Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Examenvrees en toetsangst

Examenvrees, tentamenvrees en toetsangst

Examenvrees en toets angst: heb je er last van? Zie je tegen examens of tentamens op en heb je angst om toetsen te maken? Gaat het knagen aan je zelfvertrouwen?

Leren saai?

Leren, hoezo leren? Leren is saai en zeker niet leuk. Je leert dan ook liever niet. Goed opletten tijdens de les is meer dan voldoende, je weet dan echt wel waar de les over gaat en is het niet nodig om je boeken nog in te kijken. Je gaat wel leren en je zit ook wel met je boeken voor je neus maar het staat helemaal niet in verhouding met wat anderen ervoor moeten doen om goede cijfers te halen. Een uurtje per week leren is voor jou voldoende om een zes te scoren.

Wat je wel doet is het bijhouden van je cijfers. Je hebt deze goed genoteerd omdat je na- en voor elke toets gaat uitrekent welk cijfer je voor een volgende toets moet halen om een voldoende te blijven staan. Zo weet je hoeveel inspanning en moeite je moet doen een proefwerk of tentamen te halen.

Examenstress examenangst

Wat zijn de kenmerken van examenstress of examenangst? We noemen er een paar:

  • concentratie wordt moeilijker op de lesstof naarmate de dag van het examen dichtbij komt
  • je wil krampachtig alle lesstof onthouden
  • je voelt de nervositeit en spanning stijgen en je bent bang om te zakken
  • je kunt je tijdens het examen niet meer concentreren op de vragen die gesteld worden
  • tijdens het examen ben je heel veel vergeten terwijl je ze later wel weer weet
  • je hebt het gevoel dat je tijdens het examen niet meer helder kunt denken
  • soms lijkt het alsof je een black out hebt tijdens het examen
  • je ervaar het als falen wanneer je zou zakken
  • het naderende examen heeft invloed op jouw stemming

Spanning opbouwen voor tentamens

Je hebt een groot vertrouwen in jezelf en je weet dat het goed komt en toch als het dan bijna zover is om het proefwerk of het tentamen te maken voel je je ongemakkijk. De spanning slaat toe, weet ik het wel, heb ik voldoende geleerd, kan ik het wel, stel je eens voor dat ik geen goed cijfer haal, wat doe ik als ik het antwoord niet weet, heb ik wel genoeg tijd om alles af te krijgen, kan ik mij wel concentreren?

Vlak voor dat je moet starten maak je nog snel een spiekpapiertje wat je opbergt in je etui.

Stress opbouwen

Je krijgt buikpijn, je benen en armen gaan zwaarder voelen, je hoort en merkt niet meer wat er om je heen gebeurt en je loopt als een soort zombie naar het lokaal. Je gaat op je plekje zitten, je kijkt om je heen wat de anderen allemaal doen maar het komt niet binnen. Je registreert het niet. Je zit als verlamd en wacht tot de papieren worden uitgedeeld tot je kunt gaan beginnen.

Je krijgt buikpijn, zal je snel even naar het toilet gaan? Nee, toch maar niet doen, stel je voor dat ze al zijn begonnen of er gebeurt iets en je komt te laat. Maar even niet aan de buikpijn denken. Gaat vast wel weer over. Och, als het maar goed gaat, als ik het maar haal, als ik maar geen fouten maak, als ik de stof nog maar weet, had ik nu maar beter geleerd, was ik maar eerder begonnen zijn gedachten die steeds maar terugkomen tot je het proefwerk/tentamen voor je hebt liggen.

Angst bouwt zich op

Met angst en beven bekijk je het papier, je durft nauwelijks te kijken, bang dat je bent om het niet te weten. Je leest snel alle vragen door en je ziet een vraag waar je wel antwoord op weet. Hè, dat stelt je gerust. Je voelt je nog iets rustiger worden als je nog een vraag ziet waar je ook het antwoord van weet en langzaamaan begin je een beetje te ontspannen. Je kijkt om je heen en ziet dat iedereen al is begonnen. Jij begint ook.

Bang om fouten te maken

Examenvrees en toets-angst is iets waar veel jongeren last van hebben. Je bent bang om fouten te maken en te falen. Een onvoldoende halen of zakken voelt niet fijn, je hebt het gevoel dat je niet goed genoeg bent wat je zelfbeeld beïnvloed.  Hoe kan het dat je je de ene keer zo zelfverzekerd voelt en de andere keer zo ontzettend onzeker? Praten helpt om inzicht te krijgen waar je angst vandaan komt.

Jongerencoaching

In contact komen met een coach voor jongeren of studenten? Heb je hulp nodig?

Coaching voor jongeren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach