Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Slecht leiderschap: oorzaak ziekteverzuim

Slecht leiderschap leidt tot ziekte en verzuim op de werkvloer. Of ik dat onderzocht heb? Nee niet wetenschappelijk, beslist niet! Wellicht is er onderzoek naar gedaan. Maar daarom schrijf ik dit artikel niet. Er is een andere reden waarom ik dit artikel schrijf. Organisaties zijn verantwoordelijk voor het creëren van gezonde omstandigheden waarin gezonde medewerkers gezond kunnen blijven. Leiderschap is daar een belangrijk onderdeel van.

Matig functioneren

Leidinggevenden die matig of niet functioneren kunnen de verzuimcijfers doen stijgen terwijl goed functionerende leidinggevenden de verzuimcijfers doen dalen. Hoe kan dat? Ik noem een paar factoren:

  • onduidelijkheid
  • afspreken of afbreken?
  • onvoldoende of geen oog hebben voor de onderstroom in de organisatie

Balans in organisaties voorkomt ziekteverzuim

Hoog of laag verzuim

Hoog of laag verzuim overkomt je niet als organisatie. Tenminste: op een deel van de verzuimcijfers heb je invloed. Op een ander deel van de verzuimcijfers heb je geen invloed: niemand kan ziekte voorkomen en niemand kan verzuim uitsluiten, zelfs niet met de beste verzuimmaatregelen ter wereld. Bij een goede verzuimaanpak wordt dus altijd gekeken naar dat deel van het ziekteverzuim wat beïnvloedbaar is.

Oorzaken verzuim

Onduidelijkheid versus duidelijkheid

Onduidelijkheid is een grote vijand binnen organisaties en een veroorzaker van twijfel, onrust, onvrede, broeierigheid etc. Duidelijkheid daarentegen draagt bij aan vertrouwen.

  • Richting

    Een leider is duidelijk over de richting van de organisatie. Daarin draagt leiderschap bij aan duidelijkheid. Medewerkers willen weten waar de organisatie naar toe gaat om uiteindelijk te weten hoe hun eigen toekomst er uit ziet. Gebrek aan leiderschap leidt tot onduidelijkheid waardoor medewerkers gaan gissen over de toekomst of waardoor medewerkers zich onzeker gaan voelen over de toekomst.

  • Verwachtingen

    Een leider is duidelijk over de verwachtingen die hij/zij heeft van de medewerker.

    • wat wordt van de medewerker verwacht?
    • welke taken heeft de medewerker?
    • waarvoor is hij/zij verantwoordelijk?
    • waartoe is hij/zij bevoegd?
    • wat voor doelen moet de medewerker behalen?
    • hoe worden de werkzaamheden van de medewerker beoordeeld?
  • Hoe gaan we het doen?

    • Een leider geeft duidelijkheid over hoe de taken uitgevoerd moeten worden indien nodig. Of hij/zij geeft duidelijkheid over de ruimte die de medewerker zelf heeft bij de uitvoer van taken. Een matig functionerende leidinggevende laat in het midden hoe iets gedaan moet worden.

Afspreken of afbreken

Een leider maakt heldere afspraken d.w.z. behapbaar, transparant, logisch en inzichtelijk etc. Een leider spreekt aan op gemaakte afspraken. Een slecht functionerend leider maakt halve afspraken, geen afspraken, verschillende soorten afspraken (twee maten) en spreekt medewerkers aan op afspraken die niet of half gemaakt zijn. Zie je het verschil tussen afspreken of iemand afbreken?

