Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Aanspreekbaar zijn

Aanspreekbaar zijn is een leerdoel in communicatief opzicht. Ben je aanspreekbaar dan stel jij je open op. Je bent toegankelijk en benaderbaar. Je kunt luisteren naar de ander en je kunt ook feedback of kritiek ontvangen.

Waarop?

Aanspreekbaar zijn kan een rol spelen in verschillende situaties. Je kunt aanspreekbaar zijn:

  • Op bepaalde verantwoordelijkheden die je draagt
  • Op besluiten die je hebt genomen
  • Op keuzes die je hebt gemaakt
  • Op bepaald gedrag
  • Op afspraken die gemaakt zijn
  • Op een werkwijze die je hebt gekozen

Aanspreekbaar zijn

Kenmerken

Ik noem wat gedragskenmerken die horen bij aanspreekbaar zijn:

  • Je stelt je open op
  • Je weet een sfeer van vertrouwen te creëren waarmee je de ander uitnodigt om die dingen te benoemen die hij/zij wil zeggen
  • Je interrumpeert niet tijdens het gesprek
  • Je vraagt door wat de ander bedoelt
  • Je schiet niet in de verdediging of in de aanval: ook niet als je kritiek krijgt
  • Je kunt reflecteren

Verantwoordelijkheidsgevoel

Aanspreekbaar zijn heeft te maken met verantwoordelijkheden. Wanneer je bepaalde verantwoordelijkheden hebt binnen de organisatie is het van belang dat je ook aanspreekbaar bent op deze verantwoordelijkheid. Je vindt het niet erg wanneer je op bepaalde zaken gewezen wordt die binnen jouw verantwoordelijkheidsgebied behoren. Eerder juich je toe dat je daarop gewezen wordt dan je het zou afwijzen.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Aanhoren is wat anders

Aanspreekbaar zijn is wat anders dan de ander aanhoren. Dat veronderstelt namelijk dat de ander het verhaal wel mag doen maar dat je er toch geen actie op onderneemt. Gevolg is dat de ander zich onvoldoende gehoord voelt of het gevoel krijgt dat hij/zij niet serieus wordt genomen.

Wat is het niet?

Aanspreekbaar zijn heeft niets te maken met het volgende gedrag:

  • Je laat je alles maar gezeggen en aanmeten (of het nu klopt of niet wat er gezegd wordt)
  • Je voelt je snel aangesproken of afgewezen
  • Je laat je aanspreken op zaken die niet tot jouw taken en verantwoordelijkheden behoren
  • Wanneer je kritiek krijgt doe je alsof je niets hoort of je schiet meteen in de verdediging of aanval

Verantwoordelijkheidsgevoel

Dit artikel schreef ik een serie over verantwoordelijkheidsgevoel.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Abonneer je op ons Spotify-kanaal!

Beluister alle podcasts van De Steven en abonneer je op ons kanaal: je krijgt meteen een melding wanneer er een nieuwe podcast is.

Abonneer je op ons Spotify-kanaal!
 

Aanbieding t/m 8 december 2025

Kwaliteiten bundel

E-bookbundel Talenten en kwaliteiten – Eindjaarsaanbieding € 44,95

Ontdek wat er van nature in jou zit met deze bundel van drie e-books (totaal ruim 700 pagina’s). Je krijgt helder zicht op je talenten, kwaliteiten en valkuilen, met praktische voorbeelden en opdrachten om jezelf beter te begrijpen en meer balans te vinden.

Normale prijs: € 67,65
Actie t/m 8 december: € 44,95

Bekijk de aanbieding

Nieuw: Podcast over te direct zijn in jouw communicatie

Ben jij te direct in de communicatie?

In deze podcast verkennen Gery Stevens en ik wanneer direct communiceren krachtig is, en wanneer het omslaat in te direct waardoor je meer stukmaakt dan je lief is.

In deze podcast ontdek je:

• Wat direct communiceren wel is en wanneer het te direct wordt.
• Waarom te directe communicatie snel bot, hard of confronterend kan overkomen.
• Hoe te direct gedrag onveiligheid oproept in teams en relaties.
• Welke triggerpoints ervoor zorgen dat directheid omslaat in te direct.
• Hoe emotie soms de regie overneemt waardoor je harder uit de hoek komt dan je wilt.
• Waarom directheid een kwaliteit is mits gecombineerd met timing, bewustwording en tact.
Luister de podcast 

Podcast met Peter Weustink:

Podcast met Katelijne Vermeulen

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

Luister de podcast op spotify

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.