Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Zit je in de comfortzone?

Comfortzone

Zit je in de comfortzone? Wil je er graag uit? Door ontwikkelen? Lees dan dit artikel over de comfortzone.

Wat is de comfortzone?

Comfort duidt op gemak en geriefelijkheid. Waar bevrediging van behoeften weinig moeite kost en waar je weinig inspanning hoeft te doen om aan je trekken te komen.  Waar je je vertrouwd, veilig en zeker voelt. Waar je je niet beschroomd voelt of verlegen. Waarom voelt dat zo?

  • je bent bekend met wat je moet doen
  • je bent bekend met wat er van je verwacht wordt
  • je bent in staat om te kunnen dus je hebt kennis, vaardigheid en competenties genoeg om je werk of taken aan te kunnen

Vaak wordt gezegd dat je eens uit die comfortzone moet komen. Onlangs las ik een hele discussie over: ‘moet je uit de comfortzone komen of moet je de comfortzone uitbreiden?’.  Graag mijd ik dit gesprek omdat het een hoog theoretisch gehalte heeft. In essentie gaat het om: ‘vanzelfsprekendheid, gewenning vermijden en om niet ingedut te raken’.

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Loopbaanonderzoek

Tijdens een loopbaan oriëntatie onderzoeken we met jou:

  • Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
  • Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
  • Zijn: talenten, eigenschappen,  kwaliteiten

Loopbaan oriëntatie

Comfort en behoeften

In onze maatschappij zit bijna ieder mens in de comfortzone. Dat realiseren we ons niet altijd misschien maar in feite hoeven we ons niet zo druk te maken om onze basisbehoeften. Het vlees ligt in de diepvries: we hoeven niet op jacht. De aardappels halen we bij de supermarkt (en niet meer van het land). Kortom: we hoeven er weinig voor te doen om in onze basisbehoeften te voorzien.

We vinden het vanzelfsprekend dat alles aanwezig is wat te maken heeft met onze basisbehoeften. We vinden het normaal dat we er weinig voor hoeven te doen om in de basisbehoeften te voorzien. Daarom gaan de gesprekken over andere onderwerpen:

  • een dagje minder werken
  • een paar keer per jaar op vakantie
  • een grotere woning of een auto erbij
  • het recht hierop en het recht daarop

Ingedut en gezapig

Toch moet ik denken aan het verhaal van een ondernemer die op zijn 40e zijn bedrijf verkocht. Hij zei: ‘het is nu 12 jaar geleden, maar sindsdien is er geen zinnige gedachte meer uit mijn hoofd gekomen’. Hij zei: ‘ik heb alles, ik kan alles kopen. Ik hoef niets en dat is funest voor je persoonlijke ontwikkeling en creativiteit’.

Dus de doorgeslagen variant van de comfortzone is dat je ingedut raakt.

Vanzelfsprekendheid is des duivels oorkussen

Vanzelfsprekendheid is des duivels oorkussen

Vroeger bezigde men de uitspraak wel eens dat ledigheid des duivels oorkussen is. Bij ledigheid denken veel mensen in eerste instantie aan leegheid. Op zich is dat een mooie gedachte. Hou dat maar even vast. Wat men met ledigheid bedoelde is echter: luiheid. Luiheid is des duivels oorkussen. Iemand legde het uit als: ‘wanneer je lui bent, gebruikt de duivel je als kussen’.

Nu weer terugkerend naar de eerste woordkeuze. Luiheid leidt tot leegheid. Het brengt niets omdat er geen balans is tussen inspanning en ontspanning. Een ander oorkussen hebben wij ‘vanzelfsprekendheid’ genoemd. Dat is de comfortzone:

  • het gewoon gaan vinden dat je een vaste baan hebt (in plaats van begrijpen dat je een vaste baan voortdurend moet verwerven)
  • een studie gevolgd en afgerond hebben en menen dat je het daar wel mee kunt doen tot je AOW-gerechtigde leeftijd
  • menen dat we overal recht op hebben (veel mensen hebben rechten gestudeerd maar ze zijn vergeten dat ieder recht een plicht en verantwoordelijkheid is)

Wanneer kom je uit de comfortzone?

Je komt uit de comfortzone wanneer je iets moet doen wat je bijvoorbeeld nog niet eerder hebt gedaan of wat je niet zo vaak doet. Stel je moet een presentatie geven voor jouw collega’s terwijl je dat niet zo vaak doet. Opeens je je nerveus en zenuwachtig. Dat komt omdat er een beroep op bepaalde  vaardigheden wordt gedaan die je normaal niet zo vaak nodig hebt.

Of je krijgt een nieuwe baan. Je moet je opeens opnieuw bewijzen en je  moet de verwachtingen waar maken. Bij de vorige baan wist iedereen wel wat jouw mogelijkheden waren maar in je nieuwe baan moet je het opnieuw laten zien omdat men er nog niet bekend mee is.

Gewenning

Gewenning of verwend zijn is het gevaar van comfort. Of het nu om eten of drinken gaat (basisbehoeften) of om sociale contacten: wanneer het je weinig moeite kost om het te verwerven, is gewenning of verwend zijn een gevaar wat op de loer ligt. Wanneer je nooit meer uitgedaagd wordt om uit de comfortzone te gaan, kun je indutten. De motivatie om de eigen vaardigheden te ontwikkelen is er dan niet meer. Een training of opleiding volgen zal niet snel gebeuren want waarom zou je het doen?

Jezelf motiveren

Jezelf motiveren en stappen zetten is een dingetje natuurlijk. In persoonlijke ontwikkeltrajecten helpen wij mensen die:

  • zichzelf willen uitdagen
  • zichzelf nieuwe doelen willen stellen
  • zichzelf willen challengen

In teams en organisaties: vanzelfsprekendheidcultuur

Organisaties die vooral opereren binnen de comfortzone lopen de kans dat ze ingedut raken. Er ontstaat iets van ‘vanzelfsprekendheid’. Als voorbeeld noem ik een bedrijf waar een vanzelfsprekendheidcultuur ontstaan is. Men vond het vanzelfsprekend:

  • dat de klanten bleven komen
  • dat er voldoende werk was
  • dat er nieuwe klanten bij kwamen
  • dat er ieder jaar een bonus werd uitgekeerd
  • dat er………………………..

Tot de dag kwam van achteruitgang, omzetdaling, crisis op de markt. Oorzaak:

  • medewerkers waren niet uitgedaagd om zich te ontwikkelen en waren in de comfortzone moeilijk te motiveren
  • medewerkers hebben zichzelf niet uitgedaagd om hun opleiding actueel te houden
  • er werd niet geïnnoveerd (men dacht met dezelfde dienstverlening nog wel een paar eeuwen vooruit te kunnen)
  • er werd niet geacquireerd
  • het bedrijf was verouderd met de producten die men aanbood en klanten hadden geen interesse meer in de dienstverlening van het bedrijf

Gevolg was dat het bedrijf moest reorganiseren.

Wat wil je eigenlijk?

Wil je meer weten over wat je zou willen? Lees dan ons artikel over dit onderwerp.

Wat zou je willen?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens