Afstand tussen medewerkers en management (of directie)
Afstand tussen medewerkers en management of directie? Scoort de communicatie tussen medewerkers en het management onvoldoende? Een knelpunt dat ik soms hoor is dat er een te grote afstand wordt ervaren tussen het management (directie) en de medewerkers. Maar wat wordt er precies mee bedoeld? Altijd weer blijkt dat afstand tussen management en medewerker ontstaat door een gebrek aan communicatie of soms zelfs miscommunicatie.
Gebrek aan communicatie
Het moge duidelijk zijn dat er in deze situatie gebrek is aan communicatie en dat de interne communicatie valt te verbeteren. Maar een algemenere analyse kan ik ook niet van stal halen of anders gezegd: grotere containerbegrippen zijn er bijna niet te vinden. Afstand tussen betekent altijd gebrek aan communicatie. Daarom ga ik hierna verder in op mogelijke oorzaken.
Oorzaken
Ik noem een aantal oorzaken:
- De communicatie intern is onvoldoende transparant
- Het management stelt zich te weinig kwetsbaar op
- Het management is te weinig zichtbaar
- Het management heeft verborgen agenda’s of medewerkers hebben het beeld dat het management verborgen agenda’s heeft
- Het management betrekt medewerkers te weinig bij besluitvorming
- Het management informeert medewerkers te weinig
- Het management is vaag of onduidelijk: problemen worden niet of half besproken en zeker niet aangepakt
- Het management is defensief in de communicatie (voelt zich snel aangevallen)
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Schuldige gevonden!
Wellicht denk je dat het management de schuldige is. Maar voor de helderheid: ik praat niet over schuld en schuldigen. Ik heb het over verantwoordelijkheid. En inderdaad: het management is eindverantwoordelijk voor de organisatie. Dus het is goed om daar de gesprekken mee te voeren. Verder noem ik een aantal andere oorzaken. Medewerkers:
- Zijn te weinig assertief of autonoom
- Voelen zich weinig gehoord maar laten zich ook weinig horen
- Laten zich snel met een kluitje in het riet sturen
- Hebben te weinig inbreng en zijn te weinig alert en kritisch
- Zitten in de kindrol maar spreken zich niet uit en maken hun knelpunten niet bespreekbaar
Over het algemeen kun je stellen dat de communicatie onvoldoende open is en dat onderling te weinig vertrouwen en veiligheid is binnen de organisatie.
Wat is open communicatie?
Open communicatie houdt in dat communicatie transparant is. Alle partijen stellen zich kwetsbaar op en hebben geen verborgen agenda. Communicatie is de smeerolie in een organisatie. Samenwerking is van belang. Zonder uitwisseling tussen medewerkers en/of management is samenwerking niet mogelijk. Open communicatie is belangrijk om zowel de onderlinge relaties te bevorderen als om de taak effectief te kunnen volbrengen. Open communicatie vraagt de bereidheid om open te zijn over eigen bedoelingen en meningen en open te staan, bijvoorbeeld voor feedback. Het is van belang dat deze succesfactor wordt vertaald in concreet gedrag. Zowel gewenst als ongewenst. Pas dan wordt succes voorspelbaar. Pas dan is het mogelijk dat collega’s elkaar op hun open communiceren gaan aanspreken.
Schijnoplossingen
Vooropgesteld: er is in deze situatie maar één oplossing. Namelijk door open het gesprek aan te gaan waarbij het management voorop gaat en zich bereid toont om dat ook inderdaad te doen. De rest noemen wij schijnoplossingen zoals:
- Interne onderzoeken door externe partijen
- De training feedback geven en ontvangen (trainen doe je om jouw vaardigheden te versterken maar hier gaat het in eerste instantie niet over vaardigheden)
Gewenst en ongewenst gedrag
- Voorbeelden van gewenst gedrag zijn: elkaar volledig informeren, elkaar feedback geven, actief voor je mening uitkomen, eerlijk zijn.
- Voorbeelden van ongewenst gedrag zijn: informatie achterhouden, problemen niet bespreken, vaag en onduidelijk zijn, roddelen en klagen over elkaar.
Knelpunten in organisaties
Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.