Knelpunten in organisaties en bedrijven
Knelpunten in uw organisatie of bedrijf? Iedere organisatie kent knelpunten en iedere fase van de bedrijfsvoering heeft zijn eigen vraagstukken. Dat wordt vaak onterecht als negatief of vervelend ervaren. Knelpunten worden vervelend wanneer ze niet structureel worden opgelost of wanneer u ze negeert.
Betekenis en definitie
Wanneer er een knelpunt in uw spieren ontstaat heeft dat vaak oorzaken zoals: verkeerde bewegingen, te weinig of geen beweging (onder belasting), teveel bewegingen (overbelasting), verkeerde houding of eenzijdige houding. In uw organisatie kunt u die vergelijking ook maken. Knelpunten in uw organisatie ontstaan door:
- Het niet vervullen van behoeften (marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften, medewerker behoeften, teambehoeften)
- Het overmatig vervullen van behoeften ((marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften, medewerker behoeften, teambehoeften, informatiebehoeften)
- Verkeerde bewegingen (onjuiste keuzes, onjuiste communicatie)
Veranderde behoeften
Groei van uw bedrijf of inkrimping zorgt voor verandering qua behoeften. Er ontstaan bijvoorbeeld andere informatiebehoeften binnen de organisatie. Of uw klanten dienen op een andere manier bediend te worden dan vroeger het geval was. Voortdurend zal uw organisatie moeten aansluiten op veranderde behoeften in de markt. En dat veroorzaakt knelpunten.
Wegwijzers naar behoeften
Knelpunten binnen de organisatie wijzen u de weg naar uw behoeften. De kunst voor leidinggevenden en ondernemers is om geen knelpuntenoplosser te worden maar om u vooral te richten op behoeften. Knelpunten wijzen u in feite de weg. U hoort ze aankomen en u ziet ze aankomen (als u dat wilt). Soms zijn te voorkomen door tijdig bij te stellen en in te grijpen. Soms gaat het zo snel dat ze niet tijdig te voorzien zijn. Maar wanneer u zich richt op behoeften, lost u de knelpunten altijd op.
Voorbeelden
Onderstaand treft u voorbeelden van knelpunten.
-
Knelpunten interne of externe communicatie
Een knelpunt bij de interne communicatie kan zijn:
-
Financieel
- knelpunten in de liquiditeit
- tegenvallende of wisselende bedrijfsresultaten
-
Organisatieknelpunten door gebrek aan visie en beleid
- te gericht op de korte termijn en gebrek aan visie en beleid
-
Personeelsknelpunten
- te veel of te weinig doorstroom binnen de organisatie
- teveel onnodig personeelsverloop
- teveel lange dienstverbanden
-
Teams
Lees ook onze artikelen over knelpunten in teams. Klik hier: publicaties over teamontwikkeling.
Fasen in de bedrijfsvoering
Dit artikel is geschreven in de serie fasen in de bedrijfsvoering.
Organisatieontwikkeling
Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.