De onderstroom binnen de organisatie

In een ander artikel schrijven we over de bovenstroom en onderstroom binnen de organisatie. Goede leiders hebben vooral oog voor de onderstroom omdat daar het verschil valt te maken. Natuurlijk hebben ze de bovenstroom voor elkaar. Verzuimcijfers, kengetallen, verzuimprotocollen etc. Alles hoort er te zijn, alles heeft aandacht nodig en alles moet kloppen. Maar ik noem wat oorzaken van verzuim wat ontstaat in de onderbuik van de organisatie:

  • Gebrek aan waardering voor de medewerker

    Een eerste oorzaak noem ik  gebrek aan waardering voor de medewerker. Nee, je hoeft niet iedere dag met de loftrompet door de organisatie om te vertellen hoe goed ze het allemaal doen. Hoewel…… Vertel vooral wat goed gaat en richt je niet alleen op wat fout gaat. Waardering is ook: de medewerker inzetten op zijn/haar kwaliteiten, de medewerker verder helpen ontwikkelen en de medewerker naar dat niveau brengen wat hij/zij aan kan. Weet je wat de beste waardering is binnen organisaties? Dat een medewerker voelt en ervaart dat hij er toe doet, dat hij/zij belangrijk is voor jouw organisatie.

    Gebrek aan waardering, leidt tot twijfel en onzekerheid. Waardering versterkt vertrouwen en zelfvertrouwen.

  • Gebrek aan aandacht en tijd

    Een ander aspect is aandacht en tijd voor de medewerker. Nee dat hoeft geen prietpraat over volleybal te zijn altijd. Dat mag ook wel even toch? Maar afstemmen: hoe zit jouw medewerker in de wedstrijd? Lukt het allemaal? Gebrek aan aandacht voor de medewerker wreekt zich op termijn. Je weet immers niet wat er leeft op de werkvloer? Je hoort te weinig de onderbuikgevoelens die er zijn!

  • Gebrek aan commitment en draagvlak

    Een andere oorzaak is gebrek aan commitment en draagvlak. Besluiten en beslissingen die van bovenaf doorgedrukt worden waar medewerkers zich niet aan committeren. Sterker nog: waar ze zich aan irriteren omdat ze niet gehoord zijn en omdat ze niet betrokken zijn bij de besluitvorming. Iemand drukte het onlangs zo uit: ‘ik doe wat ik moet doen, ik zorg dat ze geen kritiek op mij kunnen hebben en voor de rest bekijken ze het maar’. Zie je wat er aan de hand is? Wij noemen het allergiegedrag. Wie op een aantal punten in zijn allergie zit kan ziek worden.

  • Conflicten: veroorzaken, stimuleren of laten sudderen

    Ook conflicten kunnen een oorzaak zijn van verzuim. Te denken valt aan het arbeidsconflict, onwerkbare situaties, verstoorde relatie tussen leidinggevende en medewerker. Maar wat dacht je van teamconflicten of onderling gedoe tussen collega’s. Ook hier geldt: een goed functionerende manager laat het niet gebeuren en grijpt in. Een leidinggevende die niet functioneert laat het gaan, raakt er zelf in betrokken, is partijdig, veroorzaakt kampen in teams etc.

  • Dicteren, voorschrijven of laten zwemmen

    Een andere oorzaak voor verzuim kan zijn de onjuiste begeleiding van de medewerker. Het ene uiterste is de controlestand waarbij de manager alles dicteert, voorschrijft en instrueert. Soms zelfs bij taakvolwassen medewerkers (alsof ze het zelf niet weten of kunnen). Het andere uiterste is dat de leidinggevende de medewerker in het diepe gooit zonder enige begeleiding (zelfs bij beginnend medewerkers).

Waar heb je invloed op?

Als organisatie heb je op tal van zaken invloed. Heb je voldoende veiligheidsmaatregelen getroffen (om bedrijfsongevallen te voorkomen)? Houden jouw medewerkers zich aan de veiligheidsvoorschriften? Concrete zaken zijn dat! Daarom redelijk hanteerbaar. Maar je hebt ook invloed op leiderschap en cultuur. Door in ieder geval te zorgen dat je leidinggevenden hebt die geschikt zijn voor de functie maar die ook voldoende inzicht hebben en getraind zijn rond het thema verzuim. Of nog beter: die alles doen wat in hun vermogen ligt om gezondheid en inzetbaarheid te bevorderen. Wij kunnen de training verzuim en inzetbaarheid combineren met leiderschapstraining.

Ziek worden van je werk

Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.

Ziekmakende organisaties en teams

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.