kwaadsprekerij en achterklap wordt bedoeld:

  • er worden dingen gezegd over iemand die niet waar zijn, half waar zijn of die op zijn minst niet gecheckt zijn op juistheid
  • iemand wordt iets verweten als zijn iets te hebben gedaan of nagelaten terwijl niet gecontroleerd is of dit feitelijk klopt
  • iemand wordt belasterd met als doel de persoon te schaden in zijn goede naam
  • er worden roddels over iemand verspreid en iemand wordt zwart gemaakt
  • er worden aanklachten, aantijgingen, insinuaties of beschuldigingen uitgesproken of iemand wordt verdacht gemaakt zonder dat daar reden voor is

Waarom doen mensen dat?

De vraag is waarom mensen daarmee bezig zijn? Daar kunnen tal van redenen zijn:

  • Er is iets gebeurd in de relatie met desbetreffende persoon wat zulke nare gevoelens oproept dat mensen kwaadspreken over de ander als een soort wraakactie
  • Er zijn mensen die er heimelijk plezier in hebben om een ander te schaden en meestal doen ze dat om zichzelf te verheffen boven een ander. Ze zeggen: ‘kijk eens hoe slecht hij/zij het doet’ en ze bedoelen ‘kijk eens hoe goed ik ben’. Dat is waardering halen over de rug van een ander!
  • Soms zijn mensen zo naïef dat ze zelfs niet door hebben wat ze doen en wat voor schade ze met dit gedrag kunnen aanrichten
  • Gebrek aan zelfvertrouwen en eigen onzekerheid die verbloemd wordt ten koste van een ander
  • Soms worden mensen aangezet door de roddelcultuur in teams en organisaties

Eerroof

Lasteren en kwaadspreken betekent uiteindelijk voor iemand: eerroof. Iemands eer wordt ontroofd wanneer dat gebeurt. Wat is dat dan precies?

  • iemand wordt aangetast in zijn eer en goede naam zonder dat er een gegronde reden voor is
  • iemand krijgt verwijten en aantijgingen zonder dat hij/zij in de gelegenheid wordt gesteld zich te verdedigen
  • iemand wordt bekritiseerd in wie hij ten diepste is oftewel: iemand wordt aangetast in zijn ZIJN (identiteit)

Voor leidinggevenden

In leidinggevende functies geldt het zeker: ga nooit af op geruchten maar beoordeel uw medewerkers zo objectief mogelijk.

Tips en advies

We hebben een aantal tips en adviezen voor een tweetal situaties:

  • Belaster anderen nooit!

    Zorg dat uzelf nooit mee doet om iemand zwart te maken, te belasteren of kwaad te spreken over iemand. U schaadt niet alleen de ander maar het zegt ook heel veel over uzelf. Wie dingen verteld over een ander die niet kloppen of die niet gecontroleerd zijn komt terecht in een integriteitskwestie.

  • Wordt uzelf belasterd? Wat nu?

    Wanneer uzelf te maken hebt met roddel en achterklap hebben we de volgende tips:

    • Wanneer anderen met modder gooien kunt u maar één ding doen: bukken. Zodra u er tegenin gaat krijgt u alle modder over u heen en dat gaat stinken. Met andere woorden: ga er niet op in!
    • Hoe meer u wilt bewijzen dat de roddels die over u verspreid worden niet waar zijn, hoe drukker u het krijgt. Morgen is er weer een andere roddel namelijk. En op den duur bent u fulltime roddelbestrijder. U kunt maar één ding doen: niet reageren, mond houden en zwijgen!
    • Zoek uw heil niet bij mensen die u belasteren: dat zijn niet uw vrienden (ook niet al dacht u vroeger dat dit wel het geval zijn). Zoek uw heil bij mensen die het waard zijn.
    • Houdt u bezig met die zaken die waar zijn en laat uw leven niet leiden door dingen die niet kloppen.

Behoeften

Dit artikel is geschreven in de serie behoefte aan waardering, erkenning en respect.

Behoefte aan waardering

Training en coaching

De Steven verzorgt training en coaching gericht op persoonlijke ontwikkeling, carrière en loopbaan, organisatie- en teamontwikkeling. Wilt u een overzicht van onze  trainingen?

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens