Aanspreken op
Vind jij het moeilijk om anderen aan te spreken op:
- houding en gedrag
- afspraken die gemaakt zijn
- het nakomen van bepaalde verplichtingen
- verantwoordelijkheden
- onjuistheden
In dit artikel leg ik uit waarom dat vaak moeilijk is en wat je eraan kunt doen.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Waarom is het moeilijk om de ander aan te spreken?
Waarom is het moeilijk om de ander aan te spreken? Ik noem een paar voorbeelden:
- Je bent bang voor de reactie van de ander: straks wordt de ander boos of is de ander teleurgesteld
- Je bent bang dat de ander de boodschap als kritiek opvat
- Je leeft in een cultuur van: aardig zijn voor elkaar en het vermijden van confrontaties
- Je ervaart onvoldoende veiligheid om de ander aan te spreken
- Je bent bang dat het later tegen je gebruikt wordt
- Je meent dat het toch niet helpt: de ander is niet aanspreekbaar
- Je bent bang dat jij je niet goed uitdrukt of dat jij jouw emoties niet geheel onder controle kunt houden
Hoe reageert de ontvanger wanneer hij/zij aangesproken wordt op?
De ontvanger heeft ook een belangrijke rol in het proces:
- Reageert de ontvanger boos of gepikeerd?
- Gaat de ontvanger in de verdediging en weerstand?
- Gaat de ontvanger de zender de komende dagen (ver)mijden?
- Gaat de ontvanger overal rondbazuinen dat hij/zij aangesproken is op?
- Levert het verwijdering op?
Afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken
Afspreken, bespreken, uitspreken en aanspreken is een traject dat wij verzorgen in teams en organisaties etc.
Waarop zouden we elkaar moeten aanspreken?
De basis om elkaar aan te spreken ligt in de afspraken die wij hebben gemaakt. We zien regelmatig dat er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt waarop we elkaar zouden kunnen aanspreken. De afspraken die gemaakt zijn, zijn vrijblijvend, te vaag of niet concreet waarop aanspreken niet mogelijk is.
Hoe spreek je de ander aan?
De volgende vraag is de HOE-vraag: hoe spreken we de ander ergens op aan?
-
Op de persoon spelen
Aanspreken op heeft niets te maken met het op de man of vrouw spelen in onze communicatie. Uitspraken als: sinds jij leidinggevende bent loopt het voor geen meter binnen onze organisatie, hebben niets te maken met ons gedrag. Dat is een veralgemenisering enerzijds, een overdrijving anderzijds en bovendien beschuldig je dan iemand van jouw eigen gevoelens van ongenoegen.
-
Aanspreken op gedrag
In basis gaat het om aanspreken op gedrag. Dus zonder de persoon onderuit te halen. Objectief! Niet beledigend of kwetsend in termen van 'jij bent ook wel heel gemakkelijk ingesteld' of 'jij laat het er altijd op aankomen' (dat is veroordelend) maar 'ik zou vandaag de stukken van jou krijgen omdat we hebben afgesproken dat 1 juli de deadline is, ik heb echter nog niets ontvangen'.
Aanspreekbaar zijn is verantwoordelijkheid nemen
Een medewerker die aanspreekbaar is op gedrag of op gemaakte afspraken neemt zijn/haar verantwoordelijkheid. Verschuilgedrag is niet nodig, excuus-gedrag evenmin en sorry-gedrag ook niet.
Aanspreken en teamontwikkeling
Aanspreken op gedrag of op gemaakte afspraken is niet alleen de taak van de leidinggevende. Binnen een goed functionerend team spreken teamleden elkaar onderling ook aan. Tweede: binnen een goed functionerend team zijn de teamleden ook aanspreekbaar op.
Vertrouwen is de basis
Organisaties waar in de onderbuik te weinig vertrouwen is, lopen er vaak tegenaan dat medewerkers zich weinig uitspreken en dus elkaar ook niet aanspreken op. Men omzeilt iedere confrontatie, men is conflictvermijdend en men vindt het erg moeilijk om zich bloot te geven over wat men er nu echt van vindt.
Interne communicatie verbeteren
Een traject gericht op het verbeteren van de interne communicatie heeft vaak te maken met het leerdoel: afspreken, bespreken, uitspreken en aanspreken op. Organisaties kunnen rendement boeken en doorgaans een behoorlijke efficiencyslag maken wanneer men progressie maakt op deze leerdoelen.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.