Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ziekteverzuim door onduidelijkheid binnen organisaties

Ziekteverzuim kan ontstaan door onduidelijkheid binnen organisaties. Dat klinkt misschien raar, maar onduidelijkheid noem ik een kwaadwillend virus binnen organisaties terwijl ik duidelijkheid als medicatie voorschrijf in dat soort situaties.

Wat is onduidelijkheid?

Ik leg eerst uit wat ik versta onder onduidelijkheid binnen organisaties. Een aantal voorbeelden:

  • Het is onduidelijk welke richting we op gaan
  • Het is niet duidelijk wat er van ons verwacht wordt
  • Er komen veranderingen aan maar we weten niet hoe het eruit gaat zien
  • We worden overgenomen of we gaan fuseren maar niemand weet hoe en wat
  • Er is rolonduidelijkheid binnen ons team
  • Er worden tegenstrijdige berichten uitgezonden door directie en management
  • Het is onduidelijk bij wie je met je vragen terecht kunt
  • Door de invoering van zelfsturende teams, stuurt er niemand meer en hiërarchie is doorgeslagen naar anarchie
  • Medewerkers weten onvoldoende waar een ieder verantwoordelijk voor is

Open eindjes in de communicatie

Training duurzame inzetbaarheid

Bekijk de mogelijkheden voor de training duurzame inzetbaarheid.

Training duurzame inzetbaarheid

Training verzuim en inzetbaarheid

Bekijk de mogelijkheden voor de training verzuimmanagement.

Training verzuim en inzetbaarheid

Onduidelijkheid schaadt vertrouwen

Medewerkers zoeken zekerheid en ik weet ook dat er geen zekerheid bestaat. Maar duidelijkheid draagt bij aan zekerheid. Medewerkers willen weten waar we naar toe gaan als organisatie (welke richting gaan we op?), ze willen weten wat er van hen verwacht wordt en wat ze van de organisatie (leiding) kunnen en mogen verwachten. Ze willen weten hoe we het werk gaan aanpakken!
Hoe meer duidelijkheid er is, hoe groter het vertrouwen. Duidelijkheid draagt bij aan de uitstraling van betrouwbaarheid van de organisatie. Hoe meer onduidelijkheid er is, hoe groter het wantrouwen, de twijfel en het gebrek aan vertrouwen.

Communicatie

Open eindjes in de communicatie dragen bij aan onduidelijkheid. Dat zit ook in zaken als:

  • Halve toezeggingen doen
  • Wel zeggen en toch niet uitvoeren
  • Beslissingen te pas en te onpas terugdraaien
  • Geen helder standpunt innemen maar het mooi in het midden laten
  • Niet reageren / mails niet beantwoorden
  • Nooit weten waar je aan toe bent

Ziekteverzuim stijgt!

Het ziekteverzuim kan stijgen door onduidelijkheid. Iemand die ik mag begeleiden omdat hij burn-out is, omschreef het zo: ‘ik ben burn-out geworden doordat ik heel veel energie verspild heb aan het achterhalen van duidelijkheid, het toch willen oplossen van complexe vragen waar niemand zich verantwoordelijk voor wist, het in een spagaat terechtkomen door tegenstrijdige verwachtingen’.
Ook kan onduidelijkheid onderlinge spanningen veroorzaken tussen medewerkers of tussen de leiding en de medewerker.

Zorg voor duidelijkheid!

Wil je wat doen aan verzuim binnen je organisatie? Creëer dan duidelijkheid.

Wat is ziekteverzuim?

Dit artikel is geschreven in de serie over: ziekteverzuim, wat is dat?

Ziekteverzuim: wat is dat?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.