Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Resultaatgerichte afspraken

Wil je resultaatgerichte afspraken maken met jouw medewerkers? Hoe doe je dat en hoe pak je dat aan? Dat is een leerdoel voor o.a. de training resultaatgericht leidinggeven.

Kenmerken en voorwaarden

Ik noem een aantal aspecten van Resultaatgerichte Afspraken (RGA).

  • Afspraken maak je samen. Voorwaarde is dat jouw medewerker instemt met de gemaakte afspraak. Instemmen met een afspraak is wat anders dan kennis nemen van.
  • Instemming is belangrijk. Jouw medewerker dient zich namelijk te committeren aan de gemaakte afspraak. Is dat niet het geval dan is de afspraak op voorhand kansloos. Kortom: afspraken leg je niet op maar je bespreekt het gewenste resultaat samen met jouw medewerker en je maakt afspraken waar je je beiden in kunt vinden.
  • Resultaat gaat altijd over de eindbestemming of over het einddoel. Belangrijk is dat je de medewerker helpt en coacht om ook de weg uit te stippelen naar het einddoel.

Resultaatgerichte afspraken

Leiderschapsstijl

Wat voor leiderschapsstijl heb jij als leidinggevende? Doe de online test. Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Leiderschapsstijl

Resultaatgericht leidinggeven

Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven voor het middenkader en hoger kader.

Resultaatgericht leidinggeven

Wat kan er fout gaan?

Er kan veel fout gaan wanneer de resultaatgerichte gesprekken niet goed worden gevoerd. Maar het ergste wat fout kan gaan is dat de resultaten niet worden gehaald omdat:

  • Het gewenste resultaat door de strot van de medewerker is geduwd (Hij/zij staat er helemaal niet achter maar kon weinig anders dan ‘ja’ knikken (en nee bedoelen). Kortom: top-down benadering werkt niet.
  • De medewerker het niet vertrouwt en het gevoel of idee heeft dat de afspraken tegen hem/haar worden gebruikt. Afspreken wordt dan afrekenen. In ieder geval is gebrek aan vertrouwen geen basis om een goed resultaat neer te zetten.
  • De afspraken zijn niet helder en duidelijk. Er zijn te veel open eindjes.
  • De afspraken zijn klinisch en dagen te weinig uit.
  • Er zijn verschillende verwachtingen (weer vrijblijvendheid en open eindjes).

Sturen op resultaat

Sturen op resultaat betekent: bevorderen van eigenaarschap. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers de verantwoordelijkheid nemen voor het gewenste resultaat.

Resultaatgericht leidinggeven

Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven.

Resultaatgericht leidinggeven

Leiderschapstraining

Bekijk onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Hoogsensitief: label of labiel?

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: hoogsensitief, label of labiel?

HSP ebook

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.