Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Knelpunten in organisaties en bedrijven

Knelpunten in uw organisatie of bedrijf? Iedere organisatie kent knelpunten en iedere fase van de bedrijfsvoering heeft zijn eigen vraagstukken. Dat wordt vaak onterecht als negatief of vervelend ervaren. Knelpunten worden vervelend wanneer ze niet structureel worden opgelost of wanneer u ze negeert.

Knelpunten in uw organisatie

Betekenis en definitie

Wanneer er een knelpunt in uw spieren ontstaat heeft dat vaak oorzaken zoals:  verkeerde bewegingen, te weinig of geen beweging (onder belasting), teveel bewegingen (overbelasting), verkeerde houding of eenzijdige houding. In uw organisatie kunt u die vergelijking ook maken. Knelpunten in uw organisatie ontstaan door:

  • Het niet vervullen van behoeften (marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften, medewerker behoeften, teambehoeften)
  • Het overmatig vervullen van behoeften ((marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften, medewerker behoeften, teambehoeften, informatiebehoeften)
  • Verkeerde bewegingen (onjuiste keuzes, onjuiste communicatie)

Veranderde behoeften

Groei van uw bedrijf of inkrimping zorgt voor verandering qua  behoeften. Er ontstaan bijvoorbeeld andere informatiebehoeften binnen de organisatie. Of uw klanten dienen op een andere manier bediend te worden dan vroeger het geval was. Voortdurend zal uw organisatie moeten aansluiten op veranderde behoeften in de markt. En dat veroorzaakt knelpunten.

Meer over behoeften?

Wegwijzers naar behoeften

Knelpunten binnen de organisatie wijzen u de weg naar uw behoeften. De kunst voor leidinggevenden en ondernemers is om geen knelpuntenoplosser te worden maar om u vooral te richten op behoeften. Knelpunten wijzen u in feite de weg. U hoort ze aankomen en u ziet ze aankomen (als u dat wilt). Soms zijn te voorkomen door tijdig bij te stellen en in te grijpen. Soms gaat het zo snel dat ze niet tijdig te voorzien zijn. Maar wanneer u zich richt op behoeften, lost u de knelpunten altijd op.

Voorbeelden

Onderstaand treft u voorbeelden van knelpunten.

Fasen in de bedrijfsvoering

Dit artikel is geschreven in de serie fasen in de bedrijfsvoering.

Organisatiefasen

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens