Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Mag jij graag iemand de les lezen?

Ben je iemand die de ander nogal snel de les leest? Hoor je dat vaker? Vind je dat vervelend en wil je er wat aan doen? Is bij jou het besef al gekomen dat deze manier van communicatie niet werkt?

Betekenis

Wat betekent het wanneer je iemand graag de les leest? Ik duid het graag met wat voorbeelden van gedrag:

  • Je hebt de houding van ‘dat jij het weet’ en de ‘ander het nog niet begrijpt’
  • Je bent nogal bekritiserend en corrigerend als het over het gedrag of de handelingen van de ander gaat
  • Je bent erg afkeurend in hetgeen de ander heeft gedaan of nagelaten
  • Je spreekt de ander toe op een vermanende toon
  • Je kunt een ander behoorlijk terechtwijzen of een standje geven
  • Je legt een ander omstandig uit hoe het beter zou kunnen of hoe de zaak in elkaar zit
  • Je laat de ander merken dat je zijn/haar aanpak veroordeelt
  • Je hebt de neiging iemand snel de maat te nemen

Iemand de les lezen

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Weerstand

Heb je gemerkt dat jouw manier van communiceren weerstand oproept bij anderen? Dat er gemakkelijk conflicten ontstaan, of dat mensen afhaken en jou gaan vermijden? Dan is het belangrijk om je te realiseren dat mensen in het algemeen hun manier van doen best willen veranderen, maar niet veranderd willen worden. Als je jouw mening of zienswijze aan anderen oplegt als de enige juiste en duidelijk laat merken dat je vindt dat de ander fout zit, dan stel je jezelf boven de ander en blijft er voor de ander te weinig ruimte.
Ik ken jou niet, wellicht hou je van een stevige discussie en ben je stellig in je communicatie omdat je ervan uitgaat dat de ander er met dezelfde stelligheid tegenin zal gaan. Dan heb je vast gemerkt dat het vaak zo niet gaat. Of misschien heb jij vooral het resultaat voor ogen, en vind je dat jouw manier om die te bereiken nou eenmaal de beste manier is. Dan is het effectiever om mensen in jouw zienswijze mee te nemen dan om weerstand op te roepen door jouw communicatie.

Valkuil

Een ander de les lezen heeft als effect dat anderen jou ervaren als:

Door jouw manier van communiceren roep je weerstand op. Anderen zullen zich wellicht gekleineerd of in een hoek gedrukt voelen. Of tot strijd uitgedaagd. Het komt de verhoudingen meestal niet ten goede en het kan zelfs schadelijk zijn, en dat is vast niet je bedoeling. Er is nog een tweede valkuil: doordat je niet openstaat voor andere zienswijzen of een andere aanpak loop je het risico op tunnelvisie en mis je kansen.

Hoorcollege

Pas kreeg ik een mail van een mevrouw. Zij evalueerde haar relatie die beëindigd was. En die verwoording typeert het onderwerp ‘de les lezen’. Ze schreef me: ‘Ik zei wel eens gekscherend tegen hem: "Jij geeft hoorcolleges", maar het was waar, dat deed hij. Hij legde me uit hoe de wereld en de mensen in elkaar zaten, en wat de juiste manier was om zaken aan te pakken. Zelfs als het ging over iets waar ik overduidelijk meer verstand van had dan hij, kon hij belerend tegen me aanpraten. Wonderlijk vond ik dat. En hij twijfelde nooit. Het was zoals hij zei dat het was, en al het andere was fout. Hij veranderde pas van mening als een ander argument met geweld door die dikke schil heen drong’.

Kwaliteiten

Een valkuil is altijd een doorgeschoten variant van een kwaliteit. Dus wat zijn de kwaliteiten die ten grondslag liggen aan een ander de les lezen? Ik duid het als:

  • zelfverzekerd
  • overtuigd
  • daadkrachtig
  • oplossings- en resultaatgericht

Dat zijn mooie eigenschappen als je ze goed weet in te zetten!

Uitdaging

Hoe kom je nu vanuit je valkuil weer terug bij je kwaliteit? Wel, door alles wat 'te' is uit jouw communicatie te schrappen.

  • Kritiek geven kan goed, maar doe het opbouwend. Dus niet veroordelen en afkeuren maar waarderen wat er is en laten zien wat beter kan.
  • Geef een ander de ruimte. Ga uit van het gewenste resultaat en laat anderen ook zelf uitvinden wat de beste manier is om daar te komen. Jouw manier werkt voor jou, maar misschien werkt een andere manier voor een ander beter.
  • Sta open voor andere meningen en zienswijzen en bekijk welke kansen je daarin kunt vinden.

Allergie

Als je de gewoonte hebt om anderen de les te lezen, dan erger je je wellicht aan mensen die:

  • hun eigen gang gaan en jouw aanwijzingen naast zich neerleggen
  • het jou naar de zin proberen te maken maar daar niet geheel in slagen
  • de strijd met je aangaan en je geen gelijk geven

Nu dan de andere kant. Als het helemaal niet in je aard zit om een ander de les te lezen, kan het zijn dat je iemand hebt in je omgeving of op je werk die dat doet. En daar kun je last van hebben. Hoe dat komt? Omdat zo iemand in jouw allergie zit. Jij kunt er slecht tegen om de les gelezen te worden. Het gevolg is dat je in jouw eigen valkuil terecht komt.
Waarschijnlijk heb je één of meer van deze kwaliteiten:

  • meegaand
  • welwillend
  • behulpzaam
  • bescheiden

Als iemand jou de les leest en daarmee in je allergie zit, brengt jou dat in de valkuil van deze kwaliteiten. Je gaat je wellicht onderdanig gedragen, je maakt je kleiner, je gaat pleasen, je verliest je zelfvertrouwen doordat je je teveel aanpast.
Herken je dat helemaal niet? Dan heb je waarschijnlijk één of meer van deze kwaliteiten:

  • zelfverzekerd
  • zelfstandig
  • leidend
  • strijdvaardig

Als iemand jou de les leest dan pik je dat niet zomaar. Jouw valkuil uit zich in dominant gedrag, dat je kunt laten escaleren tot een conflict.
Kun je anders leren omgaan met iemand die jou vaak de les leest? Ja dat kan, door vooral bij jezelf te blijven. Ik weet dat dat lang niet zo makkelijk is als het klinkt.

  • Neem de ruimte om dingen op jouw eigen manier te doen
  • Laat merken dat je openstaat voor opbouwende kritiek
  • Filter goede raad van de negatieve benadering
  • Laat de afkeuring van de ander langs je afglijden
  • Neem meer afstand wanneer je merkt dat je in je valkuil komt

Artikel over oordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over oordelen en veroordelen.

Oordelen en veroordelen

E-book

ebook communicatie

Bekijk e-book

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.