Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Aanspreekbaar zijn

Aanspreekbaar zijn is een leerdoel in communicatief opzicht. Ben je aanspreekbaar dan stel jij je open op. Je bent toegankelijk en benaderbaar. Je kunt luisteren naar de ander en je kunt ook feedback of kritiek ontvangen.

Waarop?

Aanspreekbaar zijn kan een rol spelen in verschillende situaties: Je kunt aanspreekbaar zijn:

  • Op bepaalde verantwoordelijkheden die je draagt
  • Op besluiten die je hebt genomen
  • Op keuzes die je hebt gemaakt
  • Op bepaald gedrag
  • Op afspraken die gemaakt zijn
  • Op een werkwijze die je hebt gekozen

Aanspreekbaar zijn

Kenmerken

Ik noem wat gedragskenmerken die horen bij aanspreekbaar zijn:

  • Je stelt je open op
  • Je weet een sfeer van vertrouwen te creëren waarmee je de ander uitnodigt om die dingen te benoemen die hij/zij wil zeggen
  • Je interrumpeert niet tijdens het gesprek
  • Je vraagt door wat de ander bedoelt
  • Je schiet niet in de verdediging of in de aanval: ook niet als je kritiek krijgt
  • Je kunt reflecteren

Verantwoordelijkheidsgevoel

Aanspreekbaar zijn heeft te maken met verantwoordelijkheden. Wanneer je bepaalde verantwoordelijkheden hebt binnen de organisatie is het van belang dat je ook aanspreekbaar bent op deze verantwoordelijkheid. Je vindt het niet erg wanneer je op bepaalde zaken gewezen wordt die binnen jouw verantwoordelijkheidsgebied behoren. Eerder juich je toe dat je daarop gewezen wordt dan je het zou afwijzen.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Aanhoren is wat anders

Aanspreekbaar zijn is wat anders dan de ander aanhoren. Dat veronderstelt namelijk dat de ander het verhaal wel mag doen maar dat je er toch geen actie op onderneemt. Gevolg is dat de ander zich onvoldoende gehoord voelt of het gevoel krijgt dat hij/zij niet serieus wordt genomen.

Wat is het niet?

Aanspreekbaar zijn heeft niets te maken met het volgende gedrag:

  • Je laat je alles maar gezeggen en aanmeten (of het nu klopt of niet wat er gezegd wordt)
  • Je voelt je snel aangesproken of afgewezen
  • Je laat je aanspreken op zaken die niet tot jouw taken en verantwoordelijkheden behoren
  • Wanneer je kritiek krijgt doe je alsof je niets hoort of je schiet meteen in de verdediging of aanval

Leerdoelen

Dit artikel is geschreven in de serie over leerdoelen voor de training autonomie.

Leerdoelen training Autonomie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.