Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

De ander de maat nemen: doe jij dat snel?

De ander de maat nemen, wat is dat? En merk je dat je dat snel doet? Ben je geneigd om anderen snel de maat te nemen? In dit artikel leg ik uit wat het is en wat het betekent.

De maat

Wat is dat dan de maat? Wat is het voor maat die je neemt? Ik denk dat het bij de maat gaat over:

  • Jouw normen
  • Jouw waarden
  • Jouw zienswijze
  • Jouw mening
  • Jouw gewetensbesef over wat goed is en wat kwaad
  • Jouw principes
  • Etc.

Anderen de maat nemen

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Hoe neem je de ander dan de maat?

Hoe neem je een ander de maat? Dat is een goeie vraag. Zal ik eens een rijtje maken?  Door de ander:

  • Te wegen (en er vaak achter te komen dat hij te licht bevonden is)
  • Te meten door jouw meetlat over een ander zijn geweten te leggen
  • Te labelen en in hokjes te stoppen waar hij/zij niet thuis hoort
  • Te onderwerpen aan jouw morele keuring
  • Te beoordelen en uiteindelijk te veroordelen als zijnde niet goed of niet goed genoeg

Wat zit er achter?

Waarom nemen mensen elkaar de maat? Omdat ze:

  • gewetensvol zijn of consciëntieus
  • principieel zijn
  • menen de waarheid in pacht te hebben
  • ze moraalridder zijn
  • te snel zijn met hun oordelen

Oordeelt niet

In de christelijke kring is de bekende uitspraak: ‘wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen op haar’. Het ging over een vrouw die niet voldeed aan de zedelijke norm destijds. Mensen hadden daar een mening over. Ze veroordeelden dat. Ik heb van deze uitspraak maar gemaakt: ‘wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steun’. Waarom? Omdat die steun meestal hard nodig is. De veroordeling is meestal zo keihard, dat mensen in eenzaamheid belanden.

Het gaat om communicatie

Elkaar de maat nemen heeft deels met communicatie te maken. Je zendt wie je bent, zeg ik altijd. Dus je zendt ook jouw overtuigingen, normen en waarden. Niks mis mee! Maar met de veroordeling van de ander, is wel wat mis! Bovendien bereik je er helemaal niets mee. Het gaat niet om gelijk hebben of gelijk krijgen. Het gaat eerder om gelijkwaardigheid en elkaars gelijke zijn. Bescheidenheid is hier passend. Weet dat jouw oordeel over de ander alles over jezelf zegt.

Artikel over oordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over oordelen en veroordelen.

Oordelen en veroordelen

E-book

ebook communicatie

Bekijk e-book

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

aanbieding jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbiedingen t/m 28 oktober 2025

Bekijk de aanbiedingen

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